C.G.4.1.1.2 Særligt for ordninger omfattet af PAL § 1, stk. 1
Indhold
Dette afsnit handler om ordninger, der er omfattet af PAL (pensionsafkastbeskatningsloven) § 1, stk. 1.
Afsnittet indeholder:
- Forsikringer med ret til rentebonus
- Forsikringer uden ret til rentebonus
- Ikke likvide midler på depotet til at indbetale skatten
- Rettelser til opgørelse efter PAL (pensionsafkastbeskatningsloven) § 21
- Underretning af den skattepligtige.
Pensionsinstituttet, hvor ordningen er tegnet, skal opgøre beskatningsgrundlaget efter PAL (pensionsafkastbeskatningsloven) § 4, stk. 1-6 eller § 4 a, stk. 1-10.
Forsikringer med ret til rentebonus
For forsikringer med ret til rentebonus skal pensionsinstituttet opgøre og indeholde PAL-skatten for hver ordning før
- tilførsel af midler til depot
- tilførsel af midler til særlige bonushensættelser eller
- udbetaling af pensionisttillæg.
Pensionsinstituttet skal også indeholde rente efter PAL (pensionsafkastbeskatningsloven) § 21, stk. 1. Se C.G.4.1.1.1 Frist, renter og indbetaling om renteberegning.
Forsikringer uden ret til rentebonus
For forsikringer uden ret til rentebonus skal pensionsinstituttet indeholde skatten med tillæg af renter efter PAL (pensionsafkastbeskatningsloven) § 21, stk. 1 på det depot, som skatten vedrører, en uge før skatten indbetales, dog senest 1 uge før den sidste rettidige indbetalingsdag, som er den 31. maj året efter indkomståret. Se PAL (pensionsafkastbeskatningsloven) § 21, stk. 2, 3. pkt.
Et pensionsinstitut kan vælge at indeholde skatten fra medlemmets/kundens ordning før den 24. maj i året efter indkomståret. Dette medfører, at den indeholdte skat skal indbetales til Skattestyrelsen senest en uge efter at skatten er indeholdt på ordningen.
Eksempel:
Et pensionsinstitut vælger at indeholde skatten på en ordning uden ret til rentebonus den 31. december i indkomståret. Skatten skal derfor indbetales til Skattestyrelsen senest den 7. januar i året efter indkomståret. Såfremt skatten ikke indbetales senest den sidste rettidige indbetalingsdag forrentes den skyldige PAL-skat efter PAL (pensionsafkastbeskatningsloven) § 28.
Specifikation over PAL-skattens beregning
Pensionskunden har ret til at få en specifikation over PAL-skattens beregning i sit pensionsinstitut. Det vil sige, at pensionsinstituttet skal give kunden en sådan specifikation, hvis kunden anmoder om det.
Ikke likvide midler på depotet til at indbetale skatten
Pensionsinstituttet skal indbetale skatten, selv om der ikke er likvide midler på den pensionsberettigedes depot.
Den pensionsberettigede skal forrente det beløb, som pensionsinstituttet har lagt ud for den pensionsberettigede, med den rente, der er nævnt i PAL (pensionsafkastbeskatningsloven) § 27, stk. 5, 6. pkt., som for indkomståret ►2025◄er beregnet til ►5,8 pct.◄ Se SKM2024.620.SKTST◄. Renten beregnes fra det tidspunkt, hvor pensionsinstituttet har gjort kontohaveren skriftligt opmærksom på udlægget.
Denne renteudgift kan ikke fradrages ved opgørelsen af den pensionsberettigedes skattepligtige indkomst.
Skatten opgøres for hver ordning.
Rettelser til opgørelse efter PAL (pensionsafkastbeskatningsloven) § 21
Pensionsinstituttet kan sende rettelser til opgørelsen efter PAL (pensionsafkastbeskatningsloven) § 21 én gang i kvartalet, henholdsvis senest 1. februar, 1. maj. 1. august og 1. november. Pensionsinstituttet sender rettelserne på et skema, der er udarbejdet af Skattestyrelsen. Skemaet kan udfyldes og indsendes digitalt. Se § 9 i bekendtgørelse nr. 1138 af 22. oktober 2014 om visse regler i pensionsafkastbeskatningsloven
Underretning af den skattepligtige
Penge- eller pensionsinstituttet skal årligt give pensionskunden underretning om skattebeløbet for det foregående indkomstår.
Underretningen skal som udgangspunkt ske skriftligt, dvs. ved brev. § 20 i bekendtgørelse nr. 1138 af 22. oktober 2014 om visse regler i pensionsafkastbeskatningsloven giver dog mulighed for, at pensionsinstituttet og pensionsopspareren kan indgå en aftale fx. om digital underretning. En sådan aftale forudsætter, at pensionsopspareren udtrykkeligt har accepteret, at pensionsinstituttet giver underretningen digitalt fx via en passwordbeskyttet hjemmeside. En pensionsopsparer, der har forholdt sig passivt til en anmodning om digital underretning fra pensionsinstituttet, anses ikke for udtrykkeligt at have accepteret digital underretning.
Læs også:
Med Skatteberegning 2025, kan du beregne skatten for indkomståret 2025. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2024, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2024.
,, Det er efter min opfattelse meget beklageligt, at Skattestyrelsen først i forbindelse med min høring og ikke allerede i forbindelse med dine henvendelser til styrelsen foretog en egentlig behandling og vurdering af sagen.
,, Selvom ens aktier faktisk er steget i værdi, står man altså tilbage med en skattegæld, som end ikke kan dækkes af værdien af aktierne på aktiesparekontoen.
Beregn, hvad regeringens skattereform betyder for din skat: Skattereform 2023.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatteprocenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2025. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2024.
Oprindeligt ville regeringen sætte grænsen ned til 25%, men efter aftale med de Konservative har regeringen nu stillet forslag til Folketinget om, at grænsen sættes ned til 50%.
Beregn, hvad det koster dig at sætte arbejdstiden et par timer ned om ugen.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed
