C.H.4.4.5.3.2 Ejendomme, som delvist er fritaget for grundskyld, jf. ESL § 5, stk. 1
►Resumé
En erhvervsejendom kan være delvist fritaget for grundskyld efter ESL § 5, stk. 2, når kun en del af ejendommen opfylder betingelserne for fritagelse for grundskyld.
Dækningsafgift kan kun pålægges på den del af erhvervsejendommen, som ikke er fritaget for grundskyld.
Hvis en del af ejendommen, er fritaget for grundskyld, vil den del af grundværdien, der forholdsmæssigt svarer til den del af det samlede bygningsareal, der er fritaget, skulle udgå af den dækningsafgiftspligtige værdi.
Regel
Det fremgår af ESL § 12, stk. 3, 2. pkt., at når alene en del af en ejendom er fritaget for grundskyld, kan dækningsafgift alene pålægges den ikke-fritagne del af grundværdien af ejendommen, som anvendes til dækningsafgiftspligtige formål.
Det fremgår af ESL § 12, stk. 4, 1. pkt., at anvendes kun en del af den ikke-fritagne del af en ejendom omfattet af ESL § 12, stk. 3, 2. pkt., til dækningsafgiftspligtige formål, fastsættes dækningsafgift efter bestemmelsen i ESL § 12, stk. 2.
Ved denne vurdering efter ESL § 12, stk. 4, 1. pkt., skal der ses bort fra fritagelsen for grundskyld. Det er dermed afgørende for vurderingen efter ESL § 12, stk. 4, 1. pkt., hvor stor en del af ejendommen, der anvendes til dækningsafgiftspligtige formål - og ikke hvor stor en del, som er fritaget for grundskyld.
Se afsnit C.H.4.4.5.2 om erhvervsejendomme, som kun delvist anvendes til dækningsafgiftspligtige formål.
Eksempel
Hvis Skatteforvaltningen fx skønner, at 60 pct. af grundværdien er fritaget for grundskyld efter ESL § 5, stk. 1, så udgør den ikke-fritagne del 40 pct. af ejendommen. Hvis alle de fritagne 60 % samt blot 30 pct. af den ikke fritagne del anvendes til dækningsafgiftspligtige formål, skal der fastsættes dækningsafgift af de ikke-fritagne 40 pct.
Bemærk
Der pålægges kun dækningsafgift af den del af grundværdien, som benyttes til dækningsafgiftspligtige formål.
Skatteforvaltningens vurdering efter ESL § 12, stk. 5
Skatteforvaltningen træffer efter ESL § 12, stk. 5, afgørelse herom som del af vurderingen.
Se afsnit C.H.4.4.5.4 Skatteforvaltningens vurdering efter ESL § 12, stk. 5 om Skatteforvaltningens vurdering efter ESL § 12, stk. 5.◄
Læs også:
Med Skatteberegning 2025, kan du beregne skatten for indkomståret 2025. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2024, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2024.
,, Det er efter min opfattelse meget beklageligt, at Skattestyrelsen først i forbindelse med min høring og ikke allerede i forbindelse med dine henvendelser til styrelsen foretog en egentlig behandling og vurdering af sagen.
,, Selvom ens aktier faktisk er steget i værdi, står man altså tilbage med en skattegæld, som end ikke kan dækkes af værdien af aktierne på aktiesparekontoen.
Beregn, hvad regeringens skattereform betyder for din skat: Skattereform 2023.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatteprocenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2025. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2024.
Oprindeligt ville regeringen sætte grænsen ned til 25%, men efter aftale med de Konservative har regeringen nu stillet forslag til Folketinget om, at grænsen sættes ned til 50%.
Beregn, hvad det koster dig at sætte arbejdstiden et par timer ned om ugen.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed
