F.A.16.1.7.2 Centraliseret toldbehandling
Dette afsnit handler om de overordnede regler for centraliseret toldbehandling.
Afsnittet indeholder:
- Betingelser for bevilling til centraliseret toldbehandling (F.A.16.1.7.2.1 Betingelser for bevilling til centraliseret toldbehandling)
- Høring mellem toldmyndigheder i relation til bevilling (F.A.16.1.7.2.2 Høring mellem toldmyndigheder i relation til bevilling)
- Tilsyn med bevillingen (F.A.16.1.7.2.3 Tilsyn med bevillingen)
- Det tilsynsførende toldsteds ansvar (F.A.16.1.7.2.4 Tilsynsførende toldsteds ansvar)
- Frembydelsestoldstedets ansvar (F.A.16.1.7.2.5 Frembydelsestoldstedets ansvar)
- Toldformaliteter og toldkontrol (F.A.16.1.7.2.6 Toldformaliteter og toldkontrol)
Med EU-toldkodeksen er som noget nyt introduceret begrebet centraliseret toldbehandling.
Herved forstås det forhold, at en person indgiver en toldangivelse for varer til det toldsted, som er ansvarligt for det sted, hvor personen er etableret, mens varerne frembydes for et andet toldsted.
Anvendelse af centraliseret toldbehandling kræver bevilling.
Der kan dog dispenseres fra krav om bevilling, når toldangivelsen indgives, og varerne frembydes under en toldmyndigheds ansvar.
Se EUTK art. 179.
Opmærksomheden henledes på, at de kompetente toldmyndigheder, indtil de relevante it-systemer er operationelle, kan give afslag på ansøgninger om centraliseret toldbehandling, hvis bevillingen vil indebære en uforholdsmæssig stor administrativ byrde. Se art. 20 i DFO.
En foreløbig form for centraliseret toldbehandling har kunnet anvendes i medfør af art. 253h - 253m i de hidtil gældende gennemførelsesbestemmelser.
Bevillinger hertil er benævnt enhedsbevillinger til forenklede procedurer. Sådanne enhedsbevillinger, som er givet inden 1. maj 2016 og er i kraft på denne dato, vil fortsat være gyldige indtil de relevante it-systemer til centraliseret toldbehandling er operationelle. Se art. 345, stk. 4 i GF.
Toldmyndighederne skal give EU-Kommissionen oplysning om ansøgninger om og bevillinger til centraliseret toldbehandling, som EU-Kommissionen gør tilgængelig under de relevante grupper i kommunikations- og oplysningsressourcecentret for forvaltninger, virksomheder og borgere (CIRCABC). Medlemsstaterne sikrer, at oplysningerne er ajour. Se DFO art. 19.
Indtil de relevante it-systemer er operationelle, samarbejder de toldmyndigheder, der er involveret i en bevilling til centraliseret toldbehandling, om at fastlægge ordninger, der kan sikre udveksling af oplysninger i forbindelse med centraliseret toldbehandling. Toldmyndighederne kan således tillade, at der benyttes andre midler end elektroniske databehandlingsteknikker til udveksling af oplysninger mellem toldmyndigheder og mellem toldmyndigheder og indehavere af bevillinger til centraliseret toldbehandling. Se DFO art. 18.
Læs også:
Med Skatteberegning 2025, kan du beregne skatten for indkomståret 2025. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2024, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2024.
,, Det er efter min opfattelse meget beklageligt, at Skattestyrelsen først i forbindelse med min høring og ikke allerede i forbindelse med dine henvendelser til styrelsen foretog en egentlig behandling og vurdering af sagen.
,, Selvom ens aktier faktisk er steget i værdi, står man altså tilbage med en skattegæld, som end ikke kan dækkes af værdien af aktierne på aktiesparekontoen.
Beregn, hvad regeringens skattereform betyder for din skat: Skattereform 2023.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatteprocenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2025. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2024.
Oprindeligt ville regeringen sætte grænsen ned til 25%, men efter aftale med de Konservative har regeringen nu stillet forslag til Folketinget om, at grænsen sættes ned til 50%.
Beregn, hvad det koster dig at sætte arbejdstiden et par timer ned om ugen.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed
