C.F.7.2.7 Nordisk Ministerråds Sekretariat, Nordisk Råds Sekretariat samt Nordisk Kulturfond
Ved aftaler mellem Danmark, Finland, Island, Norge og Sverige om Nordisk Ministerråds Sekretariat og Nordisk Råds Sekretariat samt Nordisk Kulturfond må aftalelandene ikke kræve skat af løn og anden godtgørelse, som sekretariaterne udbetaler til deres fastansatte personale. Det gælder også for opkrævninger med samme virkning som direkte skatter.
Se BKI nr. 43 af 19/04/1990, som ændret ved BKI nr. 16 af 22/03/2007.
Skattemyndighederne i aftalelandene har ret til at medregne det fastansatte personales løn og anden godtgørelse ved skatteberegningen. Skattelempelsen af lønnen sker med exemption - ny metode. Se Skd.27.15.
Skatterådet fandt, at en ansat ved Nordisk Ministerråds sekretariat var fuldt skattepligtig til Danmark efter KSL (kildeskatteloven) § 1, stk. 1, nr. 1. Han var ikke omfattet af KSL (kildeskatteloven) § 3, stk. 3, om personer, der er undtaget for skattepligt. Den danske skat af lønnen fra Nordisk Ministerråd kunne lempes efter metoden exemption med progression i henhold til aftalen om Nordisk Ministerråds sekretariat. Se SKM2013.10.SR.
PSL (personskatteloven) § 13, stk. 5, om at se bort fra udenlandsk indkomst ved beregningen af underskud, der kan overføres til en ægtefælle, finder ikke anvendelse vedrørende personer, der er ansat ved Nordisk Ministerråds Sekretariat og Nordisk Råds Sekretariat samt Nordisk Kulturfond, idet der ikke er tale om udenlandsk indkomst.
Ligeledes er lønnen fra disse organisationer ikke omfattet af praksis vedrørende beregningsmetoden for personfradrag, når der er tale om lempelsesberettiget udenlandsk indkomst. Se afsnit C.F.4.3.2 Lempelsesmetoder.
Oversigt over domme, kendelser, afgørelser, SKM-meddelelser mv.
Skemaet viser relevante afgørelser på området:
| Afgørelse | Afgørelsen i stikord | Yderligere kommentarer |
| SKAT | ||
| SKM2013.10.SR | Skatterådet fandt, at en ansat ved Nordisk Ministerråds sekretariat var fuldt skattepligtig til Danmark efter KSL (kildeskatteloven) § 1, stk. 1, nr. 1. Han var ikke omfattet af KSL (kildeskatteloven) § 3, stk. 3, om personer, der er undtaget for skattepligt. Den danske skat af lønnen fra Nordisk Ministerråd kunne lempes efter metoden exemption med progression i henhold til aftalen om Nordisk Ministerråds sekretariat. |
Læs også:
Med Skatteberegning 2025, kan du beregne skatten for indkomståret 2025. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2024, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2024.
,, Det er efter min opfattelse meget beklageligt, at Skattestyrelsen først i forbindelse med min høring og ikke allerede i forbindelse med dine henvendelser til styrelsen foretog en egentlig behandling og vurdering af sagen.
,, Selvom ens aktier faktisk er steget i værdi, står man altså tilbage med en skattegæld, som end ikke kan dækkes af værdien af aktierne på aktiesparekontoen.
Beregn, hvad regeringens skattereform betyder for din skat: Skattereform 2023.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatteprocenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2025. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2024.
Oprindeligt ville regeringen sætte grænsen ned til 25%, men efter aftale med de Konservative har regeringen nu stillet forslag til Folketinget om, at grænsen sættes ned til 50%.
Beregn, hvad det koster dig at sætte arbejdstiden et par timer ned om ugen.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed
