C.D.9.11.2.1 Anden indkomst generelt
Indhold
Afsnittet beskriver de generelle regler for opgørelse af anden indkomst for foreninger, ►◄ ►der er skattepligtige efter FBL (fondsbeskatningsloven) § 1, stk. 1, nr. 2◄.
Afsnittet indeholder:
- Generelt om anden indkomst
- Oversigt over domme, kendelser, afgørelser, SKM-meddelelser mv.
Se også
Se også afsnit C.D.9.10 Arbejdsmarkedssammenslutningers indkomstopgørelse om reglerne for arbejdsmarkedssammenslutninger.
Generelt om anden indkomst
Selskabsskattelovens regler gælder fuldt ud for foreninger omfattet af skattepligten efter FBL (fondsbeskatningsloven) § 1, stk. 1, nr. 2, medmindre der i fondsbeskatningsloven er indsat særregler. Det betyder, at SEL (selskabsskatteloven) § 8, også anvendes for foreninger, der er omfattet af fondsbeskatningsloven. Se FBL (fondsbeskatningsloven) § 3, stk. 1.
Omkostninger er fradragsberettigede efter skattelovgivningens almindelige regler. Se SL (statsskatteloven) § 6, stk. 1, litra a.
For at en forening kan fradrage en afholdt udgift som en driftsomkostning efter statsskatteloven skal der, ligesom for selskaber, være en mere eller mindre direkte forbindelse med den indkomstskabende aktivitet. En udgift, der er afholdt som led i driften af foreningen, vil kunne fradrages eller gøres til genstand for skattemæssig afskrivning.
Udgangspunktet er, at foreningers driftsomkostninger må afgrænses efter tilsvarende retningslinjer som for selskaber.
Ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst skal foreningerne medregne den øvrige, samlede ikke-erhvervsmæssige indkomst. For foreninger gælder, at den øvrige indkomst kun beskattes, i det omfang den overstiger 200.000 kr. Se FBL (fondsbeskatningsloven) § 3, stk. 2, 2. pkt. Se afsnit C.D.9.5.7 Bundfradrag om dette bundfradrag.
En brancheforening, der er omfattet af FBL (fondsbeskatningsloven) § 1, stk. 1, nr. 2, er skattepligtig af kontingentindtægter. Disse kontingentindtægter anses for en del af foreningens øvrige samlede (ikke-erhvervsmæssige) indkomst i det omfang, kontingentindtægterne ikke anses som en del af den erhvervsmæssige indkomst. Se SKM2003.526.LSR.
Se også
Se også afsnit
- C.D.9.7 om skatteberegning og lempelse
- C.D.9.8 om fusion, sambeskatning mv.
- C.D.9.9 om fradrag for uddelinger mv.
Oversigt over domme, kendelser, afgørelser, SKM-meddelelser mv.
Skemaet viser relevante afgørelser på området:
| Afgørelse | Afgørelsen i stikord | Yderligere kommentarer |
| Landsskatteretskendelser | ||
| SKM2003.526.LSR | En brancheforening omfattet af FBL (fondsbeskatningsloven) § 1, stk. 1, nr. 2, var skattepligtig af kontingentindtægter. |
Læs også:
Med Skatteberegning 2025, kan du beregne skatten for indkomståret 2025. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2024, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2024.
,, Det er efter min opfattelse meget beklageligt, at Skattestyrelsen først i forbindelse med min høring og ikke allerede i forbindelse med dine henvendelser til styrelsen foretog en egentlig behandling og vurdering af sagen.
,, Selvom ens aktier faktisk er steget i værdi, står man altså tilbage med en skattegæld, som end ikke kan dækkes af værdien af aktierne på aktiesparekontoen.
Beregn, hvad regeringens skattereform betyder for din skat: Skattereform 2023.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatteprocenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2025. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2024.
Oprindeligt ville regeringen sætte grænsen ned til 25%, men efter aftale med de Konservative har regeringen nu stillet forslag til Folketinget om, at grænsen sættes ned til 50%.
Beregn, hvad det koster dig at sætte arbejdstiden et par timer ned om ugen.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed
