Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2017-2
<< >>

F.A.31.23 VAB V, Økologiske varer

Indhold

Afsnittet beskriver vareområdet og ressortmyndighedens lovgrundlag på området.

Afsnittet indeholder:

  • Formål og lovgrundlag
  • Flere ressortmyndigheder
  • Import af økologiske varer
  • SKATs opgave.

Formål og lovgrundlag

På EU-plan er der fastlagt en fælles kontrolprocedure for import fra lande udenfor EU af produkter, der skal markedsføres som økologiske produkter. Se Kommissionens forordning (EF) nr. 1235 af 8. december 2008 med senere ændringer.

Kontrolproceduren indebærer blandt andet, at en sending varer, der søges indført som økologiske varer, skal være ledsaget af én original kontrolattest. Kontrolattesten udstedes af Fødevarestyrelsen eller Landbrugs- og Fiskeristyrelsen. Kontrol og afstempling af attesten skal ske umiddelbart i forbindelse med frigivelse til fri omsætning og frit forbrug. SKAT foretager kontrollen og afstemplingen.

For området Økologiske varer gælder der en række EF-forordninger og nationale bestemmelser.

EU regulering:

  • Rådsforordning nr. 834/2007 af 28. juni 2007, med senere ændringer
  • Kommissionsforordning 1235/2008 af 8. december 2008 med senere ændringer
  • Kommissionsforordning nr. 889/2008 af 5. september 2008 med senere ændringer.

Nationale bestemmelser:

  • Lovbekendtgørelse nr. 21 af 4. januar 2017 (Økologiloven)
  • Bekendtgørelse nr. 1404 af 3. december 2015
  • BEK nr 194 af 24/02/2017 om økologisk jordbrugsproduktion m.v.

Flere ressortmyndigheder

Ressortmyndighed for denne varebestemmelse er Fødevarestyrelsen og Landbrugs- og Fiskeristyrelsen.

Import af økologiske varer

Forordning 1235/2008 om indførsel af økologiske varer anvendes på følgende produkter, når de er forsynet med angivelser/mærker, der henviser til en økologisk produktionsmetode:

  • Levende eller uforarbejdede landbrugsprodukter
  • Forarbejdede landbrugsprodukter til konsum
  • Foder
  • Vegetativt formeringsmateriale og frø til udsæd
  • Akvakulturprodukter
  • Gær til konsum eller til foder.

Produkternes økologiske status afhænger af SKATs afstempling ved frigivelsen til fri omsætning og frit forbrug. I den forbindelse er det vigtigt at være opmærksom på, at det alene er importørens ansvar, at kontrolattesten fremlægges ved fortoldningen. Dette skyldes at det ikke umiddelbart er muligt for SKAT at se, hvornår en sending er økologisk. Det er ikke muligt at få stemplet en kontrolattest, når sendingen først er blevet frigivet.

Attester

Der findes to typer kontrolattester, som anvendes i forbindelse med import af økologiske varer:

  • Almindelig kontrolattest
  • Del-kontrolattest.

Almindelig kontrolattest

Den almindelige kontrolattest skal verificeres af SKAT ved afstempling i rubrik 17. Efter verifikation og afstempling udleveres kontrolattesten, til den person, der har fremlagt den.

Del-kontrolattest

Del-kontrolattesten skal verificeres af SKAT ved afstempling på bagsiden, da der ikke findes en speciel rubrik til dette formål. Efter verifikation og afstempling udleveres kontrolattesten, til den person, der har fremlagt den.

Myndighederne i de enkelte EU-lande har kompetence til at udstede importtilladelser til økologiske produkter. EU-Kommissionen har fastlagt, at EU-landene skal acceptere hinandens importtilladelser. En sending kan derfor importeres til Danmark på grundlag af en importtilladelse, der er udstedt af myndighederne i et andet EU-land.

Uregelmæssigheder

Finder SKAT uregelmæssigheder der bevirker at kontrolattesten ikke kan påtegnes, kan sendingen kun overgå til frit forbrug som en konventionel vare.

Importøren skal i sådanne tilfælde sørge for, at alle angivelser som økologiske varer bliver fjernet fra mærkning, reklamer og ledsagedokumenter inden frigivelsen.

Ved uoverensstemmelser og uklarheder kan SKAT kontakte Fødevarestyrelsen eller Landbrugs- og Fiskeristyrelsen og holde partiet tilbage, mens sagen undersøges.

Toldoplag

I forbindelse med import af varer, der efter ankomsten til et EU-land skal lægges på toldoplag kan oplæggelsen ske uden at der forelægges en kontrolattest ved grænsepassagen. Foretages oplæggelsen på toldoplag imidlertid med henblik på opsplitning, skal der ske afstempling af kontrolattesten.

Når der under oplæggelse på toldoplag er sket en opsplitning af sendingen, skal importøren udfærdige en del-kontrolattest for hver delsending, som opsplitningen resulterer i. Fødevarestyrelsen eller Landbrugs- og Fiskeristyrelsen verificerer udfærdigelsen af delkontrolattesten og fører regnskab med de fraførte mængder.

Delkontrolattesten skal forelægges SKAT til afstempling, hvis del-partiet i forbindelse med fraførsel fra toldoplag skal indfortoldes til frit forbrug.

Ved fraførslen fra toldoplag af sendinger, der ikke er blevet opsplittet, men hvor der alligevel er sket afstempling af kontrolattestens rubrik 17 ved oplæggelsen, skal der ved frigivelsen igen foretages afstempling af kontrolattesten. Kontrolattesten har ingen rubrik til denne afstempling. Derfor afstempler SKAT kontrolattesten på bagsiden - uden for rubrikkerne.

I forbindelse med import af økologiske varer varetager SKAT en række opgaver - se nærmere under afsnittet SKATs opgaver nedenfor.

SKATs opgave

SKAT varetager opgaven med verifikation af kontrolattester for økologiske varer fra tredjelande.

SKAT skal ved sin kontrol sikre, at

  • de relevante attester verificeres og afstemples umiddelbart i forbindelse med varens frigivelse til fri omsætning og frit forbrug
  • varen overgår til frit forbrug som en konventionel vare, hvis der konstateres uregelmæssigheder og kontrolattesten ikke kan påtegnes
  • importøren foranlediger, at alle angivelser som økologiske varer fjernes fra mærkning, reklamer og ledsagedokumenter inden frigivelsen
  • Fødevarestyrelsen eller Landbrugs- og Fiskeristyrelsen eventuelt kontaktes ved uoverensstemmelser og uklarheder, og at varepartiet holdes tilbage, mens sagen undersøges.
Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skatteberegnere
Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Studerende
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier, obligationer og fordringer
Gaver, legater og gevinster
Arv og succession
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.