Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2017-2
<< >>

E.B.4.2.6 Tinglysning af påtegninger vedrørende tinglysningslovens § 37 a - tele-, energi- og vandforsyningsvirksomheders faste ejendomme

Indhold

Dette afsnit handler om en midlertidig mulighed for at tinglyse visse ændringer af eksisterende pant vedrørende forsyningsvirksomheders faste ejendomme.  Reglen, som giver mulighed for at tinglyse disse ændringer mod kun at betales fast afgift på 1.660 kr., er indsat som følge af en ny bestemmelse i tinglysningslovens § 37 a, der ændrer definitionen af tilbehøret til fast ejendom (driftsinventar og driftsmateriel) for visse forsyningsvirksomheder. Ændringen af tinglysningsloven gælder fra 1. januar 2017. 

Afsnittet indeholder:

  • Regel
  • Baggrunden for den midlertidige afgiftsregel
  • Tinglysning af påtegninger med erklæringer vedrørende tinglysningslovens § 37 a
  • Afgiftserklæring 

Regel

Fra 1. januar 2017 har tele- og forsyningsvirksomheder, som har eksisterende sampantsætninger af flere faste ejendomme mulighed for at tinglyse en påtegning på pantebrevet med en særlig erklæring, som følge af en ny bestemmelse i tinglysningsloven. Tinglysning af denne type påtegning vil alene udløse en fast afgift på 1.660 kr. Det er bl.a. en betingelse for at benytte reglen, at tinglysningen sker senest den 31. december 2017. Der er altså tale om en midlertidigt gældende bestemmelse.

Reglen fremgår af TAL (tinglysningsafgiftsloven) § 10 stk. 1, nr. 4, som er indsat ved § 5 i lov nr. 1721 af 27. december 2016, og er en overgangsbestemmelse, som skyldes ændringer af tinglysningsloven og realkreditloven mv.

Reglen har følgende ordlyd:

"§ 10. Selv om en tinglysning er omfattet af § 4 eller § 5, beregnes kun afgift efter § 7 for tinglysning af:
(...)

4) Erklæringer om, at pant i fast ejendom er omfattet af tinglysningslovens § 37 a, som er tinglyst til og med den 31. december 2017. Den i 1. pkt. nævnte erklæring skal vedrøre eksisterende sampantsætninger for samme pantsikrede beløb og i samme faste ejendomme, som er tinglyst senest den 31. december 2016. Der skal ved anmeldelsen af en erklæring efter 1. pkt. tillige afgives en erklæring om, at tinglysningen er omfattet af denne bestemmelse."

Baggrunden for den midlertidige afgiftsregel

Baggrunden for den midlertidige regel om afgift ved tinglysning af erklæringer vedrørende tinglysningsafgiftslovens § 37 a er, at der med den nye regel i tinglysningsloven sker en præcisering af, hvad der hører med til den faste ejendom, når der er tale om tele- og forsyningsvirksomheder, hvis disse virksomheders faste ejendomme er forbundet af tekniske anlæg i form af kabler, rør, trådløse net mv. Formålet med ændringen af tinglysningsloven er, at de tekniske anlæg, herunder kabler, rør, og antenner mv., som forbinder virksomhedens faste ejendomme bliver omfattet af den faste ejendom, og dermed indgår som en del af pantet, når virksomhederne belåner deres faste ejendomme ved en samlet pantsætning (sampantsætning af flere faste ejendomme). De tekniske anlæg, kabler mv. repræsenterer en væsentlig værdi, som dermed kan indgå i sikkerhedsstillelsen, f.eks. ved optagelse af realkreditlån. Baggrunden for ændringerne er nærmere beskrevet i lovforslaget, L 16 af 5. oktober 2016.

Den nye bestemmelse i tinglysningsloven har følgende ordlyd:

"§ 37 a. En sampantsætning af flere forbundne faste ejendomme ejet af en erhvervsmæssig udbyder af elektroniske kommunikationsnet eller -tjenester eller en energi- eller vandforsyningsvirksomhed, hvis drift forudsætter, at to eller flere af de faste ejendomme, virksomheden ejer, er forbundet af rør, kabler, antenner el.lign., omfatter, når dette er aftalt, også driftsinventar og driftsmateriel, der forbinder de pågældende faste ejendomme, for så vidt det ikke udskilles ifølge en regelmæssig drift af de pågældende ejendomme."

I tingbogsbekendtgørelsens § 23 a er det endvidere fra 1. januar 2017 fastsat at:

"§ 23 a. Når et pantstiftende dokument omfatter flere faste ejendomme ejet af en erhvervsmæssig udbyder af elektroniske kommunikationsnet eller -tjenester eller en energi- eller vandforsyningsvirksomhed og omfatter det i tinglysningslovens § 37 a anførte driftsinventar og driftsmateriel, skal der afgives særskilt erklæring om dette. Erklæringen kan afgives på såvel nye pantstiftende dokumenter som ved en påtegning på et allerede tinglyst pantstiftende dokument."

Det betyder, at hvis en forsyningsvirksomhed ønsker, at driftsinventar og -materiel i form af de nævnte tekniske anlæg mv. skal indgå i pantet, så skal det fremgå ved en særskilt tinglyst erklæring.

Den midlertidige regel om betaling af afgift efter tinglysningsafgiftslovens § 10, stk. 1, nr. 4, vedrører alene tinglysning af påtegninger på eksisterende sampantsætninger, det vil sige allerede tinglyste pantstiftende dokumenter, se nærmere nedenfor. 

Tinglysning af påtegninger med erklæringer vedrørende tinglysningslovens § 37 a

De nævnte forsyningsvirksomheder har i nogle tilfælde allerede eksisterende sampantsætninger af deres faste ejendomme. Der kan i disse tilfælde være behov for at tinglyse en erklæring via en påtegning på den eksisterende pantebrev, hvoraf det fremgår, at sampantsætningen anses for at omfatte driftsinventar og -material  efter tinglysningslovens § 37 a. Formålet med den midlertidige mulighed for at tinglyse disse påtegninger alene mod betaling af 1.660 kr. er at undgå, at en sådan tinglysning skal kunne udløse variabel afgift efter tinglysningsafgiftslovens almindelige regler.

Med den tidsbegrænsede regel vil de virksomheder, der allerede har foretaget en sampantsætning, og ønsker at tinglyse en erklæring om, at sampantsætningen er omfattet af den nye § 37 a i tinglysningsloven, have tid til at få tinglyst erklæringen på eksisterende låneforhold. Påtegninger med erklæringer vedrørende § 37 a i tinglysningsloven, som tinglyses efter den 31. december 2017, vil i forhold til tinglysningsafgiften blive behandlet efter de almindelige regler i tinglysningsafgiftsloven. Det betyder, at det i hvert enkelt tilfælde vil skulle vurderes, om de enkelte tinglysninger vedrører en pantudvidelse, som efter tinglysningsafgiftsloven vil kunne udløse en variabel tinglysningsafgift.

Afgiftserklæring

Benyttelse af reglen i TAL (tinglysningsafgiftsloven) § 10, stk. 1, nr. 4, forudsætter altså dels,

  • at tinglysningen vedrører sampantsætning af tele-, energi- eller vandforsyningsvirksomheders faste ejendomme, som er forbundet af rør, kabler, antenner el.lign.,
  • at der tinglyses en påtegning med en erklæring om, at sampantsætningen er omfattet af tinglysningslovens § 37 a,
  • at tinglysningen af påtegningen sker vedrører en eksisterende sampantsætning tinglyst senest 31. december 2016, og dermed vedrører samme faste ejendomme og samme pantsatte beløb og
  • at tinglysningen af påtegningen sker senest den 31. december 2017.

Det er endvidere et krav ved benyttelsen af reglen, at der ved tinglysningen afgives en afgiftserklæring om, at tinglysningen er omfattet af tinglysningslovens § 37 a. Se TALbek 35 a, som er indsat ved ændringsbekendtgørelse nr. 1768 af 27. december 2016. Erklæringen skal have følgende ordlyd:  

"Tinglysningen er omfattet af tinglysningslovens § 37 a."

Efter den 31. december 2017  kan § 10, stk. 1, nr. 4, efter sin ordlyd ikke længere benyttes. Det betyder, at der ved tinglysning af påtegninger med erklæringer vedrørende denne type sampantsætninger efter 31. december 2017 skal betales afgift efter de almindelige regler. Hvis tinglysningen udgør en pantudvidelse, vil det udløse afgift efter de almindelige regler i TAL § 5.

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skatteberegnere
Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Studerende
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier, obligationer og fordringer
Gaver, legater og gevinster
Arv og succession
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.