D.A.6.2.2.2 Leverancer til afgiftspligtige personer der også udøver aktiviteter, der falder uden for momslovens anvendelsesområde
Indhold
Dette afsnit beskriver, at afgiftspligtige personer anses for at optræde som afgiftspligtige personer ved køb af ydelser, uanset om indkøbet sker til den afgiftspligtige virksomhed, eller til aktiviteter der falder uden for momslovens anvendelsesområde.
Afsnittet indeholder:
- Lovgrundlag
- Regel
- Eksempel: Holdingselskab
- Eksempel: Kommune.
- Oversigt over domme, kendelser, afgørelser, SKM-meddelelser m.v.
Lovgrundlag
ML (momsloven) § 15, stk. 1, har følgende ordlyd:
"Med henblik på anvendelse af bestemmelserne om leveringsstedet for ydelser, anses en afgiftspligtig person, der også udfører aktiviteter eller transaktioner som ikke betragtes som værende afgiftspligtige leveringer af varer eller ydelser i henhold til reglerne i lovens kapitel 3, for at være en afgiftspligtig person i relation til alle sine indkøbte ydelser."
Momssystemdirektivets artikel 43, stk. 1, nr. 1, har følgende ordlyd:
"Med henblik på anvendelse af bestemmelserne om leveringsstedet for tjenesteydelser anses:
1) En afgiftspligtig person, der også udfører aktiviteter eller transaktioner, som ikke betragtes som værende afgiftspligtige leveringer af varer eller tjenesteydelser, jf. artikel 2, stk. 1, for at være afgiftspligtig for alle ydelser der leveres til ham".
Regel
En afgiftspligtig person, der også udøver aktiviteter, der falder uden for momslovens anvendelsesområde, anses for at være en afgiftspligtig person ved anvendelsen af leveringsstedsreglerne for ydelser. Se ML (momsloven) § 15, stk. 1 og EU-domstolens afgørelse i sag C-459/19, Wellcome Trust Ltd.
Dette gælder, selv om den juridiske person ikke optræder som afgiftspligtig person ved købet af ydelsen, idet købet er foretaget til brug for virksomhed, der falder uden for momslovens anvendelsesområde.
Reglen sikrer, at der ikke opstår tvivl om, i hvilken egenskab kunden har optrådt ved købet af ydelsen, når kunden ud over sin afgiftspligtige virksomhed også har aktiviteter, der falder uden for momslovens anvendelsesområde.
Se også
- Momsforordningens artikel 19
- Afsnit D.A.6.2.2.5 Undersøgelse af kundens status og egenskab om undersøgelse af kundens status og egenskab.
Bemærk
Følgende ydelser anses dog for leveret til ikke-afgiftspligtige personer:
- Ydelser, der leveres til juridiske personer, som udelukkende udøver aktiviteter, der falder uden for momslovens anvendelsesområde.
- Afgiftspligtige personers indkøb af ydelser til indehavers eller personalets personlige brug. Se afsnit D.A.6.2.2.4 Leverancer til afgiftspligtige personer, når leverancen er til personlig brug for den afgiftspligtige person eller dennes personale om leverancer til afgiftspligtige personer, når leverancen er til personlig brug for den afgiftspligtige eller dennes personale.
Eksempel: Holdingselskab
Et dansk holdingselskab er momsregistreret for momspligtige leverancer til datterselskaberne. Selskabet udøver dermed både økonomisk virksomhed og ikke-økonomisk virksomhed.
Selskabet indkøber en ydelse til brug for sin ikke-økonomiske aktivitet som holdingselskab.
Ydelsen anses for leveret til en afgiftspligtig person (B2B), selv om den er indkøbt til brug for selskabets ikke-økonomiske virksomhed.
Eksempel: Kommune
En kommune anses for en afgiftspligtig person ifølge ML (momsloven) § 3, stk. 2, nr. 3, idet kommunen leverer ydelser i konkurrence med erhvervsvirksomheder.
Kommunen indkøber en ydelse til brug for kommunens aktiviteter som offentlig myndighed.
Når leveringsstedet fastlægges, skal ydelsen alligevel anses for leveret til en afgiftspligtig person (B2B), selv om ydelsen ikke er indkøbt til brug for kommunens aktiviteter som afgiftspligtig person.
Oversigt over domme, kendelser, afgørelser, SKM-meddelelser mv.
Skemaet viser relevante afgørelser på området:
| Afgørelse | Afgørelsen i stikord | Yderligere kommentarer |
| EU-Domstolen | ||
| C-459/19, Wellcome Trust Ltd. | Artikel 44 i momssystemdirektivet skal fortolkes således, at det i tilfælde, hvor en afgiftspligtig person, der udøver ikke-økonomisk erhvervsmæssig virksomhed, erhverver ydelser til brug for denne ikke økonomiske virksomhed, da skal disse ydelser anses for at være leveret til denne afgiftspligtige personer, der "handler i denne egenskab" i bestemmelsens forstand. |
Læs også:
Med Skatteberegning 2025, kan du beregne skatten for indkomståret 2025. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2024, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2024.
,, Det er efter min opfattelse meget beklageligt, at Skattestyrelsen først i forbindelse med min høring og ikke allerede i forbindelse med dine henvendelser til styrelsen foretog en egentlig behandling og vurdering af sagen.
,, Selvom ens aktier faktisk er steget i værdi, står man altså tilbage med en skattegæld, som end ikke kan dækkes af værdien af aktierne på aktiesparekontoen.
Beregn, hvad regeringens skattereform betyder for din skat: Skattereform 2023.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatteprocenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2025. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2024.
Oprindeligt ville regeringen sætte grænsen ned til 25%, men efter aftale med de Konservative har regeringen nu stillet forslag til Folketinget om, at grænsen sættes ned til 50%.
Beregn, hvad det koster dig at sætte arbejdstiden et par timer ned om ugen.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed
