C.D.11.13.1.2.2.3 En detaljeret beskrivelse af hver enkelt transaktion eller aktivitet, sammenlignelighedsanalysen
Indhold
Den landespecifikke dokumentation skal indeholde en detaljeret beskrivelse af sammenlignelighedsanalysen for hver kontrolleret transaktion. Se herom afsnit C.D.11.5 Sammenlignelighedsanalyse.
Sammenlignelighedsanalysen under den landespecifikke dokumentation skal for hver kategori af kontrollerede transaktioner indeholde en detaljeret beskrivelse af nedenstående ti punkter:
- Fastlæggelse af den periode analysen dækker (C.D.11.13.1.2.2.3 En detaljeret beskrivelse af hver enkelt transaktion eller aktivitet, sammenlignelighedsanalysen.1). Se også C.D.11.5.1 Fastlæggelse af den periode analysen dækker.
- Omstændigheder hvorunder den kontrollerede transaktion har fundet sted (C.D.11.13.1.2.2.3 En detaljeret beskrivelse af hver enkelt transaktion eller aktivitet, sammenlignelighedsanalysen.2). Se også C.D.11.5.2 Omstændigheder hvorunder den kontrollerede transaktion har fundet sted.
- Identificering og fastlæggelse af den kontrollerede transaktion, herunder analysen af parternes funktioner, aktiver og risici i forhold til transaktionen (C.D.11.13.1.2.2.3.3). Se også afsnit C.D.11.3 Identifikation, fastlæggelse og anerkendelse af kontrollerede transaktioner og C.D.11.5.3 Identificering og fastlæggelse af den kontrollerede transaktion.
- Undersøgelse af om der er uafhængige interne sammenlignelige transaktioner (C.D.11.13.1.2.2.3 En detaljeret beskrivelse af hver enkelt transaktion eller aktivitet, sammenlignelighedsanalysen.4). Se også C.D.11.5.4 Undersøgelse af om der er uafhængige interne sammenlignelige transaktioner.
- Undersøgelse af om der er oplysninger om uafhængige eksterne sammenlignelige transaktioner (C.D.11.13.1.2.2.3 En detaljeret beskrivelse af hver enkelt transaktion eller aktivitet, sammenlignelighedsanalysen.5). Se også C.D.11.5.5 Undersøgelse af om der er uafhængige eksterne sammenlignelige transaktioner.
- Valg af transfer pricing-metode, PLI og testet part (C.D.11.13.1.2.2.3 En detaljeret beskrivelse af hver enkelt transaktion eller aktivitet, sammenlignelighedsanalysen.6). Se også C.D.11.4 Transfer pricing-metoder og C.D.11.5.6 Valg af transfer pricing-metode, PLI og testet part.
- Udvælgelse af de mest sammenlignelige uafhængige transaktioner (Databaseundersøgelser) (C.D.11.13.1.2.2.3 En detaljeret beskrivelse af hver enkelt transaktion eller aktivitet, sammenlignelighedsanalysen.7). Se også C.D.11.4 Transfer pricing-metoder og C.D.11.5.7 Udvælgelse af de mest sammenlignelige uafhængige transaktioner eller aktiviteter.
- Sammenlignelighedsjusteringer (C.D.11.13.1.2.2.3 En detaljeret beskrivelse af hver enkelt transaktion eller aktivitet, sammenlignelighedsanalysen.8). Se også C.D.11.4 Transfer pricing-metoder og C.D.11.5.8 Sammenlignelighedsjusteringer.
- Tolkning og anvendelse af data til at fastlægge armslængdepriser og aflønning (C.D.11.13.1.2.2.3 En detaljeret beskrivelse af hver enkelt transaktion eller aktivitet, sammenlignelighedsanalysen.9). Se også C.D.11.5.9.
- Kopi af APA'er samt andre skatteaftaler som den skattepligtige ikke er part i, men som er relevante i forhold til vurderingen af de kontrollerede transaktioner (C.D.11.13.1.2.2.3 En detaljeret beskrivelse af hver enkelt transaktion eller aktivitet, sammenlignelighedsanalysen.10).
Sammenlignelighedsanalysen er selve kernen i anvendelsen af armslængdeprincippet, og beskrivelsen og udførelsen af sammenlignelighedsanalysen skal derfor være grundig, metodisk og konsistent. Beskrivelsen skal også være i overensstemmelse med det øvrige indhold i fællesdokumentationen og den landespecifikke dokumentation.
Indholdet og omfanget af beskrivelsen af de enkelte punkter i sammenlignelighedsanalysen beror på den konkrete kontrollerede transaktion eller aktivitet og omstændighederne, hvorunder transaktionen eller aktiviteten har fundet sted. Beskrivelsen af sammenlignelighedsanalysen ved overdragelse af et værdifuldt immaterielt aktiv vil derfor have et andet indhold end beskrivelsen af sammenlignelighedsanalysen ved en almindelig varetransaktion.
Se også
Se også
- TPG kap. I, II og III.
- TP dokumentationsbekendtgørelsen § 5, stk. 2.
- Afsnit C.D.11.3 Identifikation, fastlæggelse og anerkendelse af kontrollerede transaktioner om fastlæggelsen af den kontrollerede transaktion.
- Afsnit C.D.11.4 Transfer pricing-metoder om transfer pricing-metoderne.
- Afsnit C.D.11.5 Sammenlignelighedsanalyse om sammenlignelighedsanalysen.
- Afsnit C.D.11.8.4 Særligt om interne serviceydelser med lav værdi om serviceydelser med lav værdi.
Læs også:
Med Skatteberegning 2025, kan du beregne skatten for indkomståret 2025. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2024, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2024.
,, Det er efter min opfattelse meget beklageligt, at Skattestyrelsen først i forbindelse med min høring og ikke allerede i forbindelse med dine henvendelser til styrelsen foretog en egentlig behandling og vurdering af sagen.
,, Selvom ens aktier faktisk er steget i værdi, står man altså tilbage med en skattegæld, som end ikke kan dækkes af værdien af aktierne på aktiesparekontoen.
Beregn, hvad regeringens skattereform betyder for din skat: Skattereform 2023.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatteprocenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2025. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2024.
Oprindeligt ville regeringen sætte grænsen ned til 25%, men efter aftale med de Konservative har regeringen nu stillet forslag til Folketinget om, at grænsen sættes ned til 50%.
Beregn, hvad det koster dig at sætte arbejdstiden et par timer ned om ugen.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed
