D.A.5.23 Blindes salg af varer og ydelser ML §13, stk. 1, nr. 23
Indhold
Dette afsnit omhandler momsfritagelse for blindes salg af varer og ydelser, når salget ikke overstige 170.000 kr. Se ML (momsloven) § 13, stk. 1, nr. 23. Reglen ►blev indsat◄ i momsloven 1. januar 2025. Se § 2, stk. 2 i lov nr. 332 af 9. april 2024.
Afsnittet indeholder:
- Regel
- Definition
Se også:
Om blindes salg af varer og ydelser før 1. januar 2025, se afsnit D.A.14.2.1.3.
Regel
►Blinde◄ skal ikke registreres og betale moms af ►deres◄ salg af varer og ydelser, når salget ikke overstiger 170.000 kr. årligt. Se ML (momsloven) 13, stk. 1, nr. 23.
Ordet "årligt" i bestemmelsen henviser ikke til kalenderåret, men til en periode på 12 sammenhængende måneder. Som udgangspunkt betragtes tidspunktet for virksomhedens start som begyndelsen af 12 måneders perioden. Se SKM2003.14.TSS.
Hvis det senere viser sig, at omsætningen alligevel vil overstige 170.000 kr. årligt, skal virksomheden anmelde sig til registrering, og der skal betales moms af det salg, der sker efter registreringstidspunktet. Anmeldelsen til registrering skal ske på det tidspunkt, hvor det er åbenbart, at omsætningen vil overstige 170.000 kr. årligt.
Definition
Ved blind forstås følgende synshandicap social blind (stærkt svagsynet), praktisk blind og total blind. Dermed omfatter definitionen en klassifikation af blinde som gruppen af mennesker, der har en synsnedsættelse på 6/60 eller mere og dermed forskellig fra svagsynede personer med en synsnedsættelse mellem 6/18 og 6/60.
►Tabellen nedenfor viser den danske sociale klassifikation af synshandicap (synsstyrke målt på bedste øje). Personer omfattet af kategori B-D betragtes som blind i henhold til bestemmelsen. ◄
| Kategori | Synsstyrke | Betegnelse |
| A | 6/18 til bedre end 6/60 | Svagsynet |
| B | 6/60 til bedre end 1/60 | Social blind (stærkt svagsynet) |
| C | 1/60 med lyssans og projektion (retningsangivelse) | Praktisk blind |
| D | Lyssans minus projektion eller ingen lyssans | Total blind |
Læs også:
Med Skatteberegning 2025, kan du beregne skatten for indkomståret 2025. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2024, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2024.
,, Det er efter min opfattelse meget beklageligt, at Skattestyrelsen først i forbindelse med min høring og ikke allerede i forbindelse med dine henvendelser til styrelsen foretog en egentlig behandling og vurdering af sagen.
,, Selvom ens aktier faktisk er steget i værdi, står man altså tilbage med en skattegæld, som end ikke kan dækkes af værdien af aktierne på aktiesparekontoen.
Beregn, hvad regeringens skattereform betyder for din skat: Skattereform 2023.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatteprocenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2025. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2024.
Oprindeligt ville regeringen sætte grænsen ned til 25%, men efter aftale med de Konservative har regeringen nu stillet forslag til Folketinget om, at grænsen sættes ned til 50%.
Beregn, hvad det koster dig at sætte arbejdstiden et par timer ned om ugen.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed
