Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2017-2
<< >>

F.A.13.5 Godtgørelse af eller fritagelse for import- eller eksportafgifter på grundlag af defekte eller ikke-bestillingssvarende varer

SKAT kan bevillige godtgørelse af eller fritagelse for told og importafgifter i situationer, hvor importøren afviser varer, fordi varerne på tidspunktet for antagelsen af toldangivelsen er:

  • Defekte, eller

  • Ikke svarende til betingelserne i den kontrakt, som varerne er blevet importeret på grundlag af

Med defekte varer sidestilles varer, som er blevet beskadiget inden frigivelsen. Se EUTK artikel 118, stk. 1.

Godtgørelse efter EUTK artikel 118, sker fx i de situationer, hvor der importeres varer fra et land uden for EU. Som udgangspunkt angives varerne til fri omsætning i EU, hvorefter varerne frigives til importøren. (Dette kan både være en privat person eller et firma). Det viser sig herefter, at varerne er defekte eller ikke svarer til det bestilte.

Importøren ønsker herefter at få godtgjort den betalte told. Dette skal ske efter EUTK artikel 116, stk. 1, litra b, samt EUTK artikel 118, hvorefter der ydes godtgørelse for told betalt for defekte eller ikke bestillingsvarer.

Ansøgning om godtgørelse skal ske efter artikel 121, stk. 1, litra b, og skal indgives til toldmyndighederne inden for ét år efter datoen for meddelelsen af toldskylden (se artikel 102 EUTK om meddelelse af toldskylden).

Godtgørelsen eller fritagelsen er i disse tilfælde betinget af, at:

  • Varerne må ikke være taget i anvendelse, bortset fra den anvendelse, der er nødvendig for at konstatere, at de var defekte eller ikke-bestillingssvarende

  • Varerne føres ud af EUs toldområde

Formålet med, at varerne skal udføres fra EUs toldområde er at undgå, at varerne bevarer status som fællesskabsvarer, når der er indrømmet godtgørelse eller fritagelse.

Se EUTK artikel 118, stk. 2.

 

Herudover, er det en betingelse at varen ikke er taget i brug ud over hvad der var nødvendigt for at konstaterer varens defekt, jf. EUTK artikel 118, stk. 2.

 

Hovedreglen i disse tilfælde er, at for at der kan gives godtgørelse, skal varerne være i EU, så de kan frembydes for toldmyndighederne, jf. GF artikel 173.

De defekte varer som skal udføres, skal opfylde de sædvanlige toldformaliteter, fx udførselsangivelse mv. Disse varer skal således frembydes og kunne kontrolleres og vil således blive udført under toldtilsyn.

Hvis der er fastsat betingelser (om opfyldelse af formaliteter), skal disse opfyldes inden for 60 dage, jf. GF artikel 176 og 177.

Der kan dog i undtagelsestilfælde gives godtgørelse selvom varerne ikke kan frembydes for toldmyndighederne jf. GF artikel 173 (fordi varerne allerede er udført/destrueret under toldtilsyn). I disse tilfælde kræves det, at der er bevis for at de pågældende varer, er de varer der er anmodet om godtgørelse for.

 

 

Der er nogle situationer, hvor SKAT ikke kan godtgøre eller fritage for import eller eksportafgifter, selv om varerne er defekte. Der er tale om følgende situationer:

  • At varerne, inden de er overgået til fri omsætning, har været henført under en særlig procedure med henblik på afprøvning. Dette gælder dog ikke, medmindre det kan godtgøres, at det ikke under afprøvningen på normal vis har kunnet påvises, at disse varer var defekte eller ikke-bestillingssvarende

  • At varernes defekte karakter er blevet taget med i betragtningen ved udfærdigelsen af kontrakten, navnlig ved fastsættelsen af prisen, inden de pågældende varer er henført under en toldprocedure, der indebærer toldskyld, eller

  • Varerne er blevet solgt af ansøgeren, efter at det er blevet konstateret, at de var defekte eller ikke-bestillingssvarende

Se EUTK artikel 118, stk. 3.

SKAT kan tillade, at der efter ansøgning fra den berørte person, at varerne i stedet for at blive ført ud af Unionens toldområde, henføres under proceduren for aktiv forædling, herunder med henblik på tilintetgørelse, eller proceduren for ekstern forsendelse eller toldoplag- eller frizoneproceduren. Se EUTK artikel 118, stk. 4.

Varer der er afvist af importøren, og som henføres under proceduren for ekstern forsendelse eller under toldoplagsproceduren, eller som bliver anbragt i en frizone eller på et frilager, har ikke længere status som fællesskabsvarer. Sådanne varer kan derfor efterfølgende, i stedet for at blive endelig genudført af EU, toldangives på ny til fri omsætning i EU eller til enhver anden toldprocedure. Varerne vil på dette tidspunkt blive behandlet som førstegangsimport til EU, og der skal betales importafgifter (told).

Bemærk

Hvis de defekte varer ikke ønskes udført af EU, kan der under visse forudsætninger gives delvis godtgørelse af den betalte told i overensstemmelse med EUTK artikel 117. Se afsnit F.A.13.3 Godtgørelse, når toldangivelsen erklæres ugyldig, efter at import- eller eksportafgifter er blevet betalt eller afsnit F.A.10.2.1.5 om toldværdi - transaktionsværdi (beskadigede og defekte varer).

Bemærk

Hvis en privatperson har købt varer over internettet, og det viser sig, at varerne ved modtagelsen var defekte eller ikke bestillingssvarende, er der også mulighed for at søge om godtgørelse efter EUTK artikel 118. Vær opmærksom på, at hvis der søges om godtgørelse er udgangspunktet, at så længe der ikke er truffet afgørelse om ansøgningen om godtgørelse eller fritagelse, må de varer, som ansøgningen vedrører, ikke flyttes til et andet sted, end det som er angivet i ansøgningen, uden at SKAT på forhånd er blevet underrettet om det. Se afsnit F.A.13.2

Dokumentation

Med ansøgningen skal ansøgeren vedlægge al nødvendig dokumentation, der kræves, for at SKAT kan træffe en afgørelse.

Som dokumentation kan SKAT forlange, at ansøgeren fx skal vedlægge:

  • Kopi af fortoldningsangivelsen

  • Kreditnota

  • Korrespondance med den udenlandske leverandør om fx at leverandøren tager varerne tilbage, fordi de har fejl og mangler Der kan herudover kræves en skriftlig erklæring fra den udenlandske leverandør om, at varerne tages tilbage, fordi de har nærmere angivne fejl og mangler.

Bemærk

Hvis leverandøren har taget varerne retur af kulancemæssige årsager, kan SKAT ikke bevillige godtgørelse.

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skatteberegnere
Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Studerende
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier, obligationer og fordringer
Gaver, legater og gevinster
Arv og succession
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.