A.C.3.2.1.7 Straffebestemmelse i opkrævningsloven, OPKL § 17
Indhold
Dette afsnit beskriver gerningsindholdet og strafferammen ved overtrædelse af opkrævningslovens bestemmelser om angivelse, afregning og sikkerhedsstillelse.
Afsnittet indeholder:
- Handlepligter ved angivelse og afregning, OPKL § 17, stk. 1 og 2
- Fuldbyrdelsestidspunkt
- Personer omfattet af reglen
- Subjektive betingelser for strafansvar
- Lovhieraki
- Uregistreret virksomhed, OPKL § 17, stk. 3
- Fuldbyrdelsestidspunkt
- Personer omfattet af reglen
- Subjektive betingelser for strafansvar.
Handlepligter ved angivelse og afregning, OPKL § 17, stk. 1 og 2
Den, som forsætligt eller ved grov uagtsomhed
- undlader at angive rettidigt, eller
- afgiver urigtige eller vildledende eller fortier oplysninger til brug for angivelse eller indberetning til indkomstregisteret,
straffes med bøde. Se OPKL § 17, stk. 1.
Når overtrædelsen er begået med forsæt til at unddrage det offentlige skat, kan straffen stige til fængsel i 1 år og 6 måneder. I særlig grove tilfælde kan straffen stige til 8 års fængsel efter STRFL § 289. Se OPKL § 17, stk. 2.
Se også
Se OPKL § 2, stk. 1 og 2 og § 9, stk. 1 og 2, om frister for angivelse og lov om et indkomstregister.
Bemærk
Med virkning for indkomståret 2011 er straffebestemmelsen i lov om arbejdsmarkedsbidrag ophævet, og det strafbare forhold omfattes nu af opkrævningsloven, hvor manglende eller urigtig angivelse af arbejdsmarkedsbidrag er gjort strafbart. Se afsnit A.C.3.2.1.9 Straffebestemmelse i skatteforvaltningsloven, SFL § 60.
Fuldbyrdelsestidspunkt
Det strafbare gerningsindhold er realiseret, når
- fristen for angivelse er udløbet, jf. pkt. a,
- Skattestyrelsen har modtaget urigtige eller vildledende oplysninger, jf. pkt. b,
- fristen for angivelse er udløbet, hvis der ikke angives eller indberettes til indkomstregisteret (fortielse af oplysninger), jf. pkt. b.
Forsæt til unddragelse fuldbyrdes samtidig.
Personer omfattet af reglen
Pligtsubjekt er alle erhvervsdrivende, der skal indsende angivelser med afgiftsberegning eller er indberetningspligtige til indkomstregisteret. Se kildeskatteloven, skatteindberetningsloven og lov om et indkomstregister.
Ansvarssubjekt kan være ejeren af virksomheden, en ansat eller den juridiske person.
Subjektive betingelser for strafansvar
Den forsætlige eller groft uagtsomme handling kan vedrøre to forhold, enten
- at oplysningerne er urigtige eller vildledende, eller
- at fristen for handlepligtens opfyldelse er overskredet
Ved anvendelse af OPKL § 17, stk. 2, er den subjektive betingelse, at der er forsæt til unddragelse.
Bemærk
I situationer, hvor bevisbyrden ikke kan løftes for forsætlig overtrædelse af OPKL § 17, stk. 2, og hvor der er realiseret skatteunddragelse, kan stk. 1 anvendes til udmåling af en normalbøde for grov uagtsomhed.
Lovhieraki
Opkrævningsloven er subsidiær, hvilket betyder, at den kun kan anvendes, hvis der ikke er særlige bestemmelser i de andre skatte- og afgiftslove om samme forhold, og loven gælder ikke opkrævning af told. Se OPKL § 1.
Der er sammenfald mellem OPKL § 17, stk. 1, og den underliggende materielle lovgivning i kildeskatteloven. I praksis løses sammenstød mellem OPKL § 17 og de tilsvarende straffebestemmelser i kildeskatteloven på den måde, at speciallovens (kildeskattelovens) straffebestemmelser har forrang. Se KSL (kildeskatteloven) § 74, stk. 1, nr. 2.
Hvis der er foretaget indeholdelse, men ikke angivet, anvendes opkrævningsloven. Hvis der hverken er foretaget indeholdelse eller angivelse, anvendes kildeskatteloven.
Se også
Se også afsnit A.C.3.2.1.8 Straffebestemmelser i kildeskatteloven om straffebestemmelserne i kildeskatteloven.
Uregistreret virksomhed, OPKL § 17, stk. 3
Den, der forsætligt eller ved grov uagtsomhed driver virksomhed
- selv om registreringen er inddraget, fordi der ikke er indgivet angivelse i flere på hinanden følgende perioder,
- eller registreringen er inddraget eller nægtet, fordi der ikke er stillet sikkerhed rettidigt,
straffes med bøde eller fængsel i indtil 1 år og 6 måneder. I særlig grove tilfælde kan straffen stige til 8 år efter STRFL § 289. Se OPKL § 17, stk. 3.
Se også
Se også OPKL § 4, stk. 3, om inddragelse af registrering og OPKL § 11, stk. 9, om sikkerhedsstillelse.
Fuldbyrdelsestidspunkt
Det strafbare gerningsindhold er realiseret, når virksomheden fortsætter driften, efter at registreringen er inddraget eller nægtet.
Bemærk
Selvom strafferammen indeholder frihedsstraf, indgår forsæt til unddragelse ikke i det strafbare gerningsindhold.
Bemærk
I momsloven indgår straf for drift af uregistreret virksomhed i samme bestemmelse, som angiver straf for forsæt til unddragelse. Se ML (momsloven) § 81, stk. 3, 2. pkt.
Personer omfattet af reglen
Pligtsubjekt er registreringspligtige virksomheder. Ansvarssubjekt er virksomhedens ejer eller den juridiske person, hvis der ikke er et entydigt ejerforhold.
Subjektive betingelser for strafansvar
Den forsætlige eller groft uagtsomme handling vedrører alle følgende forhold:
- at virksomheden er registreringspligtig
- at registrering er inddraget eller nægtet
- at driften fortsætter.
Bemærk
Virksomheden kan og skal afvikle allerede indgåede kontrakts- og ansættelsesforhold, der gør det påkrævet at indeholde A-skat og arbejdsmarkedsbidrag. Det skal ske indenfor den kortest mulige periode.
Læs også:
Med Skatteberegning 2025, kan du beregne skatten for indkomståret 2025. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2024, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2024.
,, Det er efter min opfattelse meget beklageligt, at Skattestyrelsen først i forbindelse med min høring og ikke allerede i forbindelse med dine henvendelser til styrelsen foretog en egentlig behandling og vurdering af sagen.
,, Selvom ens aktier faktisk er steget i værdi, står man altså tilbage med en skattegæld, som end ikke kan dækkes af værdien af aktierne på aktiesparekontoen.
Beregn, hvad regeringens skattereform betyder for din skat: Skattereform 2023.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatteprocenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2025. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2024.
Oprindeligt ville regeringen sætte grænsen ned til 25%, men efter aftale med de Konservative har regeringen nu stillet forslag til Folketinget om, at grænsen sættes ned til 50%.
Beregn, hvad det koster dig at sætte arbejdstiden et par timer ned om ugen.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed
