E.B.4.2.3 Pantsætning mellem ægtefæller i forbindelse med opløsning af formuefællesskabet
Indhold
Dette afsnit handler om betingelserne for afgiftsnedsættelse ved tinglysning af pant mellem ægtefæller i forbindelse med ægtefællernes opløsning af et bestående formuefællesskab.
Afsnittet indeholder:
- Regel
- Opløsning af formuefællesskabet
- Pantsætning mellem ægtefæller.
Regel
Pantsætning af fast ejendom mellem ægtefæller udløser kun en afgift på 1.825 kr., når pantsætningen sker i forbindelse med opløsningen af ægtefællernes formuefællesskab. Se TAL (tinglysningsafgiftsloven) § 10, stk. 1, nr. 1.
Opløsning af formuefællesskabet
Det er en betingelse for afgiftsnedsættelsen i TAL (tinglysningsafgiftsloven) § 10, stk. 1, nr. 1, at formuefællesskabet opløses i sin helhed.
Formuefællesskabet ophører ved separation, skilsmisse eller ved indgåelse af ægtepagt om særeje i ægteskabet. Oprettelse af ægtepagt om skilsmissesæreje anses også som ophævelse af formuefællesskab.
Har ægtefællerne tidligere i ægteskabet ophævet formuefællesskabet - eksempelvis ved skilsmissesæreje - er der ikke noget formuefællesskab at ophæve i forbindelse med en senere separation eller skilsmisse, hvorfor et ejerskifte af fast ejendom i den anledning falder udenfor afgiftsnedsættelsen i TAL (tinglysningsafgiftsloven) § 10, stk. 1, nr. 1. Tinglysning af ejerskiftet skal derfor afgiftsberigtiges i henhold til hovedreglen i TAL (tinglysningsafgiftsloven) § 4.
Pantsætning mellem ægtefæller
Det er også et krav, at pantsætningen af den faste ejendom sker ægtefællerne imellem. Bestemmelsen har således sigte på den situation, at der udstedes et pantebrev til den fraseparerede ægtefælle.
Optages der eksempelvis et realkreditlån i ejendommen for at finansiere den fraseparerede ægtefælles krav ved formuedelingen, sker pantsætningen ikke mellem ægtefællerne, men mellem en ægtefælle og tredjemand (realkreditforeningen). Tinglysning af realkreditpantebrevet skal derfor afgiftsberigtiges efter hovedreglen i TAL (tinglysningsafgiftsloven) § 5 a, stk. 1, da afgiftsbegunstigelsen i TAL (tinglysningsafgiftsloven) § 10, stk. 1, nr. 1, ikke kan anvendes.
Hvis der tinglyses et ejerpantebrev, som stilles til sikkerhed for den frasepareredes krav ved formuedelingen, skal ejerpantebrevet afgiftsberigtiges efter hovedreglen i TAL (tinglysningsafgiftsloven) § 5 a, stk. 1. Et ejerpantebrev indebærer ikke en pantsætning mellem ægtefællerne, men er pant, hvor samme ægtefælle er både kreditor og debitor. Tinglysningen opfylder ikke betingelsen om pantsætning mellem ægtefællerne, og afgiftsnedsættelsen i henhold til TAL (tinglysningsafgiftsloven) § 10 stk. 1, nr. 1, kan derfor ikke benyttes.
Læs også:
Med Skatteberegning 2025, kan du beregne skatten for indkomståret 2025. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2024, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2024.
,, Det er efter min opfattelse meget beklageligt, at Skattestyrelsen først i forbindelse med min høring og ikke allerede i forbindelse med dine henvendelser til styrelsen foretog en egentlig behandling og vurdering af sagen.
,, Selvom ens aktier faktisk er steget i værdi, står man altså tilbage med en skattegæld, som end ikke kan dækkes af værdien af aktierne på aktiesparekontoen.
Beregn, hvad regeringens skattereform betyder for din skat: Skattereform 2023.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatteprocenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2025. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2024.
Oprindeligt ville regeringen sætte grænsen ned til 25%, men efter aftale med de Konservative har regeringen nu stillet forslag til Folketinget om, at grænsen sættes ned til 50%.
Beregn, hvad det koster dig at sætte arbejdstiden et par timer ned om ugen.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed
