G.A.3.1.1.1.1 Typer af afdragsordninger
Indhold
Dette afsnit beskriver kort, hvilke typer af afdragsordninger restanceinddrivelsesmyndigheden kan tiltræde eller indgå med fysiske personer.
Afsnittet indeholder:
- Regelgrundlag
- Overblik over typer afdragsordninger.
Regelgrundlag
Restanceinddrivelsesmyndigheden kan indgå en afdragsordning eller give skyldner henstand med betalingen. Dette gælder dog ikke for tvangsbøder. Se gældsinddrivelseslovens § 3, stk. 3, samt bilag 1 til gældsinddrivelsesloven.
Reglerne for hvordan, hvornår og hvilke afdragsordninger restanceinddrivelsesmyndigheden kan indgå med personer findes primært i gældsinddrivelsesbekendtgørelsens § 11.
Overblik over typer af afdragsordninger
Gældsinddrivelsesbekendtgørelsen sondrer mellem følgende typer af afdragsordninger, der angives i prioriteret rækkefølge:
1. Fastsættelse efter tabeltræk
Som hovedregel fastsætter restanceinddrivelsesmyndigheden afdragsordninger som en procentdel af den årlige nettoindkomst på baggrund af tabellen i gældsinddrivelsesbekendtgørelsens § 11, stk. 1 (tabeltræk).
Se afsnit G.A.3.1.1.1.2.2 Tabeltræk efter § 11, stk. 1 om tabeltræk efter gældsinddrivelsesbekendtgørelsens § 11, stk. 1.
2. Fastsættelse efter betalingsevnevurdering
Restanceinddrivelsesmyndigheden kan fastsætte en afdragsordning ud fra en konkret betalingsevnevurdering, hvis skyldner har en årlig nettoindkomst på eller over lavindkomstgrænsen og indsender et budgetskema.
Se afsnit G.A.3.1.1.1.2.3 Betalingsevnevurdering efter § 11, stk. 6 om betalingsevnevurdering efter gældsinddrivelsesbekendtgørelsens § 11, stk. 6.
3. Fastsættelse med udgangspunkt i gældens størrelse
Når der ikke foreligger oplysninger om skyldnerens indkomst inden for de seneste 2 indkomstår, kan restanceinddrivelsesmyndigheden fastsætte en afdragsordning med udgangspunkt i gældens størrelse. Se gældsinddrivelsesbekendtgørelsens § 11, stk. 5, 3 pkt.
4. Kulanceaftaler
Restanceinddrivelsesmyndigheden kan, efter en konkret vurdering, tiltræde en afdragsordning på baggrund af et forslag fra skyldner, når
- særlige forhold taler for det, og
- forslaget sikrer afvikling af gælden inden for rimelig tid.
Se afsnit G.A.3.1.1.1.2.4 Kulanceaftale efter § 11, stk. 11 om kulanceaftaler efter gældsinddrivelsesbekendtgørelsens § 11, stk. 11.
Bemærk
Der er særlige forhold, som restanceinddrivelsesmyndigheden skal påse vedrørende bøder. Se afsnit G.A.3.1.1.1.3 Fastsættelse af afdragsordninger, når restancen vedrører bøder mv. om fastsættelse af afdragsordninger, når restancen vedrører bøder mv.
Læs også:
Med Skatteberegning 2025, kan du beregne skatten for indkomståret 2025. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2024, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2024.
,, Det er efter min opfattelse meget beklageligt, at Skattestyrelsen først i forbindelse med min høring og ikke allerede i forbindelse med dine henvendelser til styrelsen foretog en egentlig behandling og vurdering af sagen.
,, Selvom ens aktier faktisk er steget i værdi, står man altså tilbage med en skattegæld, som end ikke kan dækkes af værdien af aktierne på aktiesparekontoen.
Beregn, hvad regeringens skattereform betyder for din skat: Skattereform 2023.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatteprocenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2025. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2024.
Oprindeligt ville regeringen sætte grænsen ned til 25%, men efter aftale med de Konservative har regeringen nu stillet forslag til Folketinget om, at grænsen sættes ned til 50%.
Beregn, hvad det koster dig at sætte arbejdstiden et par timer ned om ugen.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed
