F.A.27.2.3 Toldtilsyn og formaliteter ved udpassage
Indhold
Dette afsnit beskriver toldtilsyn samt toldformaliteterne ved udpassage af varer fra EU's toldområde.
Afsnittet indeholder følgende underafsnit:
- Bestemmelse af udpassagetoldstedet (F.A.27.2.3.1 Bestemmelse af udpassagetoldstedet)
- Ansvarlig for frembydelse af varer på udpassagetoldstedet (F.A.27.2.3.2 Ansvarlig for frembydelse af varer på udpassagetoldstedet)
- Frembydelse af varer på udpassagetoldstedet (F.A.27.2.3.3 Frembydelse af varer på udpassagetoldstedet)
- Formaliteter ved varers udpassage (F.A.27.2.3.4 Formaliteter ved varers udpassage)
- Udveksling af oplysninger mellem toldsteder (F.A.27.2.3.5 Udveksling af oplysninger mellem toldsteder)
- Attestering af varers udpassage (F.A.27.2.3.6 Attestering af varers udpassage)
Toldtilsyn og formaliteter
Varer, der føres ud af EU's toldområde, skal undergives toldtilsyn og kan undergives toldkontrol. Toldmyndighederne kan om nødvendigt fastlægge, hvilken rute der skal følges, og tidsfristen inden for hvilken varerne skal være udført af EU's toldområde. Se EUTK art. 267, stk. 1.
Varer, der føres ud af EU's toldområde, omfattes efter omstændighederne af følgende:
- godtgørelse af eller fritagelse for importtold
- betaling af eksportrestitutioner
- opkrævning af eksporttold
- formaliteter, der kræves i henhold til bestemmelser om andre afgifter
- anvendelse af forbud og restriktioner, som er begrundet i hensynet til bl.a.:
- den offentlige moral,
- den offentlige orden,
- den offentlige sikkerhed,
- beskyttelse af menneskers og dyrs liv og sundhed,
- beskyttelse af planter,
- beskyttelse af miljøet,
- beskyttelse af nationale skatte af kunstnerisk, historisk eller arkæologisk værdi og
- beskyttelse af industriel og kommerciel ejendom, herunder kontrol over for:
- narkotikaprækursorer,
- varer, der krænker visse intellektuelle ejendomsrettigheder, og
- penge, samt
- hensynet til gennemførelsen af foranstaltninger til bevarelse og forvaltning:
- af fiskeressourcerne og
- handelspolitiske foranstaltninger.
Se EUTK art. 267, stk. 3.
Ved frigivelsen af varerne til eksport skal eksporttoldstedet fremsende oplysningerne i eksportangivelsen med eventuelle ændringer til det angivne udpassagetold, medmindre toldangivelse er foretaget i form af indskrivning i klarerens regnskaber. Se GF art. 330.
Læs også:
Med Skatteberegning 2025, kan du beregne skatten for indkomståret 2025. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2024, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2024.
,, Det er efter min opfattelse meget beklageligt, at Skattestyrelsen først i forbindelse med min høring og ikke allerede i forbindelse med dine henvendelser til styrelsen foretog en egentlig behandling og vurdering af sagen.
,, Selvom ens aktier faktisk er steget i værdi, står man altså tilbage med en skattegæld, som end ikke kan dækkes af værdien af aktierne på aktiesparekontoen.
Beregn, hvad regeringens skattereform betyder for din skat: Skattereform 2023.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatteprocenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2025. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2024.
Oprindeligt ville regeringen sætte grænsen ned til 25%, men efter aftale med de Konservative har regeringen nu stillet forslag til Folketinget om, at grænsen sættes ned til 50%.
Beregn, hvad det koster dig at sætte arbejdstiden et par timer ned om ugen.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed
