C.D.11.15.2.1 Genoptagelse af skatteansættelsen
Indhold
Dette afsnit handler om, at en skattepligtig kan ophæve dobbeltbeskatningen ved at anmode skattemyndigheden om en genoptagelse af skatteansættelsen enten i form af genoptagelse efter de nationale regler eller ved MAP.
Virksomheden kan anmode Skattestyrelsen om en nedsættelse af den skattepligtige indkomst i Danmark som følge af en udenlandsk transfer pricing forhøjelse af en forbundet part, forudsat selvfølgelig, at transfer pricing-indkomstreguleringen vedrører transaktioner med den danske virksomhed. Se SFL (skatteforvaltningsloven) §§ 26 og 27.
Ved genoptagelsesanmodningen vurderer Skattestyrelsen, om der er dokumentation for den udenlandske forhøjelse mv., jf. LL§ 2, stk. 6, og foretager en armslængdevurdering af forhøjelsen og transaktionerne mellem den danske og den udenlandske part.
I situationer, hvor Skattestyrelsen er enige i den udenlandske skattemyndigheds forhøjelse, dvs. både i den valgte transfer pricing-metode og armslængevurderingen, vil der blive givet adgang til genoptagelse og en korresponderende nedsættelse i Danmark efter de nationale regler.
Modsat gælder, når forhøjelsen er sket i Danmark, og den forbundne skattepligtiges indkomst skal nedsættes i udlandet. Den forbundne skattepligtige kan i det tilfælde undersøge om den udenlandske kompetente myndighed har mulighed for at give en korresponderende nedsættelse efter det pågældende lands regler. Alternativt kan der ved MAP rettes henvendelse til den kompetente myndighed i Danmark, som derefter retter henvendelse til den udenlandske kompetente myndighed.
En anmodning om genoptagelse efter de nationale regler er ikke en forudsætning for at kunne anmode om at få dobbeltbeskatningen ophævet ved MAP. De danske skattemyndigheder skal ved MAP-anmodningen i første omgang vurdere hvorvidt de er enige i forhøjelsen og om der således kan foretages en korresponderende regulering efter de nationale regler. Det modsatte er dog ikke gældende, hvorfor en anmodning om genoptagelse efter de nationale regler ikke er en automatisk anmodning om MAP. I langt de fleste tilfælde, vil det derfor være fordelagtigt for skatteyder at anmode om at få dobbeltbeskatningen ophævet ved MAP i stedet for at anmode om genoptagelse efter de nationale regler.
Afsnittet indeholder:
- Når myndighederne er enige.
- Når myndighederne er uenige.
Se også
Se også afsnit C.D.11.14 om fristen for at genoptage skatteansættelsen.
Bemærk
Det er en forudsætning for en nedsættelse af skatteansættelsen i Danmark, at indkomsten allerede er beskattet hos den anden part eller der er foretaget en tilsvarende forhøjelse af den anden part. Se LL (ligningsloven) § 2, stk. 6.
Når myndighederne er enige
Skattestyrelsen kan kun genoptage skatteansættelsen og foretage en korresponderende nedsættelse i den danske virksomheds skattepligtige indkomst, hvis Skattestyrelsen og den skattepligtige er enige i den udenlandske skattemyndigheds indkomstforhøjelse i den udenlandske virksomhed. Det betyder, at Skattestyrelsen skal være enig i, at der er anvendt armslængdepriser og -vilkår ved skatteansættelsen foretaget af den udenlandske skattemyndighed.
Nedsætter Skattestyrelsen indkomsten hos den forbundne danske part med samme beløb, som den udenlandske part er blevet forhøjet med, er transfer pricing-dobbeltbeskatningen ophævet, og sagen er dermed afsluttet. I det tilfælde er dobbeltbeskatningen således ophævet uden, at det har været nødvendigt, for myndighederne at påbegynde MAP.
Når myndighederne er uenige
Mener Skattestyrelsen derimod ikke, at den udenlandske regulering er sket på armslængdevilkår, kan Skattestyrelsen ikke foretage en modsvarende nedsættelse af indkomsten hos den part, der er hjemmehørende i Danmark.
Hvis den skattepligtige alene har anmodet om en genoptagelse efter de danske lovregler, vil der blive givet afslag på en genoptagelse og givet vejledning om muligheden for at få dobbeltbeskatningen ophævet ved MAP.
Dernæst kan den skattepligtige anmode Skattestyrelsens kompetente myndighed om, at transfer pricing-dobbeltbeskatningen ophæves ved MAP, hvor de involverede skattemyndigheder ved forhandling forsøger at opnå enighed om løsning af tvisten.
Har den skattepligtige fra start af anmodet om at dobbeltbeskatningen løses ved MAP, vil den kompetente myndighed i Danmark herefter rette henvendelse til den udenlandske kompetente myndighed.
Se også
- C.D.11.15.2.2 om hvordan transfer pricing-dobbeltbeskatning ophæves via gensidig aftaleprocedure (MAP).
- C.D.11.14 om fristerne for genoptagelse i skatteforvaltningsloven.
Læs også:
Med Skatteberegning 2025, kan du beregne skatten for indkomståret 2025. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2024, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2024.
,, Det er efter min opfattelse meget beklageligt, at Skattestyrelsen først i forbindelse med min høring og ikke allerede i forbindelse med dine henvendelser til styrelsen foretog en egentlig behandling og vurdering af sagen.
,, Selvom ens aktier faktisk er steget i værdi, står man altså tilbage med en skattegæld, som end ikke kan dækkes af værdien af aktierne på aktiesparekontoen.
Beregn, hvad regeringens skattereform betyder for din skat: Skattereform 2023.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatteprocenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2025. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2024.
Oprindeligt ville regeringen sætte grænsen ned til 25%, men efter aftale med de Konservative har regeringen nu stillet forslag til Folketinget om, at grænsen sættes ned til 50%.
Beregn, hvad det koster dig at sætte arbejdstiden et par timer ned om ugen.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed
