F.A.16.1 Henførsel af varer under en toldprocedure
Bemærk: Toldstyrelsen tager løbende nye toldsystemer (it-systemer) i brug. På flere områder er overgangsregler gældende, indtil relevant it-system tages i brug. Disse regler gælder ikke, når det relevante it-system tages i brug. Du finder information om og vejledning til toldsystemerne på toldst.dk/toldsystemer.
Indhold
Dette afsnit beskriver reglerne for angivelse af varer fra lande uden for EU til toldmæssig bestemmelse og mulighederne for at anvende forenklinger i denne forbindelse.
Afsnittet indeholder:
- Formål (F.A.16.1.1 Formål)
- Lovgrundlag (F.A.16.1.2 Lovgrundlag)
- Almindelige bestemmelser (F.A.16.1.3 Almindelige bestemmelser)
- Toldangivelse af varer (F.A.16.1.3.1 Toldangivelse af varer)
- Mundtlig toldangivelse (F.A.16.1.3.1.1 Mundtlig toldangivelse)
- Toldangivelse ved en handling (F.A.16.1.3.1.2 Toldangivelse ved en handling)
- Brev- og postforsendelser (F.A.16.1.3.1.3 Brev- og postforsendelser)
- Toldangivelser af ekspresforsendelse til eksport (F.A.16.1.3.1.4 Toldangivelser af ekspresforsendelse til eksport)
- Toldangivelser af varer til militære aktiviteter (F.A.16.1.3.1.5 Toldangivelser af varer til militære aktiviteter)
- Toldangivelse af affald fra skibe (F.A.16.1.3.1.6 Toldangivelse af affald fra skibe)
- Toldtilsyn med EU-varer (F.A.16.1.3.2 Toldtilsyn med EU-varer)
- Kompetente toldsteder (F.A.16.1.3.3 Kompetente toldsteder)
- Toldangivelse af varer (F.A.16.1.3.1 Toldangivelse af varer)
- Standardtoldangivelser (F.A.16.1.4 Standardtoldangivelser)
- Indholdet af en standardtoldangivelse (F.A.16.1.4.1 Indholdet af en standardtoldangivelse)
- Dokumentation (F.A.16.1.4.2 Dokumentation)
- Særligt om toldangivelse af varer af ringe værdi og visse gaver - H7-toldangivelsen (F.A.16.1.4.3 Særlig om toldangivelse af varer af ringe værdi og visse gaver - H7-toldangivelsen)
- Forenklede toldangivelser (F.A.16.1.5 Forenklede toldangivelser)
- Lejlighedsvis anvendelse af forenklet toldangivelse (F.A.16.1.5.1 Lejlighedsvis anvendelse af forenklet toldangivelse)
- Regelmæssig anvendelse af forenklet angivelse (F.A.16.1.5.2 Regelmæssig anvendelse af forenklet toldangivelse)
- Eksisterende bevillinger til forenklet angivelse (F.A.16.1.5.2.1 Eksisterende bevillinger til forenklet angivelse)
- Betingelser for bevilling til forenklet angivelse (F.A.16.1.5.2.2 Betingelser for bevilling til forenklet angivelse)
- Forvaltning af toldkontingenter i forenklede angivelser (F.A.16.1.5.3 Forvaltning af toldkontingenter i forenklede angivelser)
- Dokumentation til forenklede toldangivelser (F.A.16.1.5.4 Dokumentation til forenklede toldangivelser)
- Supplerende angivelse (F.A.16.1.5.5 Supplerende angivelse)
- Fællesbestemmelser for toldangivelser (F.A.16.1.6 Fællesbestemmelser for toldangivelser)
- Indgivelse af en toldangivelse (F.A.16.1.6.1 Indgivelse af en toldangivelse)
- Antagelse af en toldangivelse (F.A.16.1.6.2 Antagelse af en toldangivelse)
- Ændring af en toldangivelse (F.A.16.1.6.3 Ændring af en toldangivelse)
- Ugyldiggørelse af en toldangivelse (F.A.16.1.6.4 Ugyldiggørelse af en toldangivelse)
- Andre forenklinger (F.A.16.1.7 Andre forenklinger)
- Varer under forskellige underpositioner (F.A.16.1.7.1 Varer under forskellige underpositioner)
- Centraliseret toldbehandling (F.A.16.1.7.2 Centraliseret toldbehandling)
- Betingelser for bevilling til centraliseret toldbehandling (F.A.16.1.7.2.1 Betingelser for bevilling til centraliseret toldbehandling)
- Høring mellem toldmyndigheder i relation til bevilling (F.A.16.1.7.2.2 Høring mellem toldmyndigheder i relation til bevilling)
- Tilsyn med bevillingen (F.A.16.1.7.2.3 Tilsyn med bevillingen)
- Det tilsynsførende toldsteds ansvar (F.A.16.1.7.2.4 Tilsynsførende toldsteds ansvar)
- Frembydelsestoldstedets ansvar (F.A.16.1.7.2.5 Frembydelsestoldstedets ansvar)
- Toldformaliteter og toldkontrol (F.A.16.1.7.2.6 Toldformaliteter og toldkontrol)
- Indskrivning i klarererens regnskaber (F.A.16.1.7.3 Indskrivning i klarererens regnskaber)
- Betingelser for bevilling til indskrivning i klarererens regnskaber (F.A.16.1.7.3.1 Betingelser for bevilling til indskrivning i klarererens regnskaber)
- Kontrolplan (F.A.16.1.7.3.2 Kontrolplan)
- Dispensation fra pligten til at frembyde varerne (F.A.16.1.7.3.3 Dispensation fra pligten til at frembyde varerne)
- Bevillingshaverens forpligtelser (F.A.16.1.7.3.4 Bevillingshaverens forpligtelser)
- Frigivelse af varer (F.A.16.1.7.3.5 Frigivelse af varer)
- Toldkontingenter (F.A.16.1.7.3.6 Toldkontingenter)
- Egen beregning (F.A.16.1.7.4 Egen beregning)
- Betingelser for bevilling til egen beregning (F.A.16.1.7.4.1 Betingelser for bevilling til egen beregning)
- Fastsættelse af skyldigt toldbeløb (F.A.16.1.7.4.2 Fastsættelse af skyldigt toldbeløb)
- Toldformaliteter og kontrol under egen beregning (F.A.16.1.7.4.3 Toldformaliteter og kontrol under egen beregning)
Læs også:
Med Skatteberegning 2025, kan du beregne skatten for indkomståret 2025. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2024, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2024.
,, Det er efter min opfattelse meget beklageligt, at Skattestyrelsen først i forbindelse med min høring og ikke allerede i forbindelse med dine henvendelser til styrelsen foretog en egentlig behandling og vurdering af sagen.
,, Selvom ens aktier faktisk er steget i værdi, står man altså tilbage med en skattegæld, som end ikke kan dækkes af værdien af aktierne på aktiesparekontoen.
Beregn, hvad regeringens skattereform betyder for din skat: Skattereform 2023.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatteprocenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2025. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2024.
Oprindeligt ville regeringen sætte grænsen ned til 25%, men efter aftale med de Konservative har regeringen nu stillet forslag til Folketinget om, at grænsen sættes ned til 50%.
Beregn, hvad det koster dig at sætte arbejdstiden et par timer ned om ugen.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed
