C.G.2.7.2.2.4 Særligt, hvis der er flere konti for samme opsparingstype i pengeinstitutter
Regel
Når der er oprettet flere ordninger af samme type for den samme opsparingstype bliver nedsættelsen beregnet under ét for samtlige ordninger af samme type i pengeinstituttet, som tilhører den enkelte pensionsopsparer. det gælder så længe ordningerne er i gang.
Se § 8 i bekendtgørelse nr. 1138 af 22. oktober 2014 om visse regler i pensionsafkastbeskatningsloven.
En ordning kan også være opdelt på flere konti, hvis opsparingen helt eller delvist er investeret i værdipapirer med tilknyttet depot.
Der kan også være anvendt flere konti af hensyn til afgiftsberegningen efter pensionsbeskatningsloven (PBL (pensionsbeskatningsloven)), hvor der skal benyttes forskellige satser afhængigt af, hvornår opsparingen har fundet sted.
Det er Skattestyrelsens opfattelse, at ordlyden af PAL (pensionsafkastbeskatningsloven) § 10, stk. 1, 1. pkt., hvor det anføres, at beskatningsgrundlaget nedsættes med en så stor del som "værdien af kontoens indestående ved udgangen af 1982 udgør af værdien af indeståendet ved udgangen af indkomståret" medfører, at 1982-friholdelsen aldrig kan blive over 100 %. Dette gælder også ved sambeskatning, jf. §§ 8 og 10 i Bek. nr. 1138 af 22. oktober 2014.
Det er dermed Skattestyrelsens opfattelse, at en ordning ikke kan have en 1982-værdi som er større end ordningens aktuelle værdi - uanset om ordningen indgår i sambeskatning efter bkg. 1138 §§ 8 og 10 eller ej. Såfremt ordningens aktuelle værdi er mindre end 82-værdien, nedskrives 82-værdien til den aktuelle værdi, se afsnit C.G.2.7.6 Delvis udbetaling (PAL § 10, stk. 5).
Eksempel
| Ordninger af samme type | Værdi ult. Året | 82-værdi | Beskatningsgrundlag |
| Ordning 1 | 100.000 | 100.000 | 5.000 |
| Ordning 2 | 900.000 | 0 | 60.000 |
| Ordning 3 | 200.000 | 50.000 | 10.000 |
| I alt | 1.200.000 | 150.000 | 75.000 |
I henhold til afsnit C.G.2.7.6 Delvis udbetaling (PAL § 10, stk. 5), skal der ikke ske opgørelse efter PAL (pensionsafkastbeskatningsloven) § 23, ved løbende udbetalinger efter aftalen fra en ratepension. Disse ratepensioner indgår derfor i sambeskatningen efter § 8 og § 10 i Bekendtgørelse nr. 1138 af 22. oktober 2014.
Friholdelse efter PAL (pensionsafkastbeskatningsloven) § 10 = 75.000 * 150.000/1.200.000 = 9.375 kr.
Beskatningsgrundlag efter friholdelse er herefter = 75.000 - 9.375 = 65.625
PAL-skatten heraf er = 65.625 * 15,3 % = 10.041
Den positive skat på 10.041 skal fordeles mellem ordning 1-3 i henhold til de beskrevne principper i afsnit C.G.2.2 Beskatningsgrundlag og opgørelse for ordninger i penge- og kreditinstitutter, pensionskonti omfattet af PBL § 42 og selvpensioneringskonti omfattet af PBL § 51 A (PAL § 3) nederst.
Til ordning 1 fordeles = 5.000/75.000 * 10.041 = 669,40
Til ordning 2 fordeles = 60.000/75.000 * 10.041 = 8.032,80
Til ordning 3 fordeles = 10.000/75.000 * 10.041 = 1.338,80
Læs også:
Med Skatteberegning 2025, kan du beregne skatten for indkomståret 2025. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2024, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2024.
,, Det er efter min opfattelse meget beklageligt, at Skattestyrelsen først i forbindelse med min høring og ikke allerede i forbindelse med dine henvendelser til styrelsen foretog en egentlig behandling og vurdering af sagen.
,, Selvom ens aktier faktisk er steget i værdi, står man altså tilbage med en skattegæld, som end ikke kan dækkes af værdien af aktierne på aktiesparekontoen.
Beregn, hvad regeringens skattereform betyder for din skat: Skattereform 2023.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatteprocenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2025. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2024.
Oprindeligt ville regeringen sætte grænsen ned til 25%, men efter aftale med de Konservative har regeringen nu stillet forslag til Folketinget om, at grænsen sættes ned til 50%.
Beregn, hvad det koster dig at sætte arbejdstiden et par timer ned om ugen.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed
