D.A.14.2.2.6 Udenlandske virksomheders ansøgning om og anvendelse af særordningen for små virksomheder i Danmark
Dette afsnit handler om, hvordan en afgiftspligtig person etableret i et andet EU-land kan anvende fritagelsestræskelen i Danmark efter ML (momsloven) § 71 e.
Afsnittet indeholder:
- Regel
- Karensperiode
- Ophør
Regel
Afgiftspligtige person der opfylder nedenstående betingelser kan anvende momsfritagelsestærsklen i Danmark. Se ML (momsloven) § 71 e.
- Den afgiftspligtige person har givet forhåndsmeddelelse til den kompetente myndighed sit etableringsland om anvendelse af fritagelse for små virksomheder i et andet EU-land
- Den afgiftspligtige person kan identificeres ved hjælp af et individuelt registreringsnummer, som er tildelt af den kompetente myndighed i sit etableringsland
- Den afgiftspligtige person har en årlig omsætning på ikke mere end 100.000 euro i EU årligt (Se afsnit 14.2.2.4)
- Den afgiftspligtige person har en årlig omsætning her i landet der er lavere end den momsfritagelsestærskel, der vil anvendes. (se afsnit 14.2.2.2 og 14.2.2.3)
Den afgiftspligtige person, der er etableret i et andet EU-land, skal således indgive og indberette oplysninger til sit etableringsland.
Karensperiode
Det er en forudsætning for anvendelsen af særordningen for små virksomheder, at den afgiftspligtige person ikke er i inde i en karensperiode. Det betyder, at virksomheden ikke i det foregående år ►eller indeværende år◄, må have haft en omsætning på mere end 100.000 euro i EU eller en omsætning her i landet ►i det foregående eller indeværende år◄ på mere end den respektive fritagelsestærskel. Se ML § 71 k.
Ophør
Udenlandske afgiftspligtige personers anvendelse af særordningen af små virksomheder her i landet ophører, hvis den afgiftspligtige person omsætter for mere end 100.000 euro inden for EU eller, hvis den afgiftspligtige persons omsætning overstiger den respektive fritagelsestærskel her i landet, der ønskes anvendt.
Anvendelsen af fritagelse vil ophøre med at finde anvendelse fra det tidspunkt, hvor omsætningstærsklen inden for EU overskrides i det relevante kalenderår.
Anvendelsen af fritagelse vil ophøre med at finde anvendelse fra det tidspunkt, hvor den respektive fritagelsestærskel her i landet overskrides.
Bemærk
Etableringsbegrebet i særordning for små virksomheder er snævrere end i momssystemdirektivet generelt. Små virksomheder, der har hjemsted i et andet EU-land, men et fast forretningssted i fx Danmark, er således omfattet af reglerne om virksomheder etableret i andre EU-lande. Ligeledes kan små virksomheder, der har hjemsted i et tredjeland, men et fast forretningssted i Danmark ikke anvende SMV-reglerne. Se lovforslag nr. 119 af 28. februar 2024.
Læs også:
Med Skatteberegning 2025, kan du beregne skatten for indkomståret 2025. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2024, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2024.
,, Det er efter min opfattelse meget beklageligt, at Skattestyrelsen først i forbindelse med min høring og ikke allerede i forbindelse med dine henvendelser til styrelsen foretog en egentlig behandling og vurdering af sagen.
,, Selvom ens aktier faktisk er steget i værdi, står man altså tilbage med en skattegæld, som end ikke kan dækkes af værdien af aktierne på aktiesparekontoen.
Beregn, hvad regeringens skattereform betyder for din skat: Skattereform 2023.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatteprocenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2025. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2024.
Oprindeligt ville regeringen sætte grænsen ned til 25%, men efter aftale med de Konservative har regeringen nu stillet forslag til Folketinget om, at grænsen sættes ned til 50%.
Beregn, hvad det koster dig at sætte arbejdstiden et par timer ned om ugen.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed
