Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2017-2
<< >>

C.D.7.1 Generelt om det objektive system

Indhold

Dette afsnit beskriver generelle og overordnede principper vedrørende det objektive system.

Afsnittet indeholder:

  • Det objektive system
  • Baggrunden for det objektive system
  • Samspil mellem det objektive system og tilladelsessystemet
  • Frist for ansættelse
  • Lovens baggrund, formål og historik.

Det objektive system

Efter det objektive system er det muligt at gennemføre skattefrie omstruktureringer uden tilladelse fra SKAT og uden nogen form for efterfølgende anmeldelseskrav. Der stilles heller ikke krav om en forretningsmæssig begrundelse for omstruktureringen.

Der gælder i stedet en række værnsregler, som skal forhindre, at omstruktureringen er foretaget ud fra et skatteundgåelsesmotiv.

Det er således en betingelse, at aktierne i

  • det erhvervede selskab (ved skattefri aktieombytning)
  • de deltagende selskaber (ved skattefri spaltning) og
  • det modtagende selskab (ved skattefri tilførsel af aktiver)

 ikke afstås inden for en periode på tre år fra omstruktureringstidspunktet.

For at gøre det muligt at foretage efterfølgende skattefrie omstruktureringer kan de pågældende aktier dog i den nævnte periode afstås i forbindelse med en skattefri omstrukturering, hvis der ved denne efterfølgende omstrukturering ikke sker vederlæggelse med andet end aktier.

Hvis de omhandlede aktier bliver afstået inden for tre år efter omstruktureringsdatoen, anses omstruktureringen som udgangspunkt for skattepligtig. Dette kan dog undgås, hvis der ansøges om og opnås tilladelse hos SKAT.

Baggrunden for det objektive system

Formålet med det objektive system er, at give selskaber og koncerner en mere enkel adgang til at omstrukturere skattefrit. Reglerne betyder, at det for mange virksomheder ikke er nødvendigt at søge SKAT om tilladelse til en skattefri omstrukturering. Virksomhederne kan på denne måde spare administration og ressourcer samt vil lettere og hurtigere kunne tilpasse koncernstrukturen til ændrede markedsmæssige vilkår. Samtidig har virksomhederne samme nemme adgang til skattefri omstrukturering som mange af deres konkurrenter i de øvrige EU-lande.

Samspil mellem det objektive system og tilladelsessystemet

Der kan gennemføres omstruktureringer som skattefri spaltning, tilførsel af aktiver og aktieombytninger uden tilladelse. Der kan samtidigt indhentes tilladelse hos SKAT. Der er med andre ord tale om et alternativ til tilladelsessystemet.

Hvad angår skattefri fusion stilles der som udgangspunkt aldrig krav om tilladelse. Der skal dog søges om tilladelse til grænseoverskridende fusion i særlige tilfælde omfattet af FUL (fusionsskatteloven) § 15, stk. 4, 6 pkt.

SKAT har kompetencen til at give tilladelse og har således også kompetencen til at fastlægge praksis i overensstemmelse med disse regler.

Der er ikke noget til hinder for, at der gennemføres en omstrukturering efter det objektive system, hvis man har fået afslag på at gennemføre omstruktureringen efter tilladelsessystemet.

På samme måde kan der anmodes om tilladelse til skattefri omstrukturering efter, at denne er gennemført. Derved kan man - hvis tilladelse opnås - undgå de værnsregler, som en objektiveret omstrukturering medfører.

Omstruktureringer efter de objektive regler skal respektere de normale objektive betingelser for omstruktureringer efter fusionsskattedirektivet. Det gælder bl.a. krav om vederlæggelse med aktier, kravet om at der overdrages en gren af en virksomhed vedrørende grenspaltning og tilførsel af aktiver og lignende.

Hvis der ønskes gennemført en omstrukturering uden tilladelse, vil det i overensstemmelse med SFL (skatteforvaltningsloven) § 21 være muligt at indhente bindende svar, på spørgsmål om en omstrukturering overholder de objektive betingelser efter fusionsskatteloven eller ABL (aktieavancebeskatningsloven) § 36.

Se også

Se også afsnit C.D.6 Skattefrie omstruktureringer med tilladelse om skattefri omstrukturering med tilladelse.

Frist for ansættelse

Der gælder en udvidet ansættelsesfrist i forhold til holdingkravet (tre års-betingelsen) for

Det betyder, at beskatningen i forbindelse med omstruktureringen kan ændres indtil den 1. maj i det 6. år efter udløbet af det indkomstår, hvor omstruktureringen er gennemført.

I relation til de andre betingelser gælder den almindelige ansættelsesfrist.

Den forlængede frist omfatter også skattepligtige, som i øvrigt er omfattet af BEK nr. 534 af 22. maj 2013 (ændret ved BEK nr. 374 af 8. april 2015) om en kort frist for skatteansættelse af personer med enkle økonomiske forhold.

Lovens baggrund, formål og historik

Der er inden for de senere år sket følgende lovændringer mv.:

Lov nr. og dato

Ændring og baggrund for ændringen

Hvor i loven

343 af 18.04.2007

Indførelse af det objektive spor

FUL (fusionsskatteloven) §§ 15 a. og b, 15 c, og d

ABL (aktieavancebeskatningsloven) § 36 A

98 af 10.02.2009

Præciseringer og ændring af udbyttebegrænsningsreglerne

FUL (fusionsskatteloven) §§ 15 a, og b, 15 c og d

ABL (aktieavancebeskatningsloven) § 36 A

525 af 12.06.2009

Harmonisering af selskabers aktie- og udbyttebeskatning mv. Bl.a. ophævelse af udbyttebegrænsningsreglerne og indførelse af holdingkravet

FUL (fusionsskatteloven) §§ 15 a og b, 15 c og d

ABL (aktieavancebeskatningsloven) § 36 A

254 af 30.03.2011

Justering af lov nr. 525, samt indførelse af værnsregler om kontantvederlag ved spaltning

FUL (fusionsskatteloven) §§ 15 a og c

1255 af 18.12.2012

Udvidelse af holdingkravet og værnsreglen om kontantvederlag vedrørende skattefri porteføljeaktier

FUL (fusionsskatteloven) § 15 a

1347 af 03.12.2013

Adgang til skattefri omstrukturering med deltagelse af selskaber hjemmehørende i EØS-lande 

FUL (fusionsskatteloven) § 15 a og c

 

274 af 26. marts 2016

 

 

Lovændringen indebærer, at alle kontante udligningssummer, der modtages i forbindelse med skattefrie fusioner og spaltninger, beskattes som udbytte, forudsat at aktionæren efter omstruktureringen ejer aktier i et af de indskydende eller modtagende selskaber eller selskaber, som er koncernforbundne med de nævnte selskaber. Tidligere blev sådanne kontante udligningssummer beskattet som aktieavance.

FUL (fusionsskatteloven) § 9 og § 15 b, stk. 4

>1557 af 13.december 2016<

>

Risikoen for omgåelse af værnsreglen minimeres ved at justere holdingkravet i fusionsskattelovens § 15 a, stk. 1, således at et selskab ikke kan foretage en skattefri spaltning uden tilladelse fra SKAT, hvis der i en periode på tre år forud for vedtagelsen af spaltningen er gennemført overdragelse af aktier i det indskydende selskab uden skattemæssig succession til et eller flere selskaber, der er koncernforbundne, jf. kursgevinstlovens § 4, stk. 2.

Skatteministeriet er af SKAT blevet gjort opmærksom på, at fusionsskattelovens § 15 a, stk. 1, 4. pkt., om holdingkravet eventuelt kan omgås på en relativt enkel måde, der fører til, at der afstås aktiver skattefrit, som ved direkte salg ville udløse beskatning.

Omgåelsesmetoden består i, at et selskab H, som ønsker, at datterselskab D afstår aktiver, etablerer to nye datterselskaber M1 og M2. Det er skattefrit og uden væsentlige omkostninger for H at etablere M1 og M2. H sælger herefter D til M1 og M2 i ejerandele, der svarer til forholdet mellem værdien af den aktivitet i D, der ønskes solgt, og værdien af den resterende aktivitet. M1 og M2 kan overtage D uden skattemæssige konsekvenser.

<

 

Lov nr. 652 af 8. juni 2016

Henvisninger til den ophævede lov om investeringsfonds ophæves.<

FUL (fusionsskatteloven) § 1, stk. 1, § 8, stk. 1, 4. og 5. pkt., § 15 b, stk. 1, 8. pkt., § 15 b, stk. 2, 8. pkt., § 15 d, stk. 2, 6. og 7. pkt., § 15 d, stk. 3, 6. og 7. pkt.

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skatteberegnere
Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Studerende
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier, obligationer og fordringer
Gaver, legater og gevinster
Arv og succession
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.