E.A.4.3.7 Opgørelse og afregning
Indhold
Dette afsnit beskriver reglerne i elafgiftsloven for opgørelse af den afgiftspligtige mængde og afregning af afgiften. Afsnittet beskriver også regler om udstedelse af fakturaer og hvilke oplysninger, som fakturaer skal indeholde.
Afsnittet indeholder:
- Generelle opgørelses- og afregningsregler for registrerede virksomheder (E.A.4.3.7.1 Generelle opgørelses- og afregningsregler for registrerede virksomheder)
- Særlige afgiftsforhold (E.A.4.3.7.2 Særlige afgiftsforhold)
- Opgørelse af afgift på elektricitet indtil 1. april 2016: Netvirksomheder (E.A.4.3.7.3 Opgørelse af afgift på elektricitet indtil 1. april 2016: Netvirksomheder)
- Opgørelse af afgift på elektricitet: Netvirksomheder (leverancer mindre end 100 GWh) (E.A.4.3.7.4 Opgørelse af afgift på elektricitet: Netvirksomheder (leverancer mindre end 100 GWh))
- Opgørelse af afgift på elektricitet: El-producenter (E.A.4.3.7.5 Opgørelse af afgift på elektricitet: El-producenter)
- Opgørelse af afgift på elektricitet: Forbrugsregistrerede virksomheder (E.A.4.3.7.6 Opgørelse af afgift på elektricitet: Forbrugsregistrerede virksomheder)
- Opgørelse af afgift på varme: Mellemhandlere af varme (E.A.4.3.7.7 Opgørelse af afgift på varme: Mellemhandlere af varme)
- Opgørelse af afgift på varme: Forbrugsregistrerede virksomheder (E.A.4.3.7.8 Opgørelse af afgift på varme: Forbrugsregistrerede virksomheder)
- Opgørelse af afgift på elektricitet: Netvirksomheder (E.A.4.3.7.9 Opgørelse af afgift på elektricitet: Netvirksomheder)
- Elhandelsvirksomheders fakturering af elafgift (E.A.4.3.7.10 Elhandelsvirksomheders fakturering af elafgift)
- Andre elhandleres fakturering af elafgift (E.A.4.3.7.11 Andre elhandleres fakturering af elafgift)
- Krav til oplysning om afgiftens størrelse til momsregistrerede virksomheder (E.A.4.3.7.12 Krav til oplysning om afgiftens størrelse til momsregistrerede virksomheder)
- Netvirksomheders fakturering ved tyveri af elektricitet (E.A.4.3.7.13 Netvirksomheders fakturering ved tyveri af elektricitet).
Se også
- OPKL §§ 2-8
- Afsnit E.A.1.4 Afgiftspligtige virksomheder og personer (registrering) om afgiftspligtige virksomheder og personer (registrering)
- Afsnit E.A.4.3.6 Afgiftens størrelse og beregning samt elvarmeafgift om afgiftens størrelse og beregning samt elvarmeafgift
- Afsnit E.A.4.3.8 Afgiftsfritagelse og afgiftsgodtgørelse om afgiftsfritagelse og afgiftsgodtgørelse
- Afsnit A.B.4.4 Angivelse og betaling af punktafgifter om angivelse og afregning af punktafgifter.
Læs også:
Med Skatteberegning 2025, kan du beregne skatten for indkomståret 2025. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2024, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2024.
,, Det er efter min opfattelse meget beklageligt, at Skattestyrelsen først i forbindelse med min høring og ikke allerede i forbindelse med dine henvendelser til styrelsen foretog en egentlig behandling og vurdering af sagen.
,, Selvom ens aktier faktisk er steget i værdi, står man altså tilbage med en skattegæld, som end ikke kan dækkes af værdien af aktierne på aktiesparekontoen.
Beregn, hvad regeringens skattereform betyder for din skat: Skattereform 2023.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatteprocenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2025. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2024.
Oprindeligt ville regeringen sætte grænsen ned til 25%, men efter aftale med de Konservative har regeringen nu stillet forslag til Folketinget om, at grænsen sættes ned til 50%.
Beregn, hvad det koster dig at sætte arbejdstiden et par timer ned om ugen.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed
