E.A.4.2.6.2 Opgørelse af den afgiftspligtige mængde for forbrugsregistrerede virksomheder og registrerede mellemhandlere af varme
Indhold
Afsnittet handler om, hvordan virksomheder, som er forbrugsregistrerede for brug af varme efter KULAL § 2, stk. 4, og virksomheder, som sælger varme til forbrugsregistrerede virksomheder, skal opgøre den afgiftspligtige mængde.
Afsnittet indeholder:
- Opgørelse af den afgiftspligtige mængde hos forbrugsregistrerede virksomheder
- Opgørelse af den afgiftspligtige mængde hos mellemhandlere af varme
- Opgørelse af den afgiftspligtige mængde hos decentrale og industrielle kraftvarmeværker.
Bemærk
Forbrugsregistrerede virksomheder kan modtage varme uden afgift. Når afgiftsperioden er gået, opgør virksomheden
- hvor meget af energien (varmen), som er anvendt til godtgørelsesberettigede formål
- hvor meget energi- og CO2-afgift, som skal betales.
Herved undgår virksomheden først at betale afgiften til energileverandører og derefter søge om godtgørelse af afgift hos Skatteforvaltningen.
Opgørelse af den afgiftspligtige mængde hos forbrugsregistrerede virksomheder
Forbrugsregistrerede virksomheder skal opgøre den afgiftspligtige mængde for en afgiftsperiode som den mængde afgiftspligtige varer, herunder affaldsvarmeafgift og tillægsafgift på affald/affaldsvarme, der er indeholdt i leverancen af varme fra
- et registreret centralt kraftvarmeværk,
- en affaldsforbrændingsvirksomhed registreret efter KULAL § 2, stk. 2,
- et decentralt, industrielt kraftvarmeværk registreret efter KULAL § 2, stk. 5, eller
- mellemhandler af varme registreret efter KULAL § 2, stk. 5.
og hvor afgiften, som er indeholdt i varmeleverancen, ikke opfylder betingelserne for godtgørelse efter KULAL §§ 8 og 8a. Dvs. der er ingen godtgørelse for varme, som ikke er brugt til proces omfattet af KULAL § 8, og reduceret godtgørelse af varme til proces efter KULAL § 8 a.
Se KULAL § 5, stk. 20.
Se også
Se også afsnit E.A.4.6 Godtgørelse af energiafgifter og CO2-afgift om godtgørelse af energiafgifter og CO2-afgift.
Opgørelse af den afgiftspligtige mængde hos mellemhandlere
Virksomheder, der er registreret for mellemhandel af varme efter KULAL § 2, stk. 5, skal opgøre den afgiftspligtige mængde for en afgiftsperiode som den mængde afgiftspligtige varer, herunder affaldsvarmeafgift og tillægsafgift på affald/affaldsvarme, der er indeholdt i leverancen af varme uden afgift fra
- et registreret centralt kraftvarmeværk, eller
- en affaldsforbrændingsvirksomhed registreret efter KULAL § 2, stk. 2.
Ved opgørelsen kan virksomheden fradrage afgiftspligtige varer, herunder affaldsvarmeafgift og tillægsafgift på affald/affaldsvarme, der er indeholdt i varmeleverancen til forbrugsregistrerede virksomheder.
Se KULAL § 5, stk. 21.
Opgørelse af den afgiftspligtige mængde hos decentrale og industrielle kraftvarmeværker
Decentrale og industrielle kraftvarmeværker, der er registreret for handel med varme efter KULAL § 2, stk. 5, skal opgøre den afgiftspligtige mængde for en afgiftsperiode som den mængde kulafgiftspligtige varer og affaldsbaseret varme, som virksomheden ikke kan få afgiftsfritagelse for til fremstilling af elektricitet efter KULAL § 7, stk. 1, eller KULAL § 7, stk. 5.
Ved opgørelsen kan virksomheden fradrage afgiftspligtige varer, herunder affaldsvarmeafgift og tillægsafgift på affald/affaldsvarme, der er indeholdt i varmeleverancen til forbrugsregistrerede virksomheder.
Se KULAL § 5, stk. 22.
Se også
Se afsnit E.A.4.4.6 Forbrugsregistrering for gas og varme og registrering for handel med varme om bestemmelserne for opgørelse af afgiftsgrundlaget, krav til dokumentation, regneeksempler mv. i forbindelse med forbrugsregistrering.
Læs også:
Med Skatteberegning 2026, kan du beregne skatten for indkomståret 2026. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2025, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2025.
,, Kollegaen, professor Frederik Waage, antyder i artiklen, at dommernes tendens til at lade staten vinde kan skyldes dommernes manglende ekspertise på skatteområdet.
,, Det er efter min opfattelse meget beklageligt, at Skattestyrelsen først i forbindelse med min høring og ikke allerede i forbindelse med dine henvendelser til styrelsen foretog en egentlig behandling og vurdering af sagen.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
Kommuneskatteprocenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2026. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2025.
,, Som advokat på borgernes side er det min oplevelse, at domstolene ikke udøver tilstrækkelig kontrol med forvaltningen
Højesteretsadvokat Michael Serup: Borgerne vinder kun otte procent af de skattesager, der indbringes for domstolene - afspejler det god retssikkerhed eller manglen på samme?, Berlingske 24. juli 2025
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed
