C.D.9.12.2.1 Erklæringsordning for foreninger
►Dette afsnit handler om, at foreninger, der er omfattet af fondsbeskatningsloven, under visse betingelser i stedet for oplysningsskema kan indgive en erklæring om, at de ikke har indkomst til beskatning. Se FBL § 15, stk. 2.◄
En forening, der er omfattet af fondsbeskatningsloven, kan i stedet for oplysningsskema indgive erklæring, hvis den ikke har rente- og udbytteindkomst over 200.000 kr. Se FBL (fondsbeskatningsloven) § 15, stk. 2.
Har foreningen erhvervsmæssig indkomst, skal den dog altid indgive oplysningsskema for denne indkomst.
Har foreningen oppebåret væsentlige ekstraordinære skattepligtige indtægter i form af avancer m.v., skal der ►afgives et oplysningsskema, uanset at foreningen ikke har rente- og udbytteindkomst over 200.000 kr.◄
►Har foreningen tidligere hensat beløb til uddelinger, som ikke er anvendt eller beskattet, skal der afgives et oplysningsskema, uanset at foreningen ikke har rente- og udbytteindkomst over 200.000 kr. Se afsnit C.D.9.9.2.2 Efterbeskatning af hensættelser til almenvelgørende eller almennyttige formål om efterbeskatning. ◄
►Indgivelse af erklæring i stedet for oplysningsskema◄ gælder uafhængigt af størrelsen af eventuelt ikke-erhvervsmæssige indtægter fx skattepligtige ikke-erhvervsmæssige kontingentindtægter.
Hvis foreningen har foretaget en opdeling af kontingentet i en erhvervsmæssig og en ikke-erhvervsmæssig del, skal den erhvervsmæssige del af kontingentet oplyses sammen med anden erhvervsmæssig indkomst.
Erklæringen skal sendes til Skattestyrelsen.
Oversigt over domme, kendelser, afgørelser, SKM-meddelelser mv.
Skemaet viser relevante afgørelser på området:
| Afgørelse | Afgørelsen i stikord | Yderligere kommentarer |
| Landsskatteretskendelser | ||
| TfS 1996, 12 LSR | En brancheforening opfyldte betingelserne i FBL (fondsbeskatningsloven) § 15, stk. 2, om i stedet for selvangivelse at indsende en erklæring. Der var derfor ikke hjemmel til, at skattemyndighederne kunne kræve selvangivelse og foretage en skatteansættelse. |
Læs også:
Med Skatteberegning 2025, kan du beregne skatten for indkomståret 2025. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2024, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2024.
,, Det er efter min opfattelse meget beklageligt, at Skattestyrelsen først i forbindelse med min høring og ikke allerede i forbindelse med dine henvendelser til styrelsen foretog en egentlig behandling og vurdering af sagen.
,, Selvom ens aktier faktisk er steget i værdi, står man altså tilbage med en skattegæld, som end ikke kan dækkes af værdien af aktierne på aktiesparekontoen.
Beregn, hvad regeringens skattereform betyder for din skat: Skattereform 2023.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatteprocenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2025. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2024.
Oprindeligt ville regeringen sætte grænsen ned til 25%, men efter aftale med de Konservative har regeringen nu stillet forslag til Folketinget om, at grænsen sættes ned til 50%.
Beregn, hvad det koster dig at sætte arbejdstiden et par timer ned om ugen.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed
