E.B.2.3.3 Afgiftsfritagelse for tinglysning i forbindelse med kommunalreformen af 1. januar 2007
Afsnittet omhandler afgiftsfritagelse for tinglysning grundet kommunalreformen af 1. januar 2007.
Ingen afgift for tinglysning pga. kommunalreformen den 1. 1. 2007
Der skal ikke betales afgift for tinglysning, der sker som følge af overdragelse af aktiver og passiver, rettigheder og forpligtelser på grund af kommunalreformen, der trådte i kraft den 1. januar 2007.
Dette gælder også for overdragelser mellem kommunale og amtskommunale feriefonde, der er oprettet i henhold til ferielovens § 36 stk. 3.
Afgiftsfriheden omfatter desuden overdragelser som følge af:
- Beslutning truffet af indenrigs- og sundhedsministeren om ændring af den kommunale eller regionale inddeling eller
- Indenrigs- og sundhedsministerens udpegelse eller opløsning af et kommunalt forpligtende samarbejde.
Se TAL (tinglysningsafgiftsloven) § 1a.
Skatterådet har i SKM2023.231.SR taget stilling til, at en kommune kunne anvende § 1 a, da den skulle tinglyse adkomstændring til nogle ejendomme, som tidligere havde været amtskommunale institutioner på det sociale område. Ved kommunalreformen blev det muligt for kommuner at overtage sådanne institutioner, som var beliggende i kommunen. Kommunen havde derfor bl.a. i 2011 besluttet at overtage institutionerne. Skatterådet fandt at overdragelserne var i medfør af kommunalreformen.
Påtegning
Et dokument, der er afgiftsfrit efter TAL (tinglysningsafgiftsloven) § 1a, skal påføres en påtegning om det.
Påtegningen skal have følgende ordlyd:
"Denne tinglysning er afgiftsfri i henhold til tinglysningsafgiftslovens § 1a, 1. pkt., idet anmeldelsen sker i medfør af kommunalreformen, som led i regeringens aftale fra juni 2004 om en strukturreform."
Se TALbek § 1.
Oversigt over domme, kendelser, afgørelser, SKM-meddelelser mv.
Skemaet viser relevante afgørelser på området:
| Afgørelse | Afgørelse i stikord | Kommentarer |
| Skatterådsafgørelser | ||
| SKM2023.231.SR | Skatterådet kunne bekræfte, at en kommune kunne gennemføre berigtigelsen af ejerforholdene i tingbogen i forbindelse med overdragelse af ejendomme fra regionen, uden at der pålægges tinglysningsafgift. Overdragelserne vurderes at være sket i medfør af kommunalreformen. Det fremgår af TAL (tinglysningsafgiftsloven) § 1 a, at overdragelser i medfør af kommunalreformen er afgiftsfritaget. |
Læs også:
Med Skatteberegning 2025, kan du beregne skatten for indkomståret 2025. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2024, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2024.
,, Det er efter min opfattelse meget beklageligt, at Skattestyrelsen først i forbindelse med min høring og ikke allerede i forbindelse med dine henvendelser til styrelsen foretog en egentlig behandling og vurdering af sagen.
,, Selvom ens aktier faktisk er steget i værdi, står man altså tilbage med en skattegæld, som end ikke kan dækkes af værdien af aktierne på aktiesparekontoen.
Beregn, hvad regeringens skattereform betyder for din skat: Skattereform 2023.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatteprocenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2025. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2024.
Oprindeligt ville regeringen sætte grænsen ned til 25%, men efter aftale med de Konservative har regeringen nu stillet forslag til Folketinget om, at grænsen sættes ned til 50%.
Beregn, hvad det koster dig at sætte arbejdstiden et par timer ned om ugen.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed
