D.A.8.1.1.2.7 Kreditkøbstillæg ML § 27, stk. 2, nr. 5
Indhold
Dette afsnit beskriver, at der skal beregnes moms af kreditkøbstillæg, finansieringstillæg og lignende. Se ML § 27, stk. 2, nr. 5.
Afsnittet indeholder:
- Regel
- Udgangspunkt: Kreditkøbstillæg og lignende medregnes
- Modifikation: Kontogebyrer
- Modifikation: Oprettelsesgebyrer
- Oversigt over domme, kendelser, afgørelser, SKM-meddelelser mv.
Regel
I momsgrundlaget medregnes kreditkøbstillæg, finansieringstillæg og lignende. Se ML § 27, stk. 2, nr. 5.
Bestemmelsen er ikke en gennemførelse af en direktivbestemmelse, men blev indsat i momsloven ved lov nr. 102 af 31/3 1967.
Udgangspunkt: Kreditkøbstillæg og lignende medregnes
I momsgrundlaget medregnes som udgangspunkt kreditkøbstillæg og lignende.
Modifikation: Kontogebyrer
De kontogebyrer, som et stormagasin beregner sig for at administrere en konto med et bestemt maksimum for køb i stormagasinet, anses for at være fritaget efter ML § 13, stk. 1, nr. 11, som en finansiel ydelse. Begrundelsen er, at administration af en sådan konto kan sammenlignes med administration af en kassekredit, som er momsfri.
Administration af konti for andre virksomheder og administration af kreditsalg er imidlertid momspligtigt.
Modifikation: Oprettelsesgebyrer
Når et oprettelsesgebyr kan henføres til ydelse af lån, kan disse gebyrer ikke medregnes i momsgrundlaget efter ML § 13, stk. 1, nr. 11, litra a. Se SKM2001.456.LSR. Se TSS-cirkulære 2002-06 om genoptagelsesadgang. Se afsnit D.A.5.11.4.4 Forvaltning af egne udlån.
Oversigt over domme, kendelser, afgørelser, SKM-meddelelser mv.
Skemaet viser relevante afgørelser på området:
| Afgørelse | Afgørelsen i stikord | Yderligere kommentarer |
| Landsskatteretten | ||
| SKM2001.456.LSR | Artikel 13, pkt. B, litra d), nr. 1, i 6. momsdirektiv (nu momssystemdirektivet artikel, 135, stk. 1, litra b) skal fortolkes sådan, at en leverandør af varer eller ydelser, der giver kunden henstand med betaling af prisen mod erlæggelse af renter, principielt må antages at yde et momsfrit lån i denne direktivbestemmelses forstand. Det fremgår af sag C-281/91, Muys'en De Winter's Bouwén. ML (momsloven) § 13, stk. 1, nr. 11, litra a, må derfor fortolkes sådan, at en leverandørs ydelse af henstand med betaling af prisen ud over leveringstidspunktet kan anses som ydelse af et lån omfattet af fritagelsesbestemmelsen. Vederlaget for denne ydelse er altså ikke momspligtigt. Da oprettelsesgebyret i indeværende sag måtte anses som en del af vederlaget for denne ydelse, blev gebyret anset som momsfritaget. | Der er udsendt TSS-cirkulære 2002-06 om genoptagelsesadgang |
Læs også:
Med Skatteberegning 2025, kan du beregne skatten for indkomståret 2025. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2024, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2024.
,, Det er efter min opfattelse meget beklageligt, at Skattestyrelsen først i forbindelse med min høring og ikke allerede i forbindelse med dine henvendelser til styrelsen foretog en egentlig behandling og vurdering af sagen.
,, Selvom ens aktier faktisk er steget i værdi, står man altså tilbage med en skattegæld, som end ikke kan dækkes af værdien af aktierne på aktiesparekontoen.
Beregn, hvad regeringens skattereform betyder for din skat: Skattereform 2023.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatteprocenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2025. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2024.
Oprindeligt ville regeringen sætte grænsen ned til 25%, men efter aftale med de Konservative har regeringen nu stillet forslag til Folketinget om, at grænsen sættes ned til 50%.
Beregn, hvad det koster dig at sætte arbejdstiden et par timer ned om ugen.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed
