Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2017-1
<< >>

E.A.8.3.3 Afgiftens størrelse og beregning

Indhold

Dette afsnit beskriver reglerne for tillægsafgift for privat benyttelse af varebiler, partikeludledningsafgift samt hvordan brændstofforbrugsafgiften opgøres.

Afsnittet indeholder:

  • Afgiften for benzin og dieseldrevne biler
  • Når der mangler oplysning om brændstofforbrug
  • Tillægsafgift for privat benyttelse af varebiler (privatbenyttelsesafgift)
  • Partikeludledningsafgift.

Afgiften for benzin og dieseldrevne biler

Der skal betales afgift af alle afgiftspligtige bilers brændstofforbrug. Afgiften beregnes ud fra det antal kilometer pr. liter som bilen kører. Antal kilometer pr. liter er enten anmeldt til Trafikstyrelsen eller fremlagt ved syn hos en synsvirksomhed med henblik på første registrering i Danmark. Se BRÆNDAL § 3.

Afgiften betales med de nedenfor under A eller B anførte beløb:

A. Benzindrevne biler mv.

Afgiftssatser 2015 2016 2017
A. Benzindrevne biler m.v. Afgift pr.
halvår, kr.
pr. bil
Afgift pr.
halvår, kr.
pr. bil
Afgift pr.
halvår, kr.
pr. bil
Kilometer pr. liter mindst 20,0 310 310 310
Under 20,0 men ikke under 18,2 600 600 600
Under 18,2 men ikke under 16,7 890 890 890
Under 16,7 men ikke under 15,4 1.190 1.190 1.190
Under 15,4 men ikke under 14,3 1.480 1.480 1.480
Under 14,3 men ikke under 13,3 1.770 1.770 1.770
Under 13,3 men ikke under 12,5 2.060 2.060 2.060
Under 12,5 men ikke under 11,8 2.350 2.350 2.350
Under 11,8 men ikke under 11,1 2.640 2.640 2.640
Under 11,1 men ikke under 10,5 2.930 2.930 2.930
Under 10,5 men ikke under 10,0 3.230 3.230 3.230
Under 10,0 men ikke under 9,1 3.800 3.800 3.800
Under 9,1 men ikke under 8,3 4.400 4.400 4.400
Under 8,3 men ikke under 7,7 4.980 4.980 4.980
Under 7,7 men ikke under 7,1 5.560 5.560 5.560
Under 7,1 men ikke under 6,7 6.140 6.140 6.140
Under 6,7 men ikke under 6,3 6.730 6.730 6.730
Under 6,3 men ikke under 5,9 7.310 7.310 7.310
Under 5,9 men ikke under 5,6 7.890 7.890 7.890
Under 5,6 men ikke under 5,3 8.500 8.500 8.500
Under 5,3 men ikke under 5,3 9.080 9.080 9.080
Under 5,0 men ikke under 5,0 9.650 9.650 9.650
Under 4,8 men ikke under 4,8 10.230 10.230 10.230
Under 4,5 men ikke under 4,5 10.830 10.830 10.830

De angivne beløb gælder for afgiftsperioder, der begynder 1. januar 2015 eller senere, dog senest påbegyndt den 31. december 2017. For kalenderåret 2018 forhøjes beløbet med 5,5 pct. Beløbet oprundes til nærmeste hele kronebeløb, der er deleligt med 10. Det fremkomne beløb opkræves i kalenderåret 2018 til og med kalenderåret 2020. Se BRÆNDAL § 3 stk. x11 og 13x

B. Dieseldrevne biler mv. 

Fra 2016 indekseres energiafgifterne og udligningsafgiften med udviklingen i nettoprisindekset. Afgiftssatsen for 2015 angiver grundbeløbet for den fremtidige indeksering. 

Dieseldrevne biler mv. 

2015

2016

2017

Satser

Afgift; forbrug, kr. pr. halvår pr. bil

Afgift; udlig­ning,
kr. pr. halvår pr. bil
Grund-beløb

Afgift i alt
kr. pr. halvår,
pr. bil

Afgift; forbrug,
kr. pr. halvår pr. bil

Afgift; udlig­ning,
kr. pr. halvår pr. bil

Afgift i alt kr. pr. halvår, pr. bil

Afgift;
forbrug,
kr. pr.
halvår
pr. bil

Afgift;
udlig-ning,
kr. pr. halvår
pr. bil

Afgift i alt kr. pr. halvår, pr. bil

Kilometer pr. liter mindst

32,1

-

120

120

-

130

130

- 130 130

Under

32,1

men ikke under

28,1

-

580

580

-

590

590

- 590 590

Under

28,1

men ikke under

25,0

-

1.040

1.040

-

1.050

1.050

- 1.060 1.060

Under

25,0

men ikke under

22,5

310

1.130

1.440

310

1.140

1.450

310 1.150 1.460

Under

22,5

men ikke under

20,5

600

1.240

1.840

600

1.250

1.850

600 1.260 1.860

Under

20,5

men ikke under

18,8

890

1.340

2.230

890

1.360

2.250

890 1.360 2.250

Under

18,8

men ikke under

17,3

1.190

1.450

2.640

1.190

1.470

2.660

1.190 1.480 2.670

Under

17,3

men ikke under

16,1

1.480

1.550

3.030

1.480

1.570

3.050

1.480 1.580 3.060

Under

16,1

men ikke under

15,0

1.770

1.670

3.440

1.770

1.690

3.460

1.770 1.700 3.470

Under

15,0

men ikke under

14,1

2.060

1.790

3.850

2.060

1.810

3.870

2.060 1.820 3.880

Under

14,1

men ikke under

13,2

2.350

1.910

4.260

2.350

1.930

4.280

2.350 1.940 4.290

Under

13,2

men ikke under

12,5

2.640

2.030

4.670

2.640

2.050

4.690

2.640 2.060 4.700

Under

12,5

men ikke under

11,9

2.930

2.130

5.060

2.930

2.150

5.080

2.930 2.160 5.090

Under

11,9

men ikke under

11,3

3.230

2.230

5.460

3.230

2.250

5.480

3.230 2.270 5.500

Under

11,3

men ikke under

10,2

3.800

2.470

6.270

3.800

2.490

6.290

3.800 2.510 6.310

Under

10,2

men ikke under

9,4

4.400

2.680

7.080

4.400

2.710

7.110

4.400 2.720 7.120

Under

9,4

men ikke under

8,7

4.980

2.890

7.870

4.980

2.920

7.900

4.980 2.940 7.920

Under

8,7

men ikke under

8,1

5.560

3.140

8.700

5.560

3.170

8.730

5.560 3.190 8.750

Under

8,1

men ikke under

7,5

6.140

3.320

9.460

6.140

3.350

9.490

6.140 3.370 9.510

Under

7,5

men ikke under

7,0

6.730

3.530

10.260

6.730

3.560

10.290

6.730 3.580 10.310

Under

7,0

men ikke under

6,6

7.310

3.790

11.100

7.310

3.830

11.140

7.310 3.850 11.160

Under

6,6

men ikke under

6,2

7.890

3.990

11.880

7.890

4.030

11.920

7.890 4.050 11.940

Under

6,2

men ikke under

5,9

8.500

4.200

12.700

8.500

4.240

12.740

8.500 4.260 12.760

Under

5,9

men ikke under

5,6

9.080

4.450

13.530

9.080

4.490

13.570

9.080 4.520 13.600

Under

5,6

men ikke under

5,4

9.650

4.670

14.320

9.650

4.710

14.360

9.650 4.740 14.390

Under

5,4

men ikke under

5,1

10.230

4.960

15.190

10.230

5.000

15.230

10.230 5.030 15.260

Under

5,1

10.830

5.190

16.020

10.830

5.240

16.070

10.830 5.270 16.100

 Anm.: Det er kun udligningsafgiften, der betales af dieselbiler, der indekseres.

Fra og med kalenderåret 2016 og til og med kalenderåret 2020 reguleres udligningsafgiften på baggrund af nettoprisindeksets årsgennemsnit i året 2 år forud for kalenderåret, som satsen skal gælde for. Beløbene forhøjes eller nedsættes med samme procent, som nettoprisindekset er ændret i forhold til niveauet i 2013. Den procentvise ændring beregnes med én decimal. Det beløb, der fremkommer efter procentreguleringen, afrundes opad til nærmest kronebeløb, der er deleligt med 10. Se BRÆNDAL § 3 stk. x12x.

For kalenderåret 2018 forhøjes forbrugsafgiften med 5,5 pct. Beløbet oprundes til nærmeste hele kronebeløb, der er deleligt med 10. Det fremkomne beløb opkræves i kalenderåret 2018 til og med kalenderåret 2020. Se BRÆNDAL § 3 stk. x13x.

Når der mangler oplysning om brændstofforbrug

Hvis der ikke foreligger anmeldelse om en benzindreven bils brændstofforbrug, opgøres dette i liter pr. 100 km. Forbruget beregnes som summen af et fast element på 3 l pr. 100 km og et variabelt element, der beregnes som 0,5 pct. af bilens egenvægt i kilogram. Ved en bils egenvægt forstås vægten af bilen med tilbehør, som bilen normalt medfører. For biler der er dieseldrevene, fastsættes forbruget i liter pr. 100 km ved at reducere forbruget beregnet efter benzindrevne biler med 12,5 pct. Vægten af driftsmidler, herunder brændstof, smøreolie og kølevand, samt fører medregnes ikke. Se BRÆNDAL § 3, stk. 2.

For diesel- og benzindrevne biler med en køreklar vægt på over 2.585 kg, hvor der ikke foreligger oplysning om et brændstofforbrug i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 715/2007 af 20. juni 2007 om typegodkendelse af motorkøretøjer med hensyn til emissioner fra lette personbiler og lette erhvervskøretøjer (Euro5 og Euro 6), om adgang til reparations- og vedligeholdelsesinformationer om køretøjer, fastsættes brændstofforbruget som summen af et fast element og et variabelt element, der beregnes som 0,2 pct. af den del af bilens køreklare vægt i kilogram, der overstiger 2.585 kg. For dieseldrevne biler, der mindst opfylder emissionsnorm Euro 6,udgør det faste element 6,4 l pr. 100 km. For dieseldrevne biler, der opfylder emissionsnorm Euro 5, men ikke emissionsnorm Euro 6, udgør det faste element 7,4 l pr. 100 km, og for dieseldrevne biler, der ikke som minimum opfylder emissionsnorm Euro 5, udgør det faste element 9,0 l pr. 100 km. For benzindrevne biler beregnes forbruget som for dieseldrevne biler, og forbruget forhøjes herefter med 10 pct. Se BRÆNDAL § 3, stk. 2, 5. pkt. og BRÆNDAL § 3, stk. 9, jf. lov nr. 650 af 8. juni 2016.

Af natur- og biogasdrevne biler betales afgift som af dieseldrevne biler, jf. stk. 1, litra B. Foreligger der oplysning om bilens udledning af CO2 målt i gram pr. kilometer, omregnes denne udledning til liter diesel pr. 100 km. Omregningen foretages ved at dividere den oplyste udledning af CO2 målt i gram pr. kilometer med en fast faktor på 26,5. Foreligger der ikke oplysning om udledningen af CO2, betales afgift efter den i stk. 2, 2. pkt., foretagne omregning. Se BRÆNDAL § 3, stk. 3.

Af eldrevne biler betales afgift som af benzindrevne biler, jf. stk. 1, litra A. Foreligger der oplysning om bilens forbrug af Wh pr. kilometer, omregnes dette forbrug til antal kilometer pr. liter benzin. Omregningen fra energiforbrug målt i Wh pr. kilometer til benzinforbrug målt i liter pr. 100 km foretages ved at dividere det oplyste energiforbrug målt i Wh pr. kilometer med en fast faktor på 91,25. Foreligger der ikke oplysning om energiforbruget målt i Wh pr. kilometer, fastsættes energiforbruget i liter benzin pr. 100 km som summen af et fast element på 0,1 l pr. 100 km og et variabelt element udtrykt i liter benzin pr. 100 km, der beregnes som 0,1 pct. af bilens egenvægt i kilogram. Se BEÆNDAL § 3, stk. 4.

Af biler, der drives af el i kombination med benzin, og hvor opladning kan ske ved hjælp af en ekstern strømforsyning, betales afgift som af benzindrevne biler, jf. stk. 1, litra A. Foreligger der oplysning om bilens energiforbrug målt i Wh pr. kilometer og benzinforbrug målt i liter pr. 100 km, foretages en omregning til et samlet benzinforbrug målt i liter pr. 100 km. Ved denne omregning beregnes energiforbruget målt i Wh pr. kilometer til benzinforbrug målt i liter pr. 100 km ved at dividere det oplyste energiforbrug målt i Wh pr. kilometer med en fast faktor på 91,25. Foreligger der ikke oplysning om bilens energiforbrug målt i Wh pr. kilometer og benzinforbrug pr. kilometer, betales afgift efter den i stk. 2, 1. pkt., foretagne omregning. Se BRÆNDAL § 3, stk. 5.

Af biler, der drives af el i kombination med diesel, og hvor opladning kan ske ved hjælp af en ekstern strømforsyning, betales afgift som af benzindrevne biler, jf. stk. 1, litra A. Foreligger der oplysning om bilens energiforbrug målt i Wh pr. kilometer og dieselforbrug målt i liter pr. kilometer, foretages en omregning til et samlet benzinforbrug målt i liter pr. 100 km. Ved denne omregning beregnes energiforbruget målt i Wh pr. kilometer til benzinforbrug målt i liter pr. 100 km ved at dividere det oplyste energiforbrug målt i Wh pr. 100 km med en fast faktor på 91,25. Bilens dieselforbrug målt i liter pr. 100 km omregnes til benzinforbrug målt i liter pr. 100 km ved at gange med bilens dieselforbrug målt i liter pr. 100 km med en fast faktor på 1,092. Foreligger der ikke oplysning om bilens energiforbrug målt i Wh pr. kilometer og bilens dieselforbrug pr. kilometer, betales afgift efter den i stk. 2, 1. pkt., foretagne omregning. Se BRÆNDAL § 3, stk. 6.

Af biler, der drives af el i kombination med natur- og biogas, og hvor opladning kan ske ved hjælp af en ekstern strømforsyning, betales afgift som af benzindrevne biler, jf. stk. 1, litra A. Foreligger der oplysning om bilens energiforbrug målt i Wh pr. kilometer og bilens udledning af CO2 målt i gram pr. kilometer, foretages en omregning til et samlet benzinforbrug målt i liter pr. 100 km. Ved denne omregning beregnes energiforbruget målt i Wh pr. kilometer til benzinforbrug målt i liter pr. 100 km ved at dividere det oplyste energiforbrug målt i Wh pr. kilometer med en fast faktor på 91,25. Bilens udledning af CO2 målt i gram pr. kilometer omregnes til benzinforbrug målt i liter pr. 100 km ved at dividere den målte udledning af CO2 målt i gram pr. kilometer med en fast faktor på 24. Foreligger der ikke oplysning om bilens energiforbrug målt i Wh pr. kilometer og bilens udledning af CO2 målt i gram pr. kilometer, betales afgift efter den i stk. 2, 1. pkt., foretagne omregning. Se BRÆNDAL § 3, stk. 7.

Af brændselscelledrevne biler betales afgift som af benzindrevne biler, jf. stk. 1, litra A. Foreligger der oplysning om bilens forbrug af Wh pr. kilometer, omregnes forbruget til antal kilometer pr. liter benzin. Omregningen fra energiforbrug målt i Wh pr. kilometer til benzinforbrug målt i liter pr. 100 km foretages ved at dividere det oplyste energiforbrug målt i Wh pr. kilometer med en fast faktor på 91,25. Foreligger der ikke oplysning om energiforbruget målt i Wh pr. kilometer fastsættes energiforbruget i liter benzin pr. 100 km som summen af et fast element på 0,1 l pr. 100 km og et variabelt element udtrykt i liter benzin pr. 100 km, der beregnes som 0,1 pct. af bilens egenvægt i kilogram.Se BRÆNDAL § 3, stk. 8.

Se LOV nr 1889 af 29/12/2015 vedrørende BRÆNDAL § 3, stk. 3-8.

Af biler, der ikke omfattes af stk. 1-9, betales afgift som af dieseldrevne biler efter den i stk. 2, 2. pkt., foretagne omregning. Se BRÆNDAL § 3, stk. 10.

Tillægsafgift for privat benyttelse af varebiler (privatbenyttelsesafgift)

For varebiler med en tilladt totalvægt på ikke over 3.500 kg, betales et tillæg for privat anvendelse og for blandet privat og erhvervsmæssig anvendelse. Se xBRÆNDAL § 3ax. Se afsnit E.A.8.4.3 Afgiftens størrelse om privatbenyttelsesafgift.

Partikeludledningsafgift

For dieseldrevne person- og varebiler med en tilladt totalvægt på ikke over 3.500 kg, betales i visse tilfælde et tillæg på 1.000 kr. om året.

Dette gælder kun, hvis partikeludslippet enten ikke er målt eller er målt til mere end 5 mg pr. kilometer ved typegodkendelse i henhold til Rådets direktiv 70/220/EØF af 20. marts 1970 om tilnærmelse af medlemsstaternes lovgivning om foranstaltninger mod luftforurening forårsaget af emission fra motorkøretøjer eller i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 715/2007 om typegodkendelse af motorkøretøjer med hensyn til emissioner fra lette personbiler og lette erhvervskøretøjer (Euro 5 og Euro 6), om adgang til reparations- og vedligeholdelsesinformationer om køretøjer. Se xBRÆNDAL § 3bx.

Der skal ikke betales tillæg for en bil, hvis bilen efterfølgende er monteret med et godkendt partikelfilter.

Kontrollen af, at det eftermonterede partikelfilter er godkendt og virker, skal foretages af en synsvirksomhed. Trafikstyrelsen fastsætter regler om godkendelse af disse partikelfiltre til eftermontering og om den kontrol, synsvirksomheden skal foretage. Pligten til at betale tillægget bortfalder fra det tidspunkt, hvor SKAT modtager en anmeldelse fra synsvirksomheden om, at det eftermonterede partikelfilter er godkendt og virker.

Se også

Se bekendtgørelse nr. 1474 af 21. december 2009 om fritagelse for partikeludledningsafgift ved eftermontering af partikelfilter.

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skatteberegnere
Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Studerende
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier, obligationer og fordringer
Gaver, legater og gevinster
Arv og succession
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.