J.A.1.4.7.2 Tavshedspligt om oplysninger om en person, der har foretaget en indberetning til Spillemyndigheden
Afsnittet indeholder:
- Generelt
- Forholdet til hvidvasklovens partsbegreb og adgangen til aktindsigt
- Hvad forstås ved personoplysninger?
Generelt
Det følger af hvidvasklovens § 69 a, at Spillemyndighedens ansatte ikke må videregive oplysninger om en person, der har indberettet en spiludbyder til Spillemyndigheden for overtrædelse eller potentiel overtrædelse af hvidvasklovgivningen, fx igennem Spillemyndighedens whistleblowerordning. Personoplysninger må dog godt videregives til kredsen nævnt ovenfor i afsnit J.A.1.4.7.1 Tavshedspligt om fortrolige oplysninger, forudsat at disse er underlagt tavshedspligt svarende til den, der gælder for Spillemyndighedens ansatte.
Forholdet til hvidvasklovens partsbegreb og adgangen til aktindsigt
Hvidvasklovens § 69 a er en særregel, som udvider tavshedspligten. Det betyder, at parter som defineret i hvidvasklovens § 75, heller ikke vil kunne få aktindsigt i oplysninger om en person, når vedkommende har foretaget en indberetning af partens (spiludbyderens) overtrædelse eller potentielle overtrædelse af hvidvasklovgivningen til Spillemyndigheden.
Hvis en part således har ret til aktindsigt efter forvaltningsloven, underretning efter retssikkerhedsloven eller indsigtsret efter databeskyttelsesforordningen, medfører denne særregel, at oplysninger om den pågældende person ikke er undergivet aktindsigt i medfør af forvaltningsloven, reglerne om underretning i medfør af retssikkerhedsloven eller reglerne om indsigt i databeskyttelsesforordningen. Spillemyndigheden vil dermed ved en anmodning om aktindsigt være forpligtet til at anonymisere enhver oplysning, der gør det muligt at identificere personen, der har foretaget indberetningen.
Hvad forstås ved personoplysninger?
Personoplysninger skal forstås i overensstemmelse med definitionen heraf i artikel 4, nr. 1, i databeskyttelsesforordningen. Det omfatter således enhver form for information om en identificeret eller identificerbar fysisk person, der har foretaget en indberetning til Spillemyndigheden. Hvidvasklovens § 69 a omfatter dermed bl.a. oplysninger om personens identitet eller enhver oplysning, der indirekte gør det muligt at udlede dennes identitet. Ved vurderingen af, om en person er identificerbar, skal alle de hjælpemidler, der med rimelighed kan tænkes bragt i anvendelse for at identificere den pågældende enten af den dataansvarlige eller af enhver anden person, tages i betragtning.
Oplysninger, der i øvrigt er gjort anonyme på en sådan måde, at den pågældendes identitet ikke kan udledes heraf, er ikke omfattet af begrebet personoplysninger.
Læs også:
Med Skatteberegning 2025, kan du beregne skatten for indkomståret 2025. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2024, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2024.
,, Det er efter min opfattelse meget beklageligt, at Skattestyrelsen først i forbindelse med min høring og ikke allerede i forbindelse med dine henvendelser til styrelsen foretog en egentlig behandling og vurdering af sagen.
,, Selvom ens aktier faktisk er steget i værdi, står man altså tilbage med en skattegæld, som end ikke kan dækkes af værdien af aktierne på aktiesparekontoen.
Beregn, hvad regeringens skattereform betyder for din skat: Skattereform 2023.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatteprocenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2025. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2024.
Oprindeligt ville regeringen sætte grænsen ned til 25%, men efter aftale med de Konservative har regeringen nu stillet forslag til Folketinget om, at grænsen sættes ned til 50%.
Beregn, hvad det koster dig at sætte arbejdstiden et par timer ned om ugen.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed
