E.A.4.3.7.6 Opgørelse af afgift på elektricitet: Forbrugsregistrerede virksomheder
Indhold
Dette afsnit beskriver reglerne om opgørelse og afregning af elafgift, der gælder for forbrugsregistrerede virksomheder.
Afsnittet indeholder:
- Generelt om opgørelse af netto-elafgift på elektricitet
- Opgørelse af netto-elafgift.
Generelt om opgørelse af netto-elafgift på elektricitet
Det er netvirksomheden, der er ansvarlig for måling af forbruget i afregningsmålerne.
Det er disse målinger og dermed de modtagne mængder elektricitet i afgiftsperioden, som den forbrugsregistrerede virksomhed skal lægge til grund for opgørelse af netto-afgiften.
Det er tidspunktet for forbruget af elektriciteten, og dermed tidspunktet for leveringen af elektriciteten, der afgør, hvornår en forbrugsregistreret virksomhed skal angive og betale afgift.
Det er afgiftssatsen på forbrugstidspunktet, der skal anvendes ved opgørelsen.
Ordningen om forbrugsregistrering forudsætter som udgangspunkt, at elhandelsvirksomheden eller elproducenten, der leverer elektricitet via en direkte linje i rette tid efter hver enkelt afgiftsperiode sender en faktura/opgørelse til den forbrugsregistrerede virksomhed, bl.a. med oplysning om den mængde elektricitet, der er leveret til den forbrugsregistrerede virksomhed. Se ELAL § 8, stk. 3.
Skatteforvaltningen har ikke hjemmel til at fravige den 15. i måneden som frist for angivelse og betaling af netto-elafgift. Tidspunktet for modtagelse af fakturaen kan dermed ikke lægges til grund.
Forbrugsvirksomheden efter § 4, stk. 3 kan i stedet for oplysning om elforbruget på en faktura/opgørelse fra elhandelsvirksomheden lægge det elforbrug, som er målt og indmeldt i datahubben af netvirksomheden, til grund for opgørelse af netto-elafgiften. Det indmeldte forbrug i datahubben er også det forbrug, som danner grundlag for elhandelsvirksomhedens fakturering til den forbrugsregistrerede virksomhed.
Opgørelse af netto-elafgift
Den forbrugsregistrerede virksomhed efter ELAL § 4, stk. 3 skal opgøre elafgiften (energiafgiften) af det samlede forbrug af elektricitet i måneden (afgiftsperioden) målt på det/de aftagenumre, der er omfattet af virksomhedens registrering efter elafgiftsloven.
Den forbrugsregistrerede virksomhed efter ELAL§ 4 a, stk. 1 skal for en afgiftsperiode opgøre elafgiften af den afgiftspligtige mængde elektricitet, som en virksomhed registreret efter ELAL § 4, stk. 2, har leveret i afgiftsperioden.
Herfra trækkes godtgørelsesberettiget elafgift på elektricitet.
Se ELAL § 8, stk. 3.
Se også
Se også afsnit E.A.4.6.1.7 om opgørelse af godtgørelse.
Læs også:
Med Skatteberegning 2025, kan du beregne skatten for indkomståret 2025. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2024, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2024.
,, Det er efter min opfattelse meget beklageligt, at Skattestyrelsen først i forbindelse med min høring og ikke allerede i forbindelse med dine henvendelser til styrelsen foretog en egentlig behandling og vurdering af sagen.
,, Selvom ens aktier faktisk er steget i værdi, står man altså tilbage med en skattegæld, som end ikke kan dækkes af værdien af aktierne på aktiesparekontoen.
Beregn, hvad regeringens skattereform betyder for din skat: Skattereform 2023.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatteprocenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2025. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2024.
Oprindeligt ville regeringen sætte grænsen ned til 25%, men efter aftale med de Konservative har regeringen nu stillet forslag til Folketinget om, at grænsen sættes ned til 50%.
Beregn, hvad det koster dig at sætte arbejdstiden et par timer ned om ugen.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed
