Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2017-1
<< >>

C.H.2.1.9.8.1 Indeksregulering af anskaffelsessummen for landbrugsejendomme med videre samt skovbrugsejendomme (hele ejendommen)

Indhold

Afsnittet indeholder:

  • Ejendomme omfattet af reglen
  • Ejendomme, der ikke er omfattet af reglen
  • Definition af anskaffelsessummen, der kan indeksreguleres
  • Principper for indeksregulering af anskaffelsessummen
  • Oversigt over afgørelser, domme, kendelser, SKAT-meddelelser med videre.

Ejendomme omfattet af reglen

For ejendomme, der på afståelsestidspunktet benyttes til landbrug, gartneri, planteskole, frugtplantage eller skovbrug efter VUL § 33, stk. 1 eller 7, kan den kontantomregnede anskaffelsessum efter særlige regler indeksreguleres fra anskaffelsesåret til afståelsesåret. Se EBL (ejendomsavancebeskatningsloven) § 5 A, stk. 1, 1. pkt.

For ejendomme, der er anskaffet før den 19. maj 1993, sker reguleringen af anskaffelsessummen fra og med kalenderåret 1993. Se EBL (ejendomsavancebeskatningsloven) § 5 A, stk. 1, sidste pkt.

Definition: Landbrug, gartneri, planteskole eller frugtplantage

Ejendomme, der på afståelsestidspunktet benyttes til landbrug, gartneri, planteskole eller frugtplantage efter VUL § 33, stk. 1, er omfattet af særlige regler i ejendomsavancebeskatningsloven.

Efter VUL § 33, stk. 1, skal SKAT i forbindelse med vurderingen tage stilling til, om en ejendom helt eller delvist anses for benyttet til

  • landbrug
  • gartneri
  • planteskole
  • frugtplantage

eller hvilken benyttelse ejendommen i øvrigt henføres til.

Det er Skatteministeriets opfattelse, at ejendomsavancebeskatningslovens henvisning til VUL § 33, stk. 1, betyder, at ejendommen på afståelsestidspunktet skal opfylde betingelserne i vurderingsloven for at være vurderet som landbrug, gartneri, planteskole, frugtplantage eller skovbrug, hvis ejendomsavancebeskatningslovens særlige regler om den type ejendomme skal anvendes.

Definition: Skovbrug

Ejendomme, der på afståelsestidspunktet benyttes til skovbrug efter VUL § 33, stk. 1, er omfattet af særlige regler i ejendomsavancebeskatningsloven.

Skovejendomme er ikke specifikt nævnt i VUL § 33, stk. 1, men derimod i VUL § 33, stk. 7.

For skovejendomme fordeles ejendomsværdien på den del, der tjener til bolig for ejeren, og på den øvrige ejendom. Se VUL § 33, stk. 7.

For skovejendomme, der er omfattet af LL (ligningsloven) § 16, stk. 9, eller LL (ligningsloven) § 16 A, stk. 6, fordeles ejendomsværdien også på den del, der tjener til bolig for en ansat eller en hovedaktionær, og på den øvrige ejendom.

For skovbrugsejendomme, som omfatter mindst 25 ha skov, og som ejes af andre end stat og kommune, fordeles ejendomsværdien på den del af ejendommen, der benyttes til skov, og på den øvrige del af ejendommen.

Det er Skatteministeriet opfattelse, at henvisningen i EBL (ejendomsavancebeskatningsloven) § 5 A til VUL § 33, stk. 7, for skovbrugsejendomme betyder, at ejendommen på afståelsestidspunktet skal opfylde betingelserne i vurderingsloven for at være vurderet som skovbrug, hvis ejendomsavancebeskatningslovens særlige regler om denne type ejendomme skal anvendes.

Definition: Landbrugsejendomme mv. samt skovbrug

Begrebet landbrugsejendomme mv. omfatter: landbrug, gartneri, planteskole eller frugtplantage samt skovbrug, som det er afgrænset ovenfor.

Ejendomme, der ikke er omfattet af reglen

Hvis reglen om indeksering af anskaffelsessummen anvendes ved opgørelsen af den skattepligtige fortjeneste, kan fortjenesten ikke også nedsættes med bundfradraget efter EBL (ejendomsavancebeskatningsloven) § 6, stk. 2, 6. pkt. Se afsnit (C.H.2.1.10.1 Bundfradrag i fortjeneste ved afståelse af landbrugsejendomme med videre, skovbrugsejendomme og blandet benyttede ejendomme) om bundfradrag.

Hvis reglen om indeksering af anskaffelsessummen har været anvendt ved et tidligere eller samtidigt delsalg af ejendommen kan bundfradraget heller ikke anvendes ved et senere salg af restejendommen, jf. EBL (ejendomsavancebeskatningsloven) § 6, stk. 2, 7. pkt.

Definition af anskaffelsessummen, der kan indeksreguleres

Som udgangspunkt opgøres og omregnes anskaffelsessummen for den faste ejendom efter de principper, der er nævnt i EBL (ejendomsavancebeskatningsloven) § 4 og eventuelt pristalsreguleret efter EBL (ejendomsavancebeskatningsloven) § 4 A. Se afsnit (C.H.2.1.9.2 Fordeling af overdragelsessummen på aktiver) om afståelses- og anskaffelsessummen.

Principper for indeksregulering af anskaffelsessummen

Den kontantomregnede, opgjorte anskaffelsessum skal reguleres med den procent (beregnet med en decimal), hvormed reguleringstallet i PSL (personskatteloven) § 20 er ændret fra anskaffelsesåret til indkomståret 2009 ganget med ændringen fra indkomståret 2013 til afståelsesåret. Se EBL (ejendomsavancebeskatningsloven) § 5 A, stk. 1.

Reglerne om regulering af anskaffelsessummen er blevet justeret. Justeringerne, der har virkning fra og med indkomståret 2010, betyder, at reguleringstallet nulstilles, og at reguleringstallet fra 2009 til 2013 ikke bliver reguleret. Se § 18 i lov nr. 521 af 12, juni 2009 og § 5 i lov nr. 725 af 25. juni 2010.

De nye nulstillede reguleringstal for 2010, 2011, 2012 og 2013 er 100,0.

Reguleringsperiode

For ejendomme, der er omfattet af reglen, og som er erhvervet den 19. maj 1993 eller senere, kan ejeren vælge at indeksregulere den kontantomregnede anskaffelsessum fra anskaffelsesåret til afståelsesåret. Se EBL (ejendomsavancebeskatningsloven) § 5 A, stk. 1, og § 4, stk. 2.

For ejendomme, der er anskaffet før den 19. maj 1993, indeksreguleres den opgjorte, eventuelt pristalsregulerede, anskaffelsessum dog først fra og med kalenderåret 1993. Se EBL (ejendomsavancebeskatningsloven) § 5 A, stk. 1, og § 4, stk. 3, samt EBL (ejendomsavancebeskatningsloven) § 4 A.

Denne tabel indeholder reguleringssatserne fra 1993 til 2013:

Tabel: Procentsats hvormed reguleringstallet i PSL (personskatteloven) § 20 er ændret - til brug for regulering af anskaffelsessummen for visse ejendomme.

 

År

Pct.

Reguleringstal

Samlet regulering ved afståelse i

2016

Samlet regulering ved afståelse i 

2017

1993

 

 120,0

55,9 62,9

1994

3,0

 123,6

54,8 58,2

1995

0,7

 124,5

53,6 57,0

1996

2,7

 127,9

49,6 52,8

1997

0,6

 128,7

48,6 51,9

1998

2,7

 132,2

44,7 47,9

1999

2,9

 136,0

40,7 43,7

2000

3,5

 140,8

35,9 38,8

2001

3,5

 145,7

31,3 34,2

2002

3,0

 150,1

27,4 30,2

2003

3,5

 155,4

23,1 25,8

2004

3,2

 160,4

19,3 21,9

2005

2,2

 163,9

16,7 19,3

2006

2,3

 167,7

14,1 16,6

2007

2,7

 172,2

11,1 13,5

2008

2,6

 176,7

8,3 10,6

2009

3,4

 182,7

4,7

7,0

Reguleringstal efter PSL (personskatteloven) § 20 fra 2010: Ved overgangen til nyt basisår for reguleringen efter PSL (personskatteloven) § 20

sker sammenkædningen af reguleringen fra før og efter 2010 ved, at anskaffelsessummen reguleres med

den pct. beregnet med en decimal, hvormed reguleringstallet i PSL § 20 er ændret fra anskaffelsesåret indtil

indkomståret 2009 ganget med ændringen fra indkomståret 2013 til afståelsesåret.

 

2010 0,0 100,0 4,7 7,0
2011 0,0 100,0 4,7 7,0
2012 0,0 100,0 4,7 7,0
2013 0,0 100,0 4,7

7,0

2014 1,8 101,8 2,8 5,1
2015 1,5 103,3 1,4 3,6
2016 1,4 104,7 0,0 2,2
2017 2,2 107,0 0,0

Nulreguleringen i 2010-2013 betyder således ikke, at reguleringen for indkomstårene før indkomståret 2010 mistes, når ejendommen afstås i indkomstårene 2011-2013.

Eksempel: Reglernes anvendelse ved køb af landbrugsejendom i 2006 og salg af ejendommen i 2017

En ejendom er anskaffet i 2006 og afstås i 2017. Da § 20-reguleringen i 2017 bliver 2,2 pct., vil den samlede regulering fra 2006 til 2017 udgøre 16,6 pct., som fremkommer på denne måde:

Ændringen fra 2006 til 2009, der udgør: ((182,7/167,7) - 1)= 0,089445 eller 8,9445 pct.

Ændringen fra 2013 til 2017 udgør: ((107,0/100,0) - 1)= 0,07 eller 7,0 pct.

Den samlede ændring fra 2006 til 2017 er herefter: (1,089445 x 1,07 - 1) = 0,1657061, som afrundes til 16,6 pct.

Bemærk

Med virkning fra og med indkomståret 2006 reguleres anskaffelsessummen, uanset om ejendommen er bebygget eller ej. Det er alene en betingelse, at ejendommen på afståelsestidspunktet benyttes til landbrug, gartneri, planteskole, frugtplantage eller skovbrug efter VUL § 33, stk. 1 eller 7. Se de ændrede skatteregler i § 3 i lov nr. 406 af 8/5 2006.

Oversigt over afgørelser, domme, kendelser, SKAT-meddelelser med videre

Skemaet viser relevante afgørelser på området:

Afgørelse samt evt. tilhørende SKAT-meddelelse

Afgørelsen i stikord

Yderligere kommentarer

Højesteretsdomme

SKM2012.359.HR

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

To brødre havde afstået en ejendom, hvorpå de havde drevet en minkfarm. De havde tillige bortforpagtet 13 ha ud af ejendommens 19 ha til landbrug. De to brødre ønskede, at deres anskaffelsessum ved avanceopgørelse skulle pristalsreguleres efter EBL (ejendomsavancebeskatningsloven) § 5 A. Denne bestemmelse omhandler bl.a. ejendomme, der på afståelsestidspunktet helt eller delvist benyttes til landbrug. Højesteret fandt dels som følge af en langvarig forståelse i vurderingsmæssig sammenhæng dels som følge af en traditionel forståelse af begrebet landbrug, at driften af en minkfarm ikke er landbrug. Højesteret fandt, at VUL § 33, stk. 1, må forstås sådan, at ikke enhver uvæsentlig landbrugsmæssig benyttelse af en ejendom kan føre til, at ejendommen skal anses for at være benyttet til landbrug og dermed omfattet af de særligt gunstige skatteregler gældende for de opregnede erhverv, herunder EBL (ejendomsavancebeskatningsloven) § 5 A. Højesteret fandt, at de to brødres benyttelse af ejendommen i alt væsentligt angik drift af en minkfarm. Højesteret henviste bl.a. til, at omsætningen ved salg af minkskind udgjorde over to mio. kr., mens forpagtningsafgiften var under 30.000 kr. Højesteret fandt ikke grundlag for at tilsidesætte SKATs bedømmelse af dette spørgsmål.

 

Landsskatteretskendelser

SKM2014.344.LSR

Klager havde samtidig med salget af en bygningsparcel foretaget frasalg af den resterende del af ejendommen, hvor avancen var opgjort efter EBL (ejendomsavancebeskatningsloven) § 5 A. Han var derfor ikke berettiget til bundfradrag efter EBL (ejendomsavancebeskatningsloven) § 6, stk. 2, ved afståelsen af bygningsparcellen.

 Kendelsen stadfæster SKM2012.626.SR

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skatteberegnere
Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Studerende
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier, obligationer og fordringer
Gaver, legater og gevinster
Arv og succession
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.