Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2017-2
<< >>

F.A.31.27 VAB Å, Vin

Indhold

Afsnittet beskriver varebestemmelserne for vin, den ansvarlige myndighed og formål og lovgrundlag på området.

Afsnittet omhandler:

  • Formål og lovgrundlag
  • Ressortmyndighed
  • Import
  • Aftale for bestemte vine
  • Eksport
  • SKATs opgave.

Formål og lovgrundlag

Formålet med bestemmelserne er at sikre, at de regler, der er i EU, overholdes ved import og eksport af vin.

For området for vin gælder en række EF-forordninger og aftaler:

EU Regulering

  • Rådets forordning (EF) nr. 1234/2007 af 22.oktober 2007 om en fælles markedsordning for landbrugsprodukter og om særlige bestemmelser for visse landbrugsprodukter (fusionsmarkedsordningen) med senere ændringer
  • Rådets direktiv 2008/118/EF af 16. december 2008 om den generelle ordning for punkafgifter og om ophævelse af direktiv 92/12/EØF
  • Kommissionens forordning (EF) nr. 555/2008 af 27. juni 2008 om gennemførelsesbestemmelser til Rådets forordning (EF) nr. 491/2009 om den fælles markedsordning for vin for så vidt angår støtteprogrammer, samhandel med tredjelande, produktionskapacitet og kontrol i vinsektoren med senere ændringer
  • Kommissionens forordning (EF) nr. 436/2009 af 26. maj 2009 om gennemførelsesbestemmelser til Rådets forordning (EF) nr. 491/2009 for så vidt angår fortegnelsen over vindyrkningsarealer, de obligatoriske anmeldelser og indsamlingen af oplysninger til overvågning af markedet, dokumenter, der ledsager vinprodukter ved transport, og ind- og udgangsbøger i vinsektoren med senere ændringer.

Andet

  • Aftale mellem Det Europæiske Fællesskab og Det Schweiziske Forbund om handel med landbrugsprodukter. Se særligt aftalens bilag 7, der omhandler vin
  • Aftale mellem Det Europæiske Fællesskab og Amerikas Forenede Stater om handel med vin.

Ressortmyndighed

Ressortmyndighed for denne varebestemmelse er Landbrugs- og Fiskeristyrelsen.

De certifikater, der udstedes, er en beskyttelse af oprindelsesbetegnelser og geografiske betegnelser og mærkning. Det betyder, at indførsel af vinavlsprodukter (vin, druesaft og druemost) fra lande uden for EU kun kan ske ved at fremlægge VI 1- eller VI 2-dokumenter eller et særligt ledsagedokument. Dokumenterne er beskrevet nedenfor under afsnittet Ledsagedokumenter.

Import

Indførsel af vinavlsprodukter (vin, druesaft eller druemost) fra lande uden for EU kan kun ske ved at fremlægge VI 1- eller VI-2 dokumenter eller et særligt ledsagedokument. Undtagelser fra pligten til at fremlægge disse dokumenter er beskrevet nedenfor under afsnittet Aftale for bestemte vine.

Hvert parti vinavlsprodukt af samme produkt til én og samme modtager skal følges af en attest og analyseerklæring, der er udfærdiget på ét og samme nummererede VI 1-dokument. Attestdelen udstedes af et organ i det land uden for EU, hvorfra produkterne kommer. Analyseerklæringsdelen udfærdiges af et laboratorium, der er officielt anerkendt af det land uden for EU, som produkterne kommer fra.

Er vinavlsproduktet ikke direkte til konsum, kan analyseerklæringen på VI 1-dokumentet undlades.

Ledsagedokumenter

Hvert parti vinavlsprodukt af samme produkt, der sendes af én afsender til én og samme modtager og importeres til EU, skal følges af en attest og analyseerklæring. Attest og erklæring skal være udfærdiget på ét og samme VI 1-dokument. Krav til attester og analyseerklæringer fremgår af artikel 40 og 41 i Kommissionens forordning (EF) nr. 555/2008.

VI 2-dokumentet er et uddrag, som indeholder oplysningerne fra VI 1-dokumentet. VI 2-dokumentet skal være påtegnet af et toldsted i EU. Se VI 1-dokumentet hér og Se VI 2-dokumentet hér.

Ved overgang til fri omsætning skal der ved toldbehandlingen fremlægges både original- og kopieksemplar af VI 1-dokumentet eller VI 2-uddrag. Ved elektronisk angivelse i toldsystemet skal der dog ikke fremlægges kopi.

Sendes et parti videre i sin helhed, før det overgår til fri omsætning, er det den nye afsender, der fremlægger VI 1-dokumentet samt i givet fald en senere udfyldt VI 2-attest samt kopieksemplarer heraf. Dokumenterne fremlægges til de toldmyndigheder, under hvis opsyn partiet befinder sig.

Opdeles et vareparti, inden det overgår til fri omsætning, overdrages originaleksemplaret og kopien af VI 1-dokumentet eller VI 2-uddraget sammen med originalen og to kopier af en for hvert parti senere udfærdiget VI 2-blanket. Dokumenterne overdrages til de toldmyndigheder, under hvis opsyn partiet befinder sig.

Der skal ikke fremlægges attest og analyseerklæring for produkter med oprindelse i og eksport fra lande udenfor EU, når der er tale om beholdere, der højst rummer 5 liter og er forsynet med etiket og engangslukkeanordning. Den samlede transporterede mængde må dog ikke overstige 100 liter - også selv om den består af flere særskilte partier.

SKAT giver derudover - dog ikke samtidig - fritagelse for fremlæggelse af attest og analyseerklæring for:

  • Vin, druemost og druesaft i mængder på højst 30 liter pr. rejsende, indført i den rejsendes personlige bagage eller i forsendelser fra en privatperson til en anden privatperson
  • Vin og druesaft, der indgår i privatpersoners personlige ejendele, når personerne flytter deres normale bopæl fra et land uden for EU til [Fællesskabet], import til diplomatiske repræsentationer mv., proviantering af fartøjer og fly i international trafik
  • Vin og druesaft til varemesser, når produkterne er aftappet i beholdere, som rummer højst 2 liter og er forsynet med etiket og engangslukkeanordning
  • Vin, druemost og druesaft til videnskabelige og tekniske forsøg i beholdere, hvis mængde ikke overstiger 100 liter
  • Vin og druesaft med oprindelse i og aftappet i Det Europæiske Fællesskab, eksporteret til et land uden for EU og returneret til Fællesskabets toldområde og overgået til fri omsætning.

For vin fra Australien gælder der en forenklet procedure, hvis visse betingelser er opfyldt, jf. artikel 45 i Kommissionens forordning nr. 555/2008. Proceduren medfører, at når det drejer sig om vin i etiketterede beholdere med et indhold på højest 60 liter forsynet med engangslukkeanordning, er det kun nødvendigt at anføre følgende i analyseerklæringen på VI 1-dokumenterne:

  • Virkeligt alkoholindhold i volumen,
  • Totalt syreindhold
  • Totalt svovldioxidindhold.

Aftale for bestemte vine

Regler for bestemte vine

For hedvin og vin tilsat alkohol, bestemt til destillation, anerkendes VI-1 dokumenter kun som gyldige, hvis der i rubrik 14 angives, at: "Det bekræftes, at den alkohol, der er tilsat denne vin, er fremstillet af vin". Angivelsen skal suppleres med det udstedende organs navn og adresse, underskrift og stempel.

Når vinen kommer fra Schweiz og USA

I samarbejdsaftalerne med Schweiz og USA om import af vin til Fællesskabet, er der tilladt forenklede dokumenter, der skal ledsage vinen.

Schweiz

Ledsagedokument ved transport af vinprodukter med oprindelse i Schweiz og som hører under KN-kode2009 60 og 2204.

Dokumentet skal ikke anvendes for vinprodukter, der er under forsendelse i en af parternes område, eller i små mængder, der

  • er indeholdt i rejsendes bagage til privat forbrug
  • sendes mellem privatpersoner til privat forbrug
  • indgår i privatpersoners personlige ejendele ved flytning eller arv
  • indføres til videnskabelige forsøg eller tekniske formål i mængder på højst 1 hl
  • er bestemt til diplomatiske repræsentationer, konsulater og lignende organer, og indføres med den told- og afgiftsfritagelse, der er indrømmet sådanne organer
  • indgår i internationale transportmidlers proviantering.

USA

Forenklet eksportcertifikat for vinprodukter med oprindelse i USA.

EU-USA-aftalen er beregnet for produkter til direkte konsum. Ifølge aftalens artikel 9 tillader Fællesskabet herefter import og salg af vin med oprindelse i USA, hvis vinen ledsages af en attest udfærdiget af vinproducenten.

Eksport

Ved forsendelse af varer med harmoniserede punktafgifter til et land uden for EU via et udgangstoldsted i et andet EU-land, skal afsenderen udarbejde både et elektronisk ledsagedokument (udkast til e-AD) i EMCS og en udførselsangivelse i e-Export (SAD). Ledsagedokumentets referencenummer, ARC, skal anføres i udførselsangivelsens rubrik 40 for at anskueliggøre, at der er tale om transport, der indeholder punktafgiftspligtige varer. Se i øvrigt EMCS e-Vejledningen.

Ved fysisk toldbehandling krydstjekkes mellem udførselsangivelse og ledsagedokumentet, som kan "downloades" fra EMCS, hvorefter varerne kan frigives til eksport, når alt er i orden. Oplysninger fra ledsagedokumentet bringes videre til udgangstoldstedet via ECS. Ledsagedokumentet er stillet på "stand by" i EMCS med status "under eksport".

Når forsendelsen er udpasseret, dokumenteres dette i ECS, og der sendes besked til toldekspeditionsstedet i afsendelsesstaten, som modtager en udpassageattest i ECS. Ledsagedokumentet afsluttes manuelt i EMCS af en toldmedarbejder, når udpassagedokumentation er klar.

Rådets Direktiv 2008/118/EF af 16. december 2008 med senere ændringer forklarer den generelle ordning for punktafgifter mv.

SKATs opgave

SKAT foretager den fysiske kontrol af forsendelser til Danmark.

SKAT skal ved sin kontrol sikre, at attester og dokumenter for vin fra lande uden for EU ledsager forsendelsen og bliver verificeret i forbindelse med importen.

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skatteberegnere
Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Studerende
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier, obligationer og fordringer
Gaver, legater og gevinster
Arv og succession
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.