Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2017-2
<< >>

J.A.8.5 Økonomisk forsvarlig drift af væddemålsvirksomhed

Indhold

Afsnittet indeholder:

  • Hvorfor er der krav om økonomisk forsvarlig drift?
  • Dokumentationskrav
  • Behandling af oplysninger
  • Kravet om modregningsfri konto
  • Spillemyndighedens afgørelse

Hvorfor er der krav om økonomisk forsvarlig drift?

Det centrale element i vurderingen af en ansøgers evne til at drive sin virksomhed økonomisk ansvarligt, er evnen til at sikre fortsat drift af sin virksomhed. Det vil sige, at økonomien skal i videst muligt omfang tilrettelægges på en måde, hvor der bliver taget hensyn til de markedsvilkår, som med rimelighed må forventes. Herudover skal ansøgeren være i stand til at udbetale alle potentielle gevinster. Det vil sige, at ansøgeren som et minimum skal have adgang til økonomiske midler i et omfang, som svarer til en maksimal udbetaling af de gevinster, som spillerne stilles i udsigt.

Som en konsekvens af dette stilles der krav om, at ansøgeren eller tilladelsesindehaveren udleverer oplysninger om de økonomiske forhold, som gør sig gældende for driften af virksomheden. Dette skal ske i forbindelse med ansøgning om tilladelse eller i tilladelsesperioden. Niveauet af oplysninger afhænger af omfanget af de spil, som udbydes, og hvor komplekst ansøgeren eller tilladelsesindehaveren har indrettet sig.

Bemærk

Afsnittet gælder ikke for indtægtsbegrænsede og omsætningsbegrænsede tilladelser efter SPILL § 42, stk. 4 og 5.

Dokumentationskrav

En ansøgning om tilladelse til væddemål skal vedlægges en række dokumenter:

Økonomiske oplysninger:

Ansøgers årsregnskaber for de sidste 5 år.

Hvis ansøgeren ikke har eksisteret i fem år, skal der leveres regnskaber for ansøgerens driftsperiode.

Vær opmærksom på, at hvis de årsregnskaber, som indleveres, ikke er reviderede, kan Spillemyndigheden kræve, at revidering sker.

Ansøgers driftsbudget for de næste 12 måneder med ledelsens kommentarer.

Driftsbudget for de kommende 12 måneder opdelt på forventet omsætning pr. spiltype, forventede omkostninger fordelt på hovedgrupper som fx

  • lønninger
  • salgsomkostninger
  • administrationsomkostninger
  • afskrivninger
  • service charges til tilknyttede virksomheder
  • renteomkostninger netto, og
  • indkomstskatter med tillæg af ledelseskommentarer herunder budgetforudsætninger.

 

Spillemyndigheden kan i konkrete tilfælde godkende, at der i stedet for et driftsbudget indleveres en budgetanalyse udarbejdet af et uafhængigt rating bureau.

Dokumentation, der viser en oversigt over ansøgers største tilgodehavender på ansøgningstidspunktet.

En aldersfordelt debitorliste, hvor de enkelte tilgodehavender er opdelt efter følgende forfald:

  • Uforfalden
  • Mere end en måned
  • Mere end tre måneder
  • Mere end seks måneder
  • Mere end ni måneder

Af listen skal debitornavn fremgå samt tilgodehavendets beløbsmæssige størrelse.

 

Oplysninger om, hvem der er ansøgers ejere

Ejere defineres ud fra kvalificerede andele. Der ønskes oplyst navne, adresser og registreringsnumre på alle ejere, der er karakteriseret ved at besidde kvalificerede andele på 10 % eller derover.

 

Den ultimative ejers årsregnskab for de sidste 5 år.

En ultimativ ejer defineres som en af ejer af kvalificerede andele på 50 % eller derover. Der indsendes årsregnskaber for de sidste fem år fra det / de øverste koncernselskaber, aflagt efter almindeligt anerkendt GAAP (Årsregnskabsloven, IFRS, US mv.).

Hvis den ultimative ejer er en person, fremsendes tilsvarende oplysninger som årsregnskaber, formueopgørelser eller lignende.

Vær opmærksom på, at hvis de årsregnskaber, som indleveres, ikke er reviderede, kan Spillemyndigheden kræve, at revidering sker.

Den ultimative ejers driftsbudget for de næste 12 måneder.

Driftsbudget for de kommende 12 måneder for det / de øverste koncernselskaber indeholdende den forventede omsætning, omkostninger, renteudgifter netto og indkomstskatter med tillæg af ledelseskommentarer, herunder væsentlige budgetforudsætninger.

 

Spillemyndigheden kan i konkrete tilfælde godkende, at der i stedet for et driftsbudget indleveres en budgetanalyse udarbejdet af et uafhængigt rating bureau.

Interne kontroller

Kopi af ansøgers compliance- og etiske programmer (etiske regler) bedes fremsendt.

Et compliance- og etisk program omfatter beskrivelser af etablering og implementering af regler og principper for eksempelvis udelukkelse af besvigelser, fairnessadfærd, hvidvask, accept og udelukkelse af kunder, ludomani mv.

Kopi af skriftlige procedurer for:

1. Generelle politikker vedrørende ansøgers interne kontroller

2. Framework (rammeværk) vedrørende interne kontroller, såsom COSO

3. Gennemførsel af risikovurderinger indenfor følgende områder:

  • Modregningsfri konto,
  • IT,
  • Bogføring,
  • Afstemning af kundemidler,
  • Finansierings-procedurer og
  • Matematiske modeller, som ligger til grund for risikovurderingerne.

 

4. Vurdering af alle større risici underbygget af de tilknyttede politikker herfor.

Ad 1: Nedskrevne forretningsgange vedrørende virksomhedens interne kontroller. Interne kontroller kan eksempelvis vedrøre følgende områder:

  • Omsætning
  • Bogføring
  • Afstemninger
  • Modregningsfri konto
  • Lønfastsættelse
  • Bonusberegning
  • Liste over tegningsberettigede personer, herunder adgang til likvide konti i banken.
  • IT-sikkerhed.

Ad 2: Committee Of Sponsoering Organisations (COSO) er et almindeligt anerkendt rammeværk, der beskriver et internt kontrolsystem ud fra følgende faser:

  • Internal Environment
  • Objective settings
  • Event identification
  • Risk Assessment
  • Risk Response
  • Control Activities
  • Information & Communications
  • Monitorering

Rammeværket er alene vejledende, og den enkelte virksomhed kan have etableret sit kontrolsystem ud fra andre lignende principper.

 

Ad 3: Dokumentation for, at ansøger har identificeret risici, der er forbundet med de nævnte områder, samt dokumentation for at ansøger har implementeret kompenserende kontroller eller lignende for at imødegå disse risici.

 

Ad 4: Ledelsens konkrete beskrivelse af alle væsentlige risici og beskrivelse af imødegående kontroller, herunder hvad vurderingerne og kontrolhandlingerne skal give anledning til.

 

Kopi af arbejdsområder for intern revision, compliance gruppe eller andre kontrollerende instanser.

Hvis ansøger har etableret en intern revision, compliance gruppe eller andre uvildigt kontrollerende instanser, bedes dokumentation herfor fremsendt. Dokumentationen kan være i form af en beskrivelse af disse afdelinger, deres ledelsesmæssige indplacering, rapporteringsveje, arbejdsområder og gennem-førte reviews.

 

Kopi af de sidste 12 måneders risikostyringsrapporter til ledelse og bestyrelse.

Rapport indeholdende prioriteret overblik over væsentlige risici, der er forbundet med ansøgers virksomhed og de spil, som udbydes af ansøger. Rapporten vil typisk indeholde beskrivelse af risici, de foranstaltninger, der er iværksat for at imødegå disse risici, og om risikostyringen af de enkelte risici fungerer som forudsat eller kræver forbedringer.

Rapporter skal kun indleveres, hvis de eksisterer. Ansøgeren skal dog være opmærksom på, at Spillemyndigheden kan kræve, at rapporter udarbejdes fremover.

Kopi af finansieringsplan, der dokumenterer, hvordan ansøger vil sikre korrelation mellem overvågnings-system af nettopositioner og den faktiske finansiering, det vil sige, hvordan man som ansøger vil fremskaffe den nødvendige kapital til dækning af det maksimale kapitalbehov ved driften.

 

Herunder kopi af ansøgers procedurer og kontroller til sikring af, at ansøger har tilstrækkelige midler til at udbetale alle potentielle gevinster.

 

En finansieringsplan indeholdende en konkret beskrivelse af finansieringen af virksomhedens aktiviteter, herunder matematiske beregninger af finansielle risici og finansiering af disse. Finansielle risici indebærer eksempelvis valutarisiko, renterisiko, spilrisiko mv.

Finansiel kapacitet

 

Kopi af garantiudbyders kreditvurdering af ansøger.

Hvis der er stillet garantier til afdækning af ansøgers økonomiske risiko eller lignende af tredjepart over for ansøger, skal der fremsendes dokumentation herfor. Hvis der foreligger en officiel kreditvurdering eksempelvis fra S&P (Standard and Poor's kreditvurderings-bureau), skal denne fremsendes.

 

Vær opmærksom på, at Spillemyndigheden kan kræve, at der stilles en garanti for ansøgerens aktiviteter, hvis det vurderes, at der er en reel risiko for, at ansøgeren ikke selv kan dække sine forpligtelser over for spillerne.

Dokumentation eller beskrivelse af software eller manuel proces, der kontinuerligt overvåger og afstemmer alle kundekonti til en modregningsfri bankkonto i ansøgers navn.

Et softwaresystem skal testes løbende.

 

Kopi af afgivne garantier til tredjeparter.

 

Såfremt ansøger har stillet garantier overfor tredjepart, bedes dokumentation herfor fremsendt.

 

Organisation

Selskabshistorie og dokumentation for selskabsregistrering.

 

Eksempelvis udskrift fra Erhvervsstyrelsen eller lignende.

Ledelseshistorik understøttet af myndighedserklæringer.

Eksempelvis udskrift fra Erhvervsstyrelsen eller lignende med kommentarer til væsentlige og eller hyppige ledelsesskift.

Selskabsstruktur

Oversigt over ansøgers selskabs- og koncerntilknytning understøttet af officielle certifikater.

 

Koncerndiagram eller anden beskrivelse af koncernens struktur med angivelse af ejerandele. Årsregnskabslovens eller anden relevant koncerndefinition GAAPs (IFRS, US mv.) anvendes.

 

Officielle certifikater kan fx være udskrift fra Erhvervsstyrelsen (eller lignende myndighed i registreringslandet), hvor selskabets registrering bekræftes.

Beskrivelse af ansøgers eller associerede selskabers nuværende spilleaktiviteter (hvis muligt i alle lande).

 

Oversigt over selskabsstruktur i Danmark.

 

Beskrivelse af planlagte aktiviteter i Danmark. Herunder også andre aktiviteter end de, der foreløbigt er ansøgt om. (Forretningsplan)

 

Behandling af oplysninger

Spillemyndigheden lægger ved vurderingen af, om en spilvirksomhed kan drives på økonomisk forsvarlig vis, bl.a. vægt på, at

  • ansøger har mulighed for at udbetale alle potentielle gevinster,
  • et budget stemmer overens med de mål, der er fastsat i forretningsplanen, og
  • der er afsat tilstrækkelige midler til drift af spillevirksomheden, eller ansøgeren er i stand til at hente finansieringen andetsteds.

Kravet om modregningsfri konto

Regel

En tilladelsesindehaver skal have en modregningsfri konto i et pengeinstitut mv., som holdes adskilt fra tilladelsesindehaverens egne midler, og som kun tilladelsesindehaveren har rådighed over.

Midlerne på kontoen kan kun udbetales til spillerne og kan ikke anvendes til dækning af krav mod tilladelsesindehaveren. Midlerne skal være sikret i tilfælde af insolvens hos tilladelsesindehaveren. Det er muligt for tilladelsesindehaveren, at lade en anden part administrere udbetalingen af midler på tilladelsesindehaverens vegne. Det forudsætter dog at det er tilrettelagt på en måde, hvor midlerne på den modregningsfri konto ikke indgår i den anden juridiske enheds driftsmidler og kun udbetales, når tilladelsesindehaveren instruerer herom.

Midlerne skal til enhver tid svare til det samlede beløb, der står på spillerens spilkonti. Dvs. at det ikke er muligt at holde kontoen overfinansieret og derved undgå daglige opdateringer.

Se BEK nr. 66/2012 § 11.

Beløbets størrelse

En gang i døgnet skal tilladelsesindehaver opdatere beløbet på den modregningsfri konto, så det stemmer overens med spillernes indeståender. Opdatering skal ske alle ugens dage, også weekend- og helligdage.

Ansøgeren skal tilrettelægge sin proces, så det er muligt at dokumentere, at overførslerne sker på daglig basis.

Bemærk

Kravet om en modregningsfri konto gælder ikke ved udbud af landbaserede væddemål.

Spillemyndighedens afgørelse

Hvis Spillemyndigheden finder, at kravene til økonomisk forsvarlig drift ikke er opfyldt, kan det medføre et afslag på ansøgning om tilladelse.

Bemærk

Spillemyndigheden assisteres i vurderingen af et revisionsfirma. Revisionsfirmaet er underlagt tavshedspligt. Revisionsfirmaet vurderer kun om ansøgeren er egnet til at drive virksomhed med spil på en økonomisk forsvarlig måde, mens det er Spillemyndigheden, der træffer den endelige afgørelse ud fra revisionsfirmaets anbefaling.

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skatteberegnere
Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Studerende
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier, obligationer og fordringer
Gaver, legater og gevinster
Arv og succession
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.