F.A.27.2.3.1 Bestemmelse af udpassagetoldstedet
Indhold
Dette afsnit beskriver hovedreglen om udpassagetoldstedet samt til hertil hørende undtagelser.
Udpassagetoldstedet
Udpassagetoldstedet er som hovedregel:
- det toldsted, som er kompetent for det sted, hvorfra varerne forlader EU's toldområde til et bestemmelsessted, der ligger uden for dette område. Se GF art. 329, stk. 1.
Der gælder dog følgende undtagelser fra hovedreglen, hvorefter udpassagetoldstedet er:
- det samme som eksporttoldstedet for varer, der forlader EU's toldområde i faste transportinstallationer. Se GF art. 329, stk. 2.
- det toldsted, som er kompetent for det sted, hvor varer lastes på et skib eller et luftfartøj med henblik på transport til et bestemmelsessted uden for EU's toldområde. Se GF art. 329, stk. 3.
- det toldsted, der er kompetent for det sted, hvor varer - bortset fra varer under punktafgiftssuspension eller restitutionsvarer - lastes på et skib, som ikke er indsat i fast rutefart. Se GF art. 329, stk. 4 og stk. 8.
- afgangstoldstedet for forsendelsen i de tilfælde, hvor varer - bortset fra varer under punktafgiftssuspension eller restitutionsvarer - efter at være frigivet til eksport henføres til proceduren for ekstern forsendelse. Se GF art. 329, stk. 5 og stk. 8.
- afgangstoldstedet for forsendelsen i de tilfælde, hvor varer - bortset fra varer under punktafgiftssuspension eller restitutionsvarer - efter at være frigivet til eksport henføres til en anden procedure for forsendelse end proceduren for ekstern forsendelse, såfremt:
- bestemmelsestoldstedet for forsendelsen er beliggende i et fælles forsendelsesland, ELLER
- bestemmelsestoldstedet er beliggende ved grænsen i EU's toldområde, og varernes føres ud af dette toldområde efter at være passeret gennem et land eller et område uden for EU's toldområde.
Se GF art. 329, stk. 6 og stk. 8.
- efter anmodning, det toldsted, der er kompetent for det sted, hvor varer omfattet af et gennemgående transportdokument bliver overtaget til transport ud af EU's toldområde af:
- jernbaneselskaber
- postvirksomheder
- luftfartsselskaber eller
- rederier
forudsat varerne skal forlade EU's toldområde med jernbane, med post, ad luftvejen eller søvejen.
Se GF art. 329, stk. 7.
-
det toldsted, som er kompetent for det sted, hvor varer opbevares i frizone eller på midlertidigt oplag, når der skal indgives en reeksportmeddelelse. Se GF art. 329, stk. 9.
Læs også:
Med Skatteberegning 2025, kan du beregne skatten for indkomståret 2025. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2024, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2024.
,, Det er efter min opfattelse meget beklageligt, at Skattestyrelsen først i forbindelse med min høring og ikke allerede i forbindelse med dine henvendelser til styrelsen foretog en egentlig behandling og vurdering af sagen.
,, Selvom ens aktier faktisk er steget i værdi, står man altså tilbage med en skattegæld, som end ikke kan dækkes af værdien af aktierne på aktiesparekontoen.
Beregn, hvad regeringens skattereform betyder for din skat: Skattereform 2023.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatteprocenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2025. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2024.
Oprindeligt ville regeringen sætte grænsen ned til 25%, men efter aftale med de Konservative har regeringen nu stillet forslag til Folketinget om, at grænsen sættes ned til 50%.
Beregn, hvad det koster dig at sætte arbejdstiden et par timer ned om ugen.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed
