Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2017-2
<< >>

E.B.4.2.2.2 Ejerpantebreve

Indhold

Afsnittet handler om de særlige regler, der gælder ved anvendelse af ejerpantebreve som grundlag for at nedsætte afgiften ved tinglysning af nyt pantebrev.

Afsnittet indeholder:

  • Historik
  • Overførsel af afgiftsfritagelsesgrundlag fra ejerpantebrev
  • Betingelser
  • Afgift på 1.660 kr. ved benyttelse af ejerpantebreve.

Historik

Med vedtagelsen af lov nr. 295 af 11. april 2011 om ændring af lovbekendtgørelse nr. 462 af 14. maj 2007 blev det fra 1. maj 2011 muligt at anvende ejerpantebreve som grundlag for at nedsætte afgiften efter principperne i TAL (tinglysningsafgiftsloven) § 5, stk. 2, og § 5 a ved tinglysning af nyt realkredit- eller pengeinstitutpantebrev. Tidligere var det ikke muligt at overføre afgiftsfritagelsesgrundlag fra ejerpantebreve til nye realkredit/pengeinstitutpantebreve.

Ved tinglysning af en påtegning om vilkårsændring på ejerpantebrevet kunne ejerpantebrevet imidlertid omdannes til et såkaldt "pengeinstitutpantebrev", som er omfattet af afgiftsbegunstigelsen i TAL (tinglysningsafgiftsloven) § 5, stk. 2,  og § 5 a. Tinglysning af denne vilkårsændring udløser en afgift på 1.660 kr. Af rene afgiftsmæssige årsager blev der derfor tinglyst et stort antal vilkårsændringer til ejerpantebreve, hvilket gav et vist pres på Tinglysningsrettens ekspeditioner, men naturligvis også på de pengeinstitutter, som ekspederede låneoptagelsen. 

Af praktiske årsager gennemførtes derfor denne lovændring, som giver mulighed for at afgiftsfritagelsesgrundlaget kan overføres direkte fra ejerpantebrevet til nyt pantebrev uden forudgående omdannelse til pengeinstitutpantebrev.

Af provenumæssige årsager blev samtidig indført en bestemmelse om, at der skal betales en særskilt afgift på 1.660 kr., når afgiftsfritagelsesgrundlaget fra et ejerpantebrev benyttes.

Overførsel af afgiftsfritagelsesgrundlag fra ejerpantebrev

Grundlaget for at beregne tinglysningsafgiften (hovedstolen) ved tinglysning af nyt realkredit- eller pengeinstitutpantebrev kan nedsættes med hele eller dele af hovedstolen (afgiftsfritagelsesgrundlag) fra et ejerpantebrev. Se TAL (tinglysningsafgiftsloven) § 5, stk. 2,  og § 5 a. 

Er det tidligere pantebrev tinglyst før 1. juli 2007, kan afgiften kun nedsættes ved at anvende TAL (tinglysningsafgiftsloven) § 5, stk. 2. Efter ordlyden i denne bestemmelse nedsættes afgiftsgrundlaget på det nye pantebrev med størrelsen af den restgæld, der indfries på det tidligere pantebrev (ejerpantebrevet). Imidlertid anses restgælden på det tidligere ejerpantebrev at være af samme størrelse som hovedstolen, så reelt er der tale om, at hovedstolen fra ejerpantebrevet kan anvendes til at modregne i grundlaget for at beregne afgiften ved tinglysning af det nye pantebrev, uanset om afgiftsbegunstigelsen baserer sig på TAL (tinglysningsafgiftsloven) § 5, stk. 2,  eller på § 5a. I sidstnævnte tilfælde er det altid hovedstolen, der modregnes i afgiftsgrundlaget ved tinglysning af det nye pantebrev.

Betingelser

Det er knyttet særlige betingelser til overførsel af afgiftsfritagelsesgrundlag fra et ejerpantebrev. Det drejer sig om, at

  • der kun kan overføres afgiftsfritagelsesgrundlag fra et ejerpantebrev, men ikke til et ejerpantebrev >(se SKM2016.485.LSR, som er omtalt nærmere i afsnit E.B.4.2.2.1 Lånetyper der er omfattet af afgiftsbegunstigelsen i TAL § 5, stk. 2, og § 5a)<
  • der ikke kan overføres afgiftsfritagelsesgrundlag fra et ejerpantebrev, der er omdannet fra et andet pantebrev den 21. marts 2011 eller senere (se SKM2016.276.LSR)
  • reglerne om fradrag for indfrielsesomkostninger mv. ved overførsel af  afgiftsfritagelsesgrundlag efter TAL (tinglysningsafgiftsloven) § 5, stk. 2, som beskrevet under Ci i bilag 1 til TALbek, kan ikke anvendes ved overførsel af afgiftsfritagelsesgrundlag fra et ejerpantebrev
  • der ved overførsel af afgiftsfritagelsesgrundlag i henhold til TAL (tinglysningsafgiftsloven) § 5, stk. 2, anvendes den nominelle metode. Hvis der ved tinglysning af nyt lån overføres afgiftsfritagelsesgrundlag fra både et ejerpantebrev og andet pantebrev, kan opgørelsen af afgiftsgrundlaget dog foretages efter kursværdimetoden.

I øvrigt gælder de almindelige betingelser for overførsel af afgiftsfritagelsesgrundlag. Se TAL (tinglysningsafgiftsloven) § 5, stk. 2,  og § 5 a, stk. 3.

Afgift på 1.660 kr. ved benyttelse af ejerpantebrev

Overførsel af afgiftsfritagelsesgrundlag fra ejerpantebrev til nyt realkredit- eller pengeinstitutpantebrev udløser en selvstændig afgift på 1.660 kr.. Se TAL (tinglysningsafgiftsloven) § 5, stk. 3, og § 5 a, stk. 2.

Afgiften på 1.660 kr. udløses uanset, om der i øvrigt skal betales afgift efter TAL (tinglysningsafgiftsloven) § 5 stk. 1,  eller § 5 a.

Når et afgiftsfritagelsesgrundlag overføres til nyt pantebrev, og ejerpantebrevet herefter nedlyses med et beløb svarende til det overførte afgiftsfritagelsesgrundlag, vil en efterfølgende overførsel af afgiftsfritagelsesgrundlag fra ejerpantebrevet til andet pantebrev på ny udløse afgiften på 1.660 kr.

Overføres afgiftsfritagelsesgrundlag fra flere ejerpantebreve til ét nyt pantebrev, betales afgiften på 1.660 kr. for hvert ejerpantebrev, der overføres afgift fra.

Til flere nye pantebreve

Hvis der overføres afgiftsfritagelsesgrundlag fra ét ejerpantebrev til flere nye pantebreve, skal afgiften kun betales én gang.

Oversigt over afgørelser, domme, kendelser, SKAT-meddelelser med videre

Skemaet viser relevante afgørelser på området:

Afgørelse samt
evt. tilhørende
SKAT-meddelelse

Afgørelsen i stikord

Yderligere kommentarer

SKAT-meddelelser

SKM2016.276.LSR

På baggrund af lovens klare ordlyd kunne der ikke ske overførsel af afgift fra et ejerpantebrev, der var omdannet fra en anden pantebrevstype  fra og med den 21. marts 2011, jf. § 5 a, stk. 1, sidste punktum.

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skatteberegnere
Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Studerende
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier, obligationer og fordringer
Gaver, legater og gevinster
Arv og succession
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.