E.A.6.1.7 Regnskab
Regnskabsbestemmelserne er i overensstemmelse med tilsvarende bestemmelser i andre afgiftslove. Se den generelle beskrivelse af reglerne for bogføring og regnskab i afsnit A.B.3.5.1 Regnskab for vare-, forsikrings- og miljøafgifter.
Det fremgår af regnskabsbestemmelserne, at forsikringsvirksomheder skal føre et regnskab over afgiftspligtige forsikringspræmier. Regnskabet skal indeholde specifikationer af, hvordan afgiften er beregnet. Det skal være muligt at sammenholde posteringerne af afgiftsbeløb i regnskabet med beregningen af afgiften for hvert afgiftspligtigt præmiebeløb, og der skal være et klart og entydigt kontrolspor. Regnskabet kan indpasses i virksomhedens almindelige forretningsregnskab.
Eksempel
Hvis forsikringspræmier bliver opkrævet elektronisk, kan det forekomme, at præmien først bliver posteret i regnskabssystemet den dato, hvorfra forsikringen er i kraft, selvom opkrævningen sker i den foregående måned. Se om opkrævning under E.A.6.1.5 Afgiftssats og beregning af afgiften.
I den beskrevne situation er der mulighed for at føre afgiftsregnskabet på grundlag af de nævnte posteringer, når det i øvrigt sikres, at forsikringspræmierne bliver periodiseret korrekt i forhold til afgiften. Der skal foreligge et klart kontrolspor mellem betalingsmeddelelsen og posteringerne i regnskabssystemet, og regnskabsproceduren skal være klart beskrevet.
Afgiften skal fremgå på præmiefaktura, kvittering eller andet dokument vedrørende præmieopkrævningen. Samme dokument skal indeholde identifikationsoplysning (CVR-nr.) på den afgiftspligtige virksomhed, som betaler afgiften til Skatteforvaltningen. Afgiften kan eksempelvis fremgå af en elektronisk betalingsmeddelelse til kunden.
Forsikringsvirksomheden har pligt til at opbevare regnskabsmaterialet i 5 år fra regnskabsårets slutning. Der gælder de samme regler for regnskabsmateriale i elektronisk form som for regnskabsmateriale på papir. Se SKADL § 11.
Se også
Se afsnit E.A.6.1.2.3 Begrebet forsikringspræmier om eksempler på dokumentation til brug for afgiftsregnskabet, når afgiftsgrundlaget vedrørende vejhjælpsabonnementer i visse situationer må fastsættes skønsmæssigt i medfør af SKADL § 3, stk. 2.
Læs også:
Med Skatteberegning 2025, kan du beregne skatten for indkomståret 2025. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2024, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2024.
,, Kollegaen, professor Frederik Waage, antyder i artiklen, at dommernes tendens til at lade staten vinde kan skyldes dommernes manglende ekspertise på skatteområdet.
,, Det er efter min opfattelse meget beklageligt, at Skattestyrelsen først i forbindelse med min høring og ikke allerede i forbindelse med dine henvendelser til styrelsen foretog en egentlig behandling og vurdering af sagen.
,, Selvom ens aktier faktisk er steget i værdi, står man altså tilbage med en skattegæld, som end ikke kan dækkes af værdien af aktierne på aktiesparekontoen.
Beregn, hvad regeringens skattereform betyder for din skat: Skattereform 2023.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatteprocenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2025. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2024.
Oprindeligt ville regeringen sætte grænsen ned til 25%, men efter aftale med de Konservative har regeringen nu stillet forslag til Folketinget om, at grænsen sættes ned til 50%.
Beregn, hvad det koster dig at sætte arbejdstiden et par timer ned om ugen.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.
,, Som advokat på borgernes side er det min oplevelse, at domstolene ikke udøver tilstrækkelig kontrol med forvaltningen
Højesteretsadvokat Michael Serup: Borgerne vinder kun otte procent af de skattesager, der indbringes for domstolene - afspejler det god retssikkerhed eller manglen på samme?, Berlingske 24. juli 2025
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed
