C.F.1.7 Afsluttende ansættelse ved skattepligts ophør
Indhold
Dette afsnit handler om reglerne for afsluttende ansættelse ved skattepligts ophør.
Afsnittet indeholder:
- Afsluttende ansættelse ved ophør af skattepligt.
- Frist for indsendelse af oplysningsskema ved skattepligts ophør.
- Oplysningsskemaets indhold.
Afsluttende ansættelse ved skattepligts ophør
Der skal indgives et oplysningsskema for det indkomstår, der løber fra udgangen af det seneste indkomstår og indtil ophøret af skattepligten. Se BEK nr. 1492 af 6. december 2023, § 11, stk. 1.
Det gælder, når:
- Skattepligten ophører efter KSL (kildeskatteloven) § 1 af anden grund end ved død. Se BEK nr. 1492 af 6. december 2023, § 11, stk. 1.
- Begrænset skattepligt ophører efter KSL (kildeskatteloven) § 2, stk. 1, nr. 4 eller 5, medmindre den pågældende samtidig bliver fuldt skattepligtig efter KSL (kildeskatteloven) § 1. Se BEK nr. 1492 af 6. december 2023, § 11, stk. 3, nr. 1.
- En person bliver hjemmehørende i en fremmed stat, Færøerne eller Grønland efter bestemmelsen i en dobbeltbeskatningsoverenskomst. BEK nr. 1492 af 6. december 2023, § 11, stk. 3, nr. 2.
Frist for indsendelse af oplysningsskema
Oplysningsskemaet skal indgives senest den 1. maj i året efter det år, hvor skattepligten ophører, hvis personen er omfattet af reglerne om fysiske personer, der kun modtager en årsopgørelse. For øvrige personer er fristen den 1. juli i året efter det år, hvor skattepligten ophører. Se BEK nr. 1492 af 6. december 2023, § 11, stk. 1.
Oplysningsskemaets indhold
Oplysningsskemaet skal omfatte de skattepligtige indkomster fra udgangen af det seneste indkomstår og indtil ophøret af skattepligten. Se BEK nr. 1492 af 6. december 2023, § 11, stk. 1, 2. pkt.
Hvis en person vælger, at der ikke skal ske helårsomregning efter PSL (personskatteloven) § 14, stk. 1, skal oplysningsskemaet udover nævnte skattepligtige indkomster også omfatte skattepligtige indkomster for perioden fra ophør af skattepligten indtil udløbet af det pågældende indkomstår, som om den pågældende fortsat var skattepligtig efter KSL (kildeskatteloven) § 1. Se PSL (personskatteloven) § 14, stk. 2, og BEK nr. 1492 af 6. december 2023, § 11, stk. 2.
Se også
Se også afsnit
- C.F.1.6 om indkomstopgørelse ved ophør af skattepligt
- C.F.1.6.2.1 om ændring af et valg i oplysningsskemaet
- A.A.14.2 om omgørelse efter SFL (skatteforvaltningsloven) § 30.
Læs også:
Med Skatteberegning 2025, kan du beregne skatten for indkomståret 2025. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2024, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2024.
,, Det er efter min opfattelse meget beklageligt, at Skattestyrelsen først i forbindelse med min høring og ikke allerede i forbindelse med dine henvendelser til styrelsen foretog en egentlig behandling og vurdering af sagen.
,, Selvom ens aktier faktisk er steget i værdi, står man altså tilbage med en skattegæld, som end ikke kan dækkes af værdien af aktierne på aktiesparekontoen.
Beregn, hvad regeringens skattereform betyder for din skat: Skattereform 2023.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatteprocenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2025. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2024.
Oprindeligt ville regeringen sætte grænsen ned til 25%, men efter aftale med de Konservative har regeringen nu stillet forslag til Folketinget om, at grænsen sættes ned til 50%.
Beregn, hvad det koster dig at sætte arbejdstiden et par timer ned om ugen.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed
