H.A.12.1 Særskilt meddelelse om igangsættelse af klagefristerne efter EVL §§ 89 og 89 a
Indhold
Dette afsnit omhandler særskilt meddelelse om igangsættelse af klagefristerne efter EVL (ejendomsvurderingsloven) §§ 89 og 89 a.
Vurderingerne foretaget efter EVL (ejendomsvurderingsloven) pr. 1. januar 2020 og pr. 1. marts 2021 skal påklages efter reglerne i EVL (ejendomsvurderingsloven) § 89 og ikke efter de almindelige regler om klage i SFL (skatteforvaltningsloven) § 35 a.
Adgangen til at klage over vurderingerne pr. 1. januar 2020 og 1. marts 2021 og de historiske vurderinger opstår først, når der, efter udsendelse af de nye vurderinger, sendes en særskilt meddelelse om igangsættelse af klagefrister efter ejendomsvurderingsloven efter EVL (ejendomsvurderingsloven) § 89, stk. 8. Det betyder, at det først på dette tidspunkt vil være muligt at klage over de nye vurderinger og de historiske vurderinger. Historiske vurderinger foretaget for ejendomme, der ikke vurderes pr. 1. januar 2020 som ejerboliger, kan dog påklages efter EVL (ejendomsvurderingsloven) § 89 a. Udsendelse af meddelelse om igangsættelse af klagefristerne efter EVL (ejendomsvurderingsloven) § 89, stk. 8, er ikke afhængig af udsendelse af afgørelser efter EVL (ejendomsvurderingsloven) kap. 13.
Hvis vurderingen pr. 1. januar 2020 anmodes genoptaget
Efter EVL (ejendomsvurderingsloven) § 5, stk. 1, foretages de almindelige vurderinger pr. 1. januar i vurderingsåret. Ejendommene vurderes efter EVL (ejendomsvurderingsloven) § 5, stk. 3, på grundlag af ejendommenes størrelse og forholdene i øvrigt på vurderingstidspunktet. Se nærmere i afsnit H.A.3.1.1 Almindelig vurdering og vurderingstermin om almindelig vurdering og vurderingstermin.
Ved vurderingen pr. 1. januar 2020 bliver ejendommene imidlertid vurderet på grundlag af ejendommenes størrelse og forholdene i øvrigt ved udgangen af den 31. december 2019, ligesom vurderingen sker efter prisforholdene på dette tidspunkt. Det følger af EVL (ejendomsvurderingsloven) § 81, stk. 5. Der er derfor med EVL (ejendomsvurderingsloven) § 81, stk. 6, fastlagt en særlig adgang til at genoptage vurderingen pr. 1. januar 2020. Efter denne bestemmelse skal vurderingen pr. 1. januar 2020 genoptages, når en klageberettiget efter SFL (skatteforvaltningsloven) § 35 a, stk. 2, senest 90 dage fra dateringen af meddelelsen om igangsættelse af klagefristerne (klagestartsbrevet) efter EVL (ejendomsvurderingsloven) § 89, stk. 8, anmoder om, at 2020-vurderingen genoptages med henblik på vurdering efter forholdene og prisforholdene pr. 1. januar 2020. Disse særlige overgangsregler er også beskrevet i afsnit H.A.3.1.1 Almindelig vurdering og vurderingstermin.
Ejer vil derfor i det særskilte klagestartsbrev blive vejledt om mulighederne for at anmode om genoptagelse efter denne bestemmelse.
Når vurderingen pr. 1. januar 2020 anmodes genoptaget inden for fristen i EVL (ejendomsvurderingsloven) § 81, stk. 6, bortfalder den foretagne 2020-vurdering og de afgørelser, der er truffet efter EVL (ejendomsvurderingsloven) kap. 13 om tilbagebetalingsordningen. Da der skal træffes en ny afgørelse om vurdering pr. 1. januar 2020, kan der ikke klages over vurderinger pr. 1. januar 2020, der er anmodet genoptaget, ligesom allerede indgivne klager over vurderingen pr. 1. januar 2020 og over de historiske ejerboligvurderinger af ejendommen for 2013-2019 anses for at være tilbagekaldt og bortfaldet.
Når der er truffet en ny afgørelse om vurdering pr. 1. januar 2020, vil der samtidig med den nye vurdering blive sendt henholdsvis meddelelse om de historiske vurderinger efter EVL (ejendomsvurderingsloven) § 89, stk. 6, og meddelelse om igangsættelse af klagefristerne efter EVL (ejendomsvurderingsloven) § 89, stk. 8.
Hvis en klageberettiget anmoder om genoptagelse efter EVL (ejendomsvurderingsloven) § 81, stk. 6, er der således først adgang til at klage over vurderingen pr. 1. januar 2020 og over de historiske vurderinger, når der sendes en ny meddelelse, se EVL (ejendomsvurderingsloven) § 89, stk. 8.
Se afsnit C.H.4.9.7.2 Klage over eller genoptagelse af 2020-vurderingen for en beskrivelse af samspillet mellem reglerne i EVL (ejendomsvurderingsloven) § 81, stk. 5 og 6, og reglerne om tilbagebetalingsordningen.
Udsendelse af ny meddelelse ved tilbagekaldelse af tilbud om kompensation eller en udbetalt kompensation
Told- og skatteforvaltningen [Vurderingsstyrelsen] kan tilbagekalde et tilbud om kompensation eller en udbetalt kompensation indtil 3 år efter tidspunktet, hvor kravet på kompensation opstår efter EVL (ejendomsvurderingsloven) § 75, stk. 1, hvis Vurderingsstyrelsen bliver opmærksom på en åbenbar fejl ved kompensationen, og kompensationen som følge af fejlen er for høj. Det følger af EVL (ejendomsvurderingsloven) § 76 a, stk. 2. Vurderingsstyrelsen har dermed mulighed for ved tilbagekaldelse at ændre eksempelvis tastefejl af betydning for den tilbudte eller udbetalte kompensation, og hvis Vurderingsstyrelsen tilbagekalder et tilbud om kompensation eller en udbetalt kompensation, kan der samtidig meddeles et nyt tilbud om kompensation og træffes afgørelse om, at tilbagebetalingsordningen ikke kan anvendes efter EVL (ejendomsvurderingsloven) § 64, stk. 2 og 3. Der henvises til EVL (ejendomsvurderingsloven) § 76 a, stk. 2, 2. pkt.
En afgørelse efter EVL (ejendomsvurderingsloven) § 76 a, stk. 2, 1. pkt., medfører, at klageadgangen for de historiske vurderinger efter EVL (ejendomsvurderingsloven) § 89, stk. 1 og 2, genåbnes med en frist på 90 dage fra dateringen af afgørelsen, se EVL (ejendomsvurderingsloven) § 89, stk. 5. Der skal derfor sendes en ny særskilt meddelelse om igangsættelse af klagefristen for de historiske vurderinger efter EVL (ejendomsvurderingsloven) § 89, stk. 8, som erstatter den tidligere fremsendte meddelelse om igangsættelse af klagefristen, og herefter vil de historiske vurderinger kunne påklages på ny.
Se afsnit C.H.4.9.6.4 Tilbagekaldelse af kompensationstilbud og udbetalt kompensation for en beskrivelse af samspillet mellem EVL (ejendomsvurderingsloven) § 76 a, stk. 2, og reglerne om tilbagebetalingsordningen.
Læs også:
Med Skatteberegning 2025, kan du beregne skatten for indkomståret 2025. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2024, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2024.
,, Det er efter min opfattelse meget beklageligt, at Skattestyrelsen først i forbindelse med min høring og ikke allerede i forbindelse med dine henvendelser til styrelsen foretog en egentlig behandling og vurdering af sagen.
,, Selvom ens aktier faktisk er steget i værdi, står man altså tilbage med en skattegæld, som end ikke kan dækkes af værdien af aktierne på aktiesparekontoen.
Beregn, hvad regeringens skattereform betyder for din skat: Skattereform 2023.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatteprocenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2025. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2024.
Oprindeligt ville regeringen sætte grænsen ned til 25%, men efter aftale med de Konservative har regeringen nu stillet forslag til Folketinget om, at grænsen sættes ned til 50%.
Beregn, hvad det koster dig at sætte arbejdstiden et par timer ned om ugen.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed
