A.B.1.2.8.6.6.4.3 Europa-Kommissionens rolle
Selv om udvekslingen af oplysninger juridisk set foregår mellem to EU-medlemsstaters kompetente myndigheder, er Kommissionen dog tillagt en række forpligtelser til at facilitere udvekslingen. Kommissionen skal således:
- Udvikle og sikre vedtagelse af et elektronisk standardformat, som medlemsstaterne skal bruge ved udvekslingen. Se DAC artikel 8ac, stk. 3, og artikel 20, stk. 4, som henholdsvis indsat og nyaffattet ved DAC7. Se afsnit A.B.1.2.8.6.7.3.5.1.
- Fastlægge bestemmelser om den praktiske gennemførelse, som er nødvendige for registrering og identifikation af de Indberettende Platformsoperatører, som skal registreres i EU’s centrale register. Se DAC artikel 8ac, stk. 4, 3. led og afsnit A.B.1.2.8.6.10.4 Platformsoperatører uden for EU.
- Senest den 31. december 2022 oprette et centralt register, se afsnit A.B.1.2.8.6.7.3 Accessoriske forpligtelser for Indberettende Platformsoperatører, Sælgere, kompetente myndigheder og Europa-Kommissionen.5.2. Registret skal være tilgængeligt for de kompetente myndigheder i alle medlemslande. Det skal indeholde oplysninger om visse Platformsoperatører, nærmere
-
- Oplysninger om ikke-EU-platformsoperatører, der vælger at registrere sig i et EU-land. Se afsnit A.B.1.2.8.6.8.2 Indberetningspligt til Danmark.2 og
- Oplysninger om Platformsoperatører, som en EU-medlemsstat har tildelt status af Undtaget Platformsoperatør. Se afsnit A.B.1.2.8.6.3.3 Om begrebet Platformsoperatør.
- Ved hjælp af gennemførelsesretsakter træffe afgørelser om, hvorvidt det såkaldte ækvivalenskrav er opfyldt i forhold til tredjelandes aftaler om udveksling af oplysninger med EU-medlemslande. Se afsnit A.B.1.2.8.6.1.1 Om DAC7 (EU) og afsnit A.B.1.2.8.6.7.3 Accessoriske forpligtelser for Indberettende Platformsoperatører, Sælgere, kompetente myndigheder og Europa-Kommissionen.5.3. ►◄
Det elektroniske standardformat er udviklet og vedtaget ved Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) 2022/1467 af 05/09/2022. Det danske indberetningsformat er tilrettelagt således, at der indberettes de samme oplysninger som dem, der fremgår af det elektroniske standardformat. Se indberetningsvejledningen og afsnit A.B.1.2.8.6.7.3 Accessoriske forpligtelser for Indberettende Platformsoperatører, Sælgere, kompetente myndigheder og Europa-Kommissionen.5.1.
Bemærk
Kommissionen er ikke tillagt kompetence til at føre register over samtlige Indberettende Platformsoperatører i Unionen. Det omtalte centrale register skal som nævnt kun indeholde registreringsoplysninger for Indberettende Platformsoperatører, der er hjemmehørende uden for EU, men indberetningspligtige i kraft af DAC bilag V afdeling I (A) (4) (b), som er gengivet i BEK nr. 1253 af 06/09/2022 § 5, nr. 2. Hertil kommer oplysninger om Undtagne Platformsoperatører.
Se også
Se også afsnit A.B.1.2.8.6.7.3 Accessoriske forpligtelser for Indberettende Platformsoperatører, Sælgere, kompetente myndigheder og Europa-Kommissionen.5.2 om det centrale register.
Læs også:
Med Skatteberegning 2025, kan du beregne skatten for indkomståret 2025. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2024, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2024.
,, Det er efter min opfattelse meget beklageligt, at Skattestyrelsen først i forbindelse med min høring og ikke allerede i forbindelse med dine henvendelser til styrelsen foretog en egentlig behandling og vurdering af sagen.
,, Selvom ens aktier faktisk er steget i værdi, står man altså tilbage med en skattegæld, som end ikke kan dækkes af værdien af aktierne på aktiesparekontoen.
Beregn, hvad regeringens skattereform betyder for din skat: Skattereform 2023.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatteprocenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2025. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2024.
Oprindeligt ville regeringen sætte grænsen ned til 25%, men efter aftale med de Konservative har regeringen nu stillet forslag til Folketinget om, at grænsen sættes ned til 50%.
Beregn, hvad det koster dig at sætte arbejdstiden et par timer ned om ugen.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed
