Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2019-2
<< >>

A.B.1.2.3.13 Identifikation og indberetning af finansielle konti med tilknytning til udlandet

Indhold

Dette afsnit indeholder regler om identifikation og indberetning af finansielle konti med udlandet, herunder finansielle konti med tilknytning til USA (FATCA). 

Afsnittet indeholder:

  • Regel
  • Oversigt over ændringer i forhold til den tidligere skattekontrollov
  • Oplysninger, der skal indberettes om finansielle konti 
  • Bekendtgørelser om identifikation og indberetning af finansielle konti med tilknytning til udlandet
  • Bekendtgørelser om identifikation og indberetning af finansielle konti med tilknytning til USA

Regel

Det fremgår af SIL § 22, stk. 1 – 3, at skatteministeren kan fastsætte regler om indberetning af oplysninger og om procedurer til at identificere de indberetningspligtige konti, som er nødvendige for at sikre dansk overholdelse af FATCA-aftalen mellem Danmark og USA, Rådets direktiv 2014/107/EU og andre aftaler indgået til implementering af OECD´s fælles indberetningsstandard (Common Reporting Standard, CRS), som Danmark eller EU har indgået eller vil indgå med andre partnere end EU-landene og USA.  SIL § 22 er en videreførelse af den tidligere SKL (skattekontrolloven) § 8 Å, stk. 1-3.

Se også afsnit A.B.1.3.5.1 Pligten til at give identifikationsoplysninger om pligten til at give identifikationsoplysninger.

Oversigt over ændringer i forhold til den tidligere skattekontrollov

Tidligere SKL (skattekontrolloven)

Gældende SIL

Indholdet af ændringer

§ 8 Å, stk. 1

§ 22, stk. 1

Bestemmelsen er en videreførelse af nuværende lovgivning.

Bestemmelsen indeholder hjemler for skatteministeren til at fastsætte de regler om indberetning af oplysninger og om procedurer til at identificere de indberetningspligtige konti, som er nødvendige for at sikre dansk overholdelse af FATCA-aftalen mellem Danmark og USA, Rådets direktiv 2014/107/EU og andre aftaler indgået til implementering af OECD´s fælles indberetningsstandard (Common Reporting Standard, CRS), som Danmark eller EU har indgået eller vil indgå med andre partnere end EU-landene og USA.

Bestemmelsen indeholder ligeledes nummereringer fra 1-7 hvoraf nærmere krav til indberetningerne følger.

§ 8 Å, stk. 2

§ 22, stk. 2

Bestemmelsen er en videreførelse af nuværende lovgivning.

Efter bestemmelsen kan skatteministeren fastsætte regler om, at finansielle institutter skal indberette navnet på nærmere opregnede finansielle institutter, som de har foretaget betalinger til. Endvidere kan der fastsættes regler om indberetning af det samlede beløb af sådanne betalinger.

§ 8 Å, stk. 3

§ 22, stk. 3

Bestemmelsen er en videreførelse af nuværende lovgivning.

Efter bestemmelsen kan skatteministeren udstede regler om procedurer for passende omhu i forbindelse med indberetningspligtige finansielle institutters identifikation af finansielle konti og betalinger og indberetning herom.

Oplysninger, der skal indberettes om finansielle konti  

Efter SIL § 22, stk. 1, nr. 1 – 7 kan skatteministeren fastsætte regler om, at finansielle institutter årligt skal foretage indberetning til told- og skatteforvaltningen om finansielle konti med tilknytning til Færøerne, Grønland eller udlandet med angivelse af følgende oplysninger:

1) Navn, adresse, cpr-nummer, cvr-nummer eller SE-nummer og udenlandske identifikationsnumre samt andre identifikationsoplysninger vedrørende kontohavere og oplysning om, hvilke lande eller områder disse er knyttet til. Er kontohaver en juridisk person med en eller flere kontrollerende personer, kan indberetningspligten tillige omfatte tilsvarende oplysninger vedrørende enhver sådan kontrollerende person.

2) Kontonummer, eller hvad der til praktiske formål svarer dertil, hvis et kontonummer ikke findes.

3) Navn og identifikationsnumre på det indberettende finansielle institut, herunder identifikationsnumre udstedt af udenlandske myndigheder.

4) Den finansielle kontos saldo eller værdi, herunder, for så vidt angår en forsikringsaftale med kontantværdi eller annuitetsaftale, kontantværdien eller tilbagekøbsværdien ved udløbet af det relevante kalenderår eller umiddelbart før lukningen, hvis kontoen er lukket i løbet af kalenderåret.

5) For så vidt angår forvaltningskonti:

a) Det samlede bruttobeløb af renter, det samlede bruttobeløb af udbytter og det samlede bruttobeløb af anden indkomst genereret med hensyn til de aktiver, der findes på kontoen, når beløbene er betalt til eller tilskrevet kontoen eller er betalt eller tilskrevet med hensyn til kontoen i løbet af kalenderåret.

b) Det samlede bruttoafkast ved salg eller indløsning af værdier, der er betalt til eller tilskrevet kontoen i løbet af kalenderåret, når det indberettende finansielle institut har optrådt som repræsentant for kontohaveren i forbindelse med salget eller indløsningen.

6) For så vidt angår indskudskonti, det samlede bruttobeløb af renter betalt til eller tilskrevet kontoen i løbet af kalenderåret.

7) For så vidt angår konti, som ikke er omfattet af nr. 5 eller 6, det samlede bruttobeløb betalt til eller godskrevet kontohaveren med hensyn til kontoen i løbet af kalenderåret, for hvilket det indberettende finansielle institut er betalings- eller godskrivningsforpligtet, herunder det samlede beløb af eventuelle indløsningsbeløb betalt til kontohaveren i løbet af kalenderåret.

Bekendtgørelser om identifikation og indberetning af finansielle konti med tilknytning til udlandet

Bemyndigelserne i SIL §§ 22, stk. 1 og 3 er udnyttet til at udstede bekendtgørelse nr. 913 af 26/06/2018 om ændring af bekendtgørelse om identifikation og indberetning af finansielle konti med tilknytning til udlandet.

Det fremgår af bekendtgørelse § 1, at i bekendtgørelse nr. 1316 af 20. november 2015 om identifikation og indberetning af finansielle konti med tilknytning til udlandet, som ændret ved bekendtgørelse nr. 1454 af 30. november 2016 og bekendtgørelse nr. 256 af 5. april 2018, foretages følgende ændringer:

Indledningen affattes således:

»I medfør af § 22, stk. 1 og 3, § 23, stk. 4, § 48, stk. 2 og 3, § 52, stk. 3, og § 59, stk. 2, i skatteindberetningsloven, lov nr. 1536 af 19. december 2017, fastsættes:«

>Se også afsnit C.F.8.1.2.3.3 Gennemgang af aftalen om automatisk udveksling af oplysninger om finansielle konti for en nærmere gennemgang af CRS aftalen.<

Bekendtgørelser om identifikation og indberetning af finansielle konti med tilknytning til USA

Bemyndigelserne i SIL §§ 22, stk. 1 og 3 er udnyttet til at udstede bekendtgørelse nr 914 af 26/06/2018, om ændring af bekendtgørelse om identifikation og indberetning af finansielle konti med tilknytning til USA.

Det fremgår af bekendtgørelsens § 1, at i bekendtgørelse nr. 769 af 25. juni 2014 om identifikation og indberetning af finansielle konti med tilknytning til USA, som ændret ved bekendtgørelse nr. 235 af 22. marts 2018, foretages følgende ændringer:

Indledningen affattes således:

»I medfør af § 22, stk. 1-3, § 23, stk. 4, § 48, stk. 2 og 3, § 52, stk. 3, § 55 og § 59, stk. 2, i skatteindberetningsloven, lov nr. 1536 af 19. december 2017, fastsættes:«

>Se også afsnit C.F.9.2.20.5.3 USA - Gennemgang af FATCA-aftalen for en nærmere gennemgang af FATCA aftalen.<

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skatteberegnere
Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Studerende
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier, obligationer og fordringer
Gaver, legater og gevinster
Arv og succession
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.