G.A.2.3.3.2 Modregningsrækkefølgen
Indhold
Dette afsnit beskriver i hvilken rækkefølge, skyldners gæld dækkes, i forbindelse med modregning i udbetalinger fra det offentlige, som er overført til restanceinddrivelsesmyndigheden.
Afsnittet indeholder:
- Modregningsrækkefølgen
- Modregningsrækkefølgen viger for øvrig lovgivning.
Modregningsrækkefølgen
Dækkes skyldners gæld til det offentlige kun delvist ved modregning i en udbetaling fra det offentlige, dækkes fordringerne i denne rækkefølge:
- Fordringer under opkrævning, hvor den udbetalende myndighed er fordringshaver, i det omfang, der udbetalende myndighed træffer afgørelse om modregning.
- Fordringer der er under inddrivelse hos restanceinddrivelsesmyndigheden.
- Andre fordringer under opkrævning.
Se gældsinddrivelseslovens § 7, stk. 1, nr. 1-3.
Ad 1) Fordringer under opkrævning hos den udbetalende myndighed
I forbindelse med modregning i udbetalinger fra offentlige myndigheder, som er overført til restanceinddrivelsesmyndigheden med henblik på modregning, dækkes først fordringer under opkrævning hos den myndighed, udbetalingen hidrører fra.
Det er en forudsætning herfor, at den udbetalende myndighed har registreret fordringerne under opkrævning (modregningsfordringer) hos restanceinddrivelsesmyndigheden.
Selvom restanceinddrivelsesmyndigheden står for modregningen med udbetalingsbeløbet, er det fortsat den udbetalende myndighed, der træffer afgørelse om modregning med fordringer under opkrævning. Se gældsinddrivelseslovens § 7, stk. 1, nr. 1.
Ad 2) Fordringer under inddrivelse
Herefter dækkes fordringer under inddrivelse hos restanceinddrivelsesmyndigheden. Se gældsinddrivelseslovens § 7, stk. 1, nr. 2. Det er restanceinddrivelsesmyndigheden der træffer afgørelse om modregning med fordringer under inddrivelse.
Hvis en udbetaling kun delvist dækker fordringer inden for denne kategori, anvendes modregningsbeløbet til at dække fordringerne efter dækningsrækkefølgen i gældsinddrivelseslovens § 4. Se gældsinddrivelseslovens § 7, stk. 2, 1. pkt.
Dette indebærer, at restanceinddrivelsesmyndigheden kan tillade fravigelse af dækningsrækkefølgen, og herved afstå fra at modregne med fordringer under inddrivelse, med henblik på at fordringer under opkrævning dækkes forud for disse. Se gældsinddrivelseslovens § 4, stk. 11.
Se mere om dækningsrækkefølgen og mulighederne for fravigelse i afsnit G.A.2.3.2 Dækningsrækkefølgen for gæld under inddrivelse Dækningsrækkefølgen for gæld under inddrivelse.
Ad 3) Andre fordringer under opkrævning
Sidst dækkes andre fordringer under opkrævning. Hvis en udbetaling kun delvist dækker andre fordringer under opkrævning, anvendes modregningsbeløbet til at dække fordringerne i den rækkefølge, som de er registreret i restanceinddrivelsesmyndighedens fordringsregister. Se gældsinddrivelseslovens § 7, stk. 2, 2. pkt.
Modregningsrækkefølgen viger for øvrig lovgivning
Modregningsrækkefølgen viger for regler i anden lovgivning om opkrævning af fordringer. Se gældsinddrivelseslovens § 1, stk. 3. Dette kan medføre, at modregningsrækkefølgen skal fraviges.
Modregningsrækkefølgen skal fx respektere reglerne i gældsbrevslovens §§ 18 og 28 om, i hvilket omfang der kan ske modregning, selvom der er givet transport i udbetalingen. Det samme gælder i forhold til konkurslovens § 42 om modregning i konkurs.
Læs også:
Med Skatteberegning 2025, kan du beregne skatten for indkomståret 2025. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2024, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2024.
,, Det er efter min opfattelse meget beklageligt, at Skattestyrelsen først i forbindelse med min høring og ikke allerede i forbindelse med dine henvendelser til styrelsen foretog en egentlig behandling og vurdering af sagen.
,, Selvom ens aktier faktisk er steget i værdi, står man altså tilbage med en skattegæld, som end ikke kan dækkes af værdien af aktierne på aktiesparekontoen.
Beregn, hvad regeringens skattereform betyder for din skat: Skattereform 2023.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatteprocenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2025. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2024.
Oprindeligt ville regeringen sætte grænsen ned til 25%, men efter aftale med de Konservative har regeringen nu stillet forslag til Folketinget om, at grænsen sættes ned til 50%.
Beregn, hvad det koster dig at sætte arbejdstiden et par timer ned om ugen.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed
