C.D.4.1 CFC-beskatning af selskaber, fonde, personer og dødsboer
Indhold
Dette afsnit handler om
- skattesubjekter omfattet af CFC-reglerne (C.D.4.1.1 Skattesubjekter omfattet af CFC-reglerne)
- betingelser for CFC-beskatning af selskaber og fonde (C.D.4.1.2 Betingelser for CFC-beskatning af selskaber og fonde)
- fritagelse for CFC-beskatning for finansielle datterselskaber (C.D.4.1.3 Fritagelse for CFC-beskatning for finansielle datterselskaber)
- hvornår anses et selskab for at være moderselskab (C.D.4.1.4 Hvornår anses et selskab for at være moderselskab)
- opgørelse af datterselskabets CFC-indkomst (C.D.4.1.5 Opgørelse af datterselskabets CFC-indkomst)
- moderselskabets indkomstopgørelse (C.D.4.1.6 Moderselskabets indkomstopgørelse)
- samspil med sambeskatningsreglerne (C.D.4.1.7 Samspil med sambeskatningsreglerne)
- lempelse for udenlandsk skat (C.D.4.1.8 Lempelse for udenlandsk skat)
- tilbagebetaling af CFC-skat for selskaber og fonde (C.D.4.1.9 Tilbagebetaling af CFC-skat for selskaber og fonde)
- modregning af CFC-indkomst i skattepligtige udbytter og aktieavancer (C.D.4.1.10 Modregning af CFC-indkomst i skattepligtige udbytter og aktieavancer)
- overgangsregler (C.D.4.1.11 Overgangsregler)
- betingelser for beskatning af personer og dødsboer (C.D.4.1.12 Betingelser for beskatning af personer og dødsboer)
- indkomstopgørelsen for et CFC-selskab kontrolleret af en person (C.D.4.1.13 Indkomstopgørelsen for et CFC-selskab kontrolleret af en person)
- den skattepligtiges indkomstopgørelse (C.D.4.1.14 Den skattepligtiges indkomstopgørelse)
Reglerne om CFC-beskatning blev ændret ved Lov nr. 1180 af 8. juni 2021 (Lovforslag L 89, fremsat den 11. november 2020, Forslag til Lov om ændring af selskabsskatteloven og fondsbeskatningsloven (Implementering af skatteundgåelsesdirektivets minimumskrav til medlemsstaternes CFC-regler).
Formålet med de nye regler er at sikre fuld implementering af de minimumskrav til CFC-reglerne, der følger af artikel 7 og 8 i Rådets direktiv 2016/1164/EU af 12. juli 2016 vedrørende regler til bekæmpelse af metoder til skatteundgåelse, der direkte indvirker på det indre markeds funktion (herefter "skatteundgåelsesdirektivet"). Direktivets bestemmelser om CFC-regler følger OECD’s bedste praksis, der er gengivet i Base Erosion and Profit Shifting (BEPS) rapporten vedrørende handlingspunkt 3 (Designing Effective Controlled Foreign Company Rules)).
De nye regler trådte i kraft den 1. juli 2021 og har virkning for indkomstår, der påbegyndes den 1. juli 2021 eller senere. For overgangsregler se afsnit C.D.4.1.11 Overgangsregler.
I medfør af SEL (selskabsskatteloven) § 32, stk. 5, nr. 3, litra b, 8. pkt., har Skatteforvaltningen udstedt Bekendtgørelse om partiel substanstest, der beskriver, hvilke oplysninger der skal indsendes efter SEL (selskabsskatteloven) § 32, stk. 5.nr. 3, litra b, 6. pkt. Bekendtgørelsen har virkning for afgivelse af oplysninger for indkomstår, der påbegyndes den 1. juli 2021 eller senere. Se BEK nr. 644 af 17. maj 2022.
Beskrivelsen af de nye regler i dette afsnit er baseret på forarbejderne til den nye regler, herunder Lovforslag L 89, fremsat den 11. november 2020, betænkning afgivet af Skatteudvalget den 27. maj 2021, og bilag 1 og bilag 15 til lovforslaget.
Læs også:
Med Skatteberegning 2025, kan du beregne skatten for indkomståret 2025. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2024, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2024.
,, Det er efter min opfattelse meget beklageligt, at Skattestyrelsen først i forbindelse med min høring og ikke allerede i forbindelse med dine henvendelser til styrelsen foretog en egentlig behandling og vurdering af sagen.
,, Selvom ens aktier faktisk er steget i værdi, står man altså tilbage med en skattegæld, som end ikke kan dækkes af værdien af aktierne på aktiesparekontoen.
Beregn, hvad regeringens skattereform betyder for din skat: Skattereform 2023.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatteprocenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2025. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2024.
Oprindeligt ville regeringen sætte grænsen ned til 25%, men efter aftale med de Konservative har regeringen nu stillet forslag til Folketinget om, at grænsen sættes ned til 50%.
Beregn, hvad det koster dig at sætte arbejdstiden et par timer ned om ugen.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed
