H.A.3.2.4.1 Privatretlige servitutter efter EVL § 15, stk. 4
Indhold
Dette afsnit omhandler privatretlige servitutter og hjemfaldspligter.
Det følger af EVL (ejendomsvurderingsloven) § 15, stk. 4, at der ved vurderingen alene tages hensyn til tinglyste servitutter af privatretlig karakter, i det omfang en servitut er pålagt en ejendom til fordel for en anden ejendom og disse ikke har samme ejer. Der tages ikke hensyn til private foreningsvedtægter.
Ved en privatretlig servitut forstås, at en privatperson har tinglyst en ret over en ejendom.
Eksempel
Ejeren af ejendom A har en tinglyst ret til at færdes på ejendom B. I så fald vil servitutten være værdipåvirkende i positiv retning for den "herskende" ejendom A og i negativ retning for den "tjenende" ejendom B, og der kan derfor være anledning til at tage hensyn til servitutten ved vurderingen, alt efter hvor intensiv færdselsretten er.
Det gælder dog ikke, hvis de to ejendomme har samme ejer, da det, som beskrevet ovenfor, ikke skal være muligt at nedbringe sin vurdering og dermed sin skattebetaling ved at tinglyse værdipåvirkende servitutter, som ejeren selv vil kunne aflyse igen, når dette måtte være ønskeligt.
Hjemfaldspligter
Hjemfaldspligter (tilbagekøbsklausuler) er en ret for rettighedshaveren til at købe en ejendom tilbage for den oprindelige salgssum, og anses også for privatretlige servitutter uanset det forhold, at det er en kommune, der kan tilbagekøbe ejendommen til en bestemt pris. Det skyldes, at hjemfaldspligten er en del af en købsaftale, som i sin tid blev indgået mellem to parter i en ejendomshandel - en privatperson som køber og kommunen som sælger. Der er ikke tale om, at en kommune eller anden offentlig myndighed i egenskab af myndighed har pålagt en ejendom en bestemt forpligtelse.
I VUL blev der ved lov nr. 1887 af 29. december 2015 indsat §§ 12 A og 13 A. Disse regler beskrev, hvordan hjemfaldspligter (tilbagekøbsklausuler) skulle håndteres i vurderingsmæssig henseende. Efter disse bestemmelser skulle der ved vurderingen ikke tages hensyn til ændrede planforhold, hvis der på ejendommen senest den 31. december 2015 var tinglyst en hjemfaldspligt, hvor der på vurderingstidspunktet var 10 år eller mindre til det tidspunkt, hvor kommunen tidligst kunne udnytte hjemfaldspligten.
Tilsvarende bestemmelser er ikke blevet videreført i EVL (ejendomsvurderingsloven). Imidlertid er der i EVL (ejendomsvurderingsloven) § 86 indsat en overgangsbestemmelse, hvoraf det fremgår, at de tidligere gældende bestemmelser i VUL §§ 12 A og 13 A fortsat gælder for ejendomme, som på tidspunktet for ejendomsvurderingslovens ikrafttræden (den 1. januar 2018) var omfattet af disse bestemmelser. Bestemmelserne i VUL §§ 12 A og 13 A, fremgår af § 2, nr. 2 og 3, i lov nr. 1887 af 29 december 2015.
Kommunerne kan fortsat under visse betingelser vælge at fritage ejeren for de skattemæssige konsekvenser af en ændret lokalplan. Der findes bestemmelser herom i ejendomsskatteloven.
Læs også:
Med Skatteberegning 2025, kan du beregne skatten for indkomståret 2025. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2024, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2024.
,, Det er efter min opfattelse meget beklageligt, at Skattestyrelsen først i forbindelse med min høring og ikke allerede i forbindelse med dine henvendelser til styrelsen foretog en egentlig behandling og vurdering af sagen.
,, Selvom ens aktier faktisk er steget i værdi, står man altså tilbage med en skattegæld, som end ikke kan dækkes af værdien af aktierne på aktiesparekontoen.
Beregn, hvad regeringens skattereform betyder for din skat: Skattereform 2023.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatteprocenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2025. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2024.
Oprindeligt ville regeringen sætte grænsen ned til 25%, men efter aftale med de Konservative har regeringen nu stillet forslag til Folketinget om, at grænsen sættes ned til 50%.
Beregn, hvad det koster dig at sætte arbejdstiden et par timer ned om ugen.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed
