E.A.7.17.1 Regel og lovgrundlag
Indhold
Dette afsnit beskriver reglerne om afgift på pvc og ftalater, herunder formål, lovgrundlag og historik.
Afsnittet indeholder:
- Regel
- Formål
- Lovgrundlag
- Historik.
Regel
Der skal betales afgift af visse varegrupper, der indeholder pvc og eventuelt ftalater. Se PVCAL § 1 og bilag 1.
Der skal desuden betales afgift af en vare, der ikke er omfattet af bilag 1 til pvc-afgiftsloven, når varen indeholder en eller flere afgiftspligtige varer omfattet af bilag 1, der udgør mindst 10 pct. af den samlede vares vægt. Se PVCAL § 2.
Se også
Dækningsafgift E.A.7.17.3 Pvc og ftalater omfattet af reglerne.
Virksomhederne beregner afgiften, der betales ved salg eller indførsel til landet.
Formål
Afgiften har bl.a. til hensigt at øge incitamentet til anvendelse af andre materialer og derved reducere mængden af blød pvc, der forbrændes eller deponeres. Afgiften er begrænset til visse produkttyper, hvor det vurderes, at der samtidig med en timelig administrativ håndtering af de afgiftsbelagte varer er mulighed for, at afgiften vil fjerne anvendelsen af blød pvc og ftalater.
Lovgrundlag
Reglerne om afgift på pvc og ftalater står i lov nr. 2061 af 21. december 2020 om afgift af polyvinylklorid og ftalater (pvc-afgiftsloven) (PVCAL) med senere ændringer.
PVCAL bilag 1 indeholder en liste over afgiftspligtige varer med indhold af pvc og/eller ftalater. Se afsnit E.A.7.17.3 Pvc og ftalater omfattet af reglerne. De nævnte varegrupper udgør det afgiftspligtige vareområde.
PVCAL bilag 2 indeholder afgiftssatserne og beregningsgrundlaget. Se afsnit E.A.7.17.5 Afgiftens størrelse og beregning. Udgangspunktet for beregningen er en afgift på 2 kr./kg pvc og 7 kr./kg ftalat. På den baggrund er afgiftssatsen beregnet for de forskellige varegrupper.
Historik
Med virkning fra den 1. juli 2000 blev der lagt afgift på visse varer med et indhold af pvc og eventuelt ftalater.
Afgiftspligten på hård pvc blev ophævet med virkning fra den 1. marts 2004. Indtil den 1. marts 2004 blev afgrænsningen af afgiftspligten foretaget med reference til KN-koderne i EU's kombinerede nomenklatur.
Afgiften på pvc og ftalater blev ophævet med virkning fra den 1. januar 2019. Afgiften på pvc og ftalater er genindført med virkning fra 1. januar 2021.
Læs også:
Med Skatteberegning 2025, kan du beregne skatten for indkomståret 2025. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2024, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2024.
,, Det er efter min opfattelse meget beklageligt, at Skattestyrelsen først i forbindelse med min høring og ikke allerede i forbindelse med dine henvendelser til styrelsen foretog en egentlig behandling og vurdering af sagen.
,, Selvom ens aktier faktisk er steget i værdi, står man altså tilbage med en skattegæld, som end ikke kan dækkes af værdien af aktierne på aktiesparekontoen.
Beregn, hvad regeringens skattereform betyder for din skat: Skattereform 2023.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatteprocenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2025. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2024.
Oprindeligt ville regeringen sætte grænsen ned til 25%, men efter aftale med de Konservative har regeringen nu stillet forslag til Folketinget om, at grænsen sættes ned til 50%.
Beregn, hvad det koster dig at sætte arbejdstiden et par timer ned om ugen.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed
