A.A.3.14.3 Fælles hovedtræk ved de to ordninger
Indhold
Afsnittet indeholder:
- Indledning
- Forhåndstilkendegivelser og forhåndsgodkendte prisfastsættelsesordninger
- Ingen formkrav
- Grænseoverskridende virkning
- Udvekslingen sker i to trin
- En konkret person
- Bindende virkning
- Afgivet forud.
Indledning
Dette afsnit nævner en række overordnede fælles træk ved DAC3-ordningen og OECD-ordningen.
I det omfang der er forskelle i detaljer, omtales disse i de enkelte afsnit om de to ordninger nedenfor.
Bemærk
Eftersom der er betydeligt sammenfald mellem ordningernes anvendelsesområde, og eftersom alle EU-landene er omfattet af BEPS Inclusive Framework, forekommer det jævnligt, at et bindende svar opfylder betingelserne for at skulle udveksles til samme EU-land efter begge ordninger samtidig. Se nærmere om håndteringen af denne situation i afsnit A.A.3.14.9.4 Om udveksling af tilkendegivelser, der opfylder kravene i begge ordninger.
Forhåndstilkendegivelser og forhåndsgodkendte prisfastsættelsesordninger
Begge ordninger omfatter både forhåndstilkendegivelser og forhåndsgodkendte prisfastsættelsesordninger, internationalt ofte omtalt som "APAs" for Advance Pricing Arrangements. De omfatter også begge både (ny)udstedelse, ændring og fornyelse af sådanne tilkendegivelser. Se DAC3 præambel nr. 5. I dette afsnit af Den juridiske vejledning benyttes kollektivt ordet "tilkendegivelse", når der ikke er behov for at skelne.
I relation til reglerne i Danmark er det først og fremmest bindende svar, der afgives af Skatteforvaltningen eller af Skatterådet efter reglerne i skatteforvaltningslovens kapitel 8, der omfattes af begrebet forhåndstilkendegivelser. Der kan imidlertid også forekomme andre forhåndstilkendegivelser, der opfylder kriterierne i dette afsnit, og som således også skal udveksles. Se afsnit A.A.3.14.8 Hvilke danske afgørelser skal udveksles?.
APAs kan begrebsmæssigt være enten unilaterale (dvs. aftalt mellem en eller flere skatteydere og ét lands skattemyndigheder), bilaterale eller multilaterale. OECD-ordningen angår kun unilaterale APAs, mens DAC3-ordningen angår alle typer af APAs. Se afsnit A.A.3.14.8 Hvilke danske afgørelser skal udveksles?.
Ingen formkrav
Det er uden betydning for, om en tilkendegivelse skal udveksles eller ej, hvilken form og hvilken formel betegnelse den har. Se DAC3 præambel nr. 5. Dog bør tilkendegivelser gives skriftligt. Se retningslinjerne i OECD BEPS Action 5-rapporten afsnit IX A d.
Grænseoverskridende virkning
Udveksling af oplysninger om en konkret forhåndstilkendegivelse eller APA skal kun finde sted, hvis den pågældende tilkendegivelse har grænseoverskridende virkning. Se afsnit A.A.3.14.4 Hvilke tilkendegivelser skal udveksles?.
Udvekslingen sker i to trin
I begge ordninger sker selve udvekslingen af oplysninger om en forhåndstilkendegivelse eller APA i to trin:
- I det første trin udveksles på initiativ af det land, der har afgivet tilkendegivelsen, nogle standardiserede oplysninger om tilkendegivelsen, herunder bl.a. et resumé på engelsk af indholdet. Se afsnit A.A.3.14.6 Hvilke konkrete oplysninger skal udveksles?.
- I det andet trin, som ikke er obligatorisk, kan et land, der mener, at det er forudsigeligt relevant for landets beskatning af en skatteyder, anmode om at få hele tilkendegivelsen tilsendt. Juridisk er der tale om udveksling af oplysninger efter konkret anmodning. Se DAC3 præambel nr. 16 og DAC artikel 8a, stk. 10. Se afsnit A.A.3.14.10 Om den praktiske fremgangsmåde, når en udenlandsk tilkendegivelse ønskes leveret om den fremgangsmåde, der skal benyttes.
Se også
Se også afsnit C.F.8.2.2.26.1.2 Den danske kompetente myndighed for udveksling af oplysninger om den kompetente myndighed.
Bemærk
Hvis den fulde tekst af en forhåndstilkendegivelse eller APA skal udveksles, skal det ske på det sprog, afgørelsen er truffet og formidlet til skatteyderen på. Der er ikke krav om, at afgørelsen skal oversættes af afsenderlandet.
En konkret person
Ordningerne angår tilkendegivelser, der er af afgivet en skattemyndighed over for en konkret person eller gruppe af personer. Se DAC3 præambel nr. 5. Generelle udtalelser, vejledningsmateriale o.lign. falder dermed uden for.
Bemærk
Anvendelsesområdet for begge ordninger er indskrænket, således at tilkendegivelser, der udelukkende angår fysiske personer, ikke omfattes af udvekslingsforpligtelsen.
Bindende virkning
Ordningerne gælder kun for tilkendegivelser, der er så konkrete, at en eller flere skatteydere kan støtte ret på dem. Se DAC3 præambel nr. 7. Derimod er det ikke relevant, om skatteyderen er bundet af tilkendegivelsen. Det er således uden betydning for udvekslingsforpligtelsen, om skatteyderen rent faktisk disponerer, som det var forudsat i tilkendegivelsen. Se DAC præambel nr. 5 og 8.
Afgivet forud
Ordningerne gælder for tilkendegivelser, der er afgivet forud for den disposition, som tilkendegivelsen angår, eller i det mindste forud for, at der er indgivet selvangivelse vedrørende den periode, i hvilken en disposition er foretaget. Om skatteyderen rent faktisk disponerer sådan, som det er forudsat i tilkendegivelsen, er uden betydning for udvekslingsforpligtelsen. Se DAC3 præambel nr. 8.
Bemærk
OECD-ordningen omfatter derudover også tilkendegivelser, der er afgivet, efter at en disposition er foretaget, hvis denne mulighed er et integreret element i de nationale regler, der styrer udstedelsen af tilkendegivelser. Se BEPS Action 5-rapporten punkt 98. Se afsnit A.A.3.14.8 Hvilke danske afgørelser skal udveksles? om konsekvenserne heraf for udvekslingen af danske bindende svar.
Læs også:
Med Skatteberegning 2025, kan du beregne skatten for indkomståret 2025. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2024, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2024.
,, Det er efter min opfattelse meget beklageligt, at Skattestyrelsen først i forbindelse med min høring og ikke allerede i forbindelse med dine henvendelser til styrelsen foretog en egentlig behandling og vurdering af sagen.
,, Selvom ens aktier faktisk er steget i værdi, står man altså tilbage med en skattegæld, som end ikke kan dækkes af værdien af aktierne på aktiesparekontoen.
Beregn, hvad regeringens skattereform betyder for din skat: Skattereform 2023.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatteprocenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2025. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2024.
Oprindeligt ville regeringen sætte grænsen ned til 25%, men efter aftale med de Konservative har regeringen nu stillet forslag til Folketinget om, at grænsen sættes ned til 50%.
Beregn, hvad det koster dig at sætte arbejdstiden et par timer ned om ugen.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed
