F.A.9.2.6.1 Bevis ved import af ikke-præferenceoprindelses varer
Reglerne om bevis for ikke-præferenceoprindelses varer er fastsat i Kommissionens Gennemførelsesforordning (EU) 2015/2447 af 24. november 2015 (GF).
Af disse regler fremgår, at der kan udstedes oprindelsescertifikater ved brug af GF bilag 22-14 for varer med oprindelse i et 3. land, for hvilket der er indført særlige importordninger. Dog fraviges anvendelsen af GF bilag 22-14 i art. 15a i Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) 2020/761. Efter denne bestemmelse udstedes der, uanset GF art. 57, stk. 1, hvis der i bilag II-XIII til gennemførelsesforordning (EU) 2020/761 henvises til forordningens art. 15a, et oprindelsescertifikat for produkter med oprindelse i et tredjeland, for hvilket der er fastsat særlige ikke-præferentielle importordninger, ved anvendelse af formularen i forordningens bilag XVII i overensstemmelse med de tekniske specifikationer deri. Specifikt for produkter med oprindelse i Brasilien er der foretaget en berigtigelse til dette bilag som kan ses her.
Oprindelsescertifikater skal udstedes af de kompetente myndigheder eller et anerkendt organ, som er behørigt bemyndiget af de udstedende myndigheder i det pågældende 3. land, under forudsætning af, at varen opfylder kravene i EUTK art. 60
Oprindelsescertifikater skal udstedes inden varens angivelse til eksport i oprindelses-3. landet, og de udstedende myndigheder skal opbevare en kopi af oprindelsescertifikatet.
Oprindelsescertifikaterne kan kun undtagelsesvist udstedes efter eksporten, såfremt den manglende udstedelse skyldtes en fejltagelse, uforsætlig undladelse eller særlige omstændigheder.
De udstedende myndigheder kan kun udstede det omhandlende oprindelsescertifikat efterfølgende, hvis de har sikkerhed for, at oplysningerne i eksportørens anmodning svarer til oplysningerne i det tilsvarende eksportdokument.
Se GF art. 57.
Læs også:
Med Skatteberegning 2025, kan du beregne skatten for indkomståret 2025. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2024, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2024.
,, Det er efter min opfattelse meget beklageligt, at Skattestyrelsen først i forbindelse med min høring og ikke allerede i forbindelse med dine henvendelser til styrelsen foretog en egentlig behandling og vurdering af sagen.
,, Selvom ens aktier faktisk er steget i værdi, står man altså tilbage med en skattegæld, som end ikke kan dækkes af værdien af aktierne på aktiesparekontoen.
Beregn, hvad regeringens skattereform betyder for din skat: Skattereform 2023.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatteprocenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2025. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2024.
Oprindeligt ville regeringen sætte grænsen ned til 25%, men efter aftale med de Konservative har regeringen nu stillet forslag til Folketinget om, at grænsen sættes ned til 50%.
Beregn, hvad det koster dig at sætte arbejdstiden et par timer ned om ugen.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed
