Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2020-2
<< >>

F.A.20.11.1.2.2 International garantiordning i TIR

Indhold

Dette afsnit beskriver den anden grundpille i TIR-ordningen - den internationale garantiordning.

Afsnittet indeholder:

  • Garantisystemet
  • Garanterende organisationer og deres ansvar
  • Ansvarets indtræden
  • Ansvarets omfang.

Garantisystemet

Garantisystemet, der er det andet af TIR-konventionens grundelementer, skal sikre, at told og afgifter af det gods, der medføres under transporterne, til enhver tid er dækket af en national garantiorganisation.

Garantibeløbet

Hver kontraherende part fastsætter det maksimale garantibeløb pr. TIR-carnet.

På EU-plan har man valgt at udtrykke dette beløb i euro, og EU har på den baggrund fastsat det maksimale beløb til 100.000 EUR. Se GF art. 163.

Sikkerhedsstillelsens omfang

Hver enkelt national garantiorganisation, der repræsenterer transportørerne i et land, garanterer inden for dette lands grænser for betaling af told og afgifter, som måtte blive skyldige, hvis der opstår uregelmæssigheder i forbindelse med en TIR-transport.

I TIR-konventionen, art. 2, er det ikke bestemt, hvilke varer der kan transporteres på grundlag af et TIR-carnet.

Den internationale garantiordning omfatter dog ikke sikkerhedsstillelse for de alkohol- og tobaksprodukter, der er nævnt i skemaet, uanset hvor store mængder der er tale om. Det maksimale sikkerhedsbeløb på 100.000 EUR, gælder derfor for transport af alle varer undtagen disse alkohol- og tobaksprodukter:

HS-kode

Produktbeskrivelse

2207.10

Ethanol (ethylalkohol) - ikke denatureret, med et alkoholindhold på 80 pct. vol. eller derover

22.08

Ethanol /ethylalkohold) - ikke denatureret, med et alkoholdindhold på under 80 pct. vol.

2402.10

Cigarer, cerutter og cigarillos, med indhold af tobak

2402.20

Cigaretter, med indhold af tobak

2403.10

Røgtobak, også med indhold af tobakserstatninger, uanset mængdeforholdet

Genindførsel af TIR-garantidækningen af følsomme varer

Fra den 1. april 1996 og frem til den 1. juli 2009 har de følsomme varer ikke været omfattet af TIR-garantidækningen. I den periode blev vareområdet administreret som forsendelsesordningen.

Den 1. juli 2009 blev den nye forsendelsesmanual (TIR) godkendt i Toldkodeksudvalget, og på baggrund af denne godkendelse udsendte IRU en meddelelse om, at alle parter i TIR-garantiordningen har vedtaget at genindføre TIR-garantidækningen af følsomme varer i de 27 medlemsstater i EU pr. 1. juli 2009.

Det betyder, at der ikke længere eksisterer nogle begrænsninger med undtagelse af tobak og spiritus, som det stadigvæk er udelukket at transportere under TIR-ordningen.

Man har forsøgt bedst muligt at begrænse konsekvenserne af den forøgede risiko ved genindførslen ved at indføre en række sikkerhedsforanstaltninger for følsomme varer. Se håndbogen fra EU-Kommissionen. Se afsnit F.A.20.11.1.1 Formål og lovgrundlag om Formål og lovgrundlag.

Garanterende organisationer og deres ansvar

I TIR-konventionen er der beskrevet en række minimumsbetingelser og garantier, som en organisation skal opfylde, for at den kan autoriseres til at udstede TIR-carneter. Disse krav fremgår af bilag 9 til TIR-konventionen.

DTL er garant i Danmark

I Danmark er det Dansk Transport og Logistik (DTL) og Dansk Erhverv, der er autoriseret af Toldstyrelsen, til at udstede TIR-carneter og til at optræde som national garant.

Garantien omfatter:

  • Forpligtelser opstået i Danmark i forbindelse med transporter på grundlag af TIR-carneter udstedt af organisationen selv
  • Forpligtelser opstået i Danmark i forbindelse med transporter på grundlag af TIR-carneter, der er udstedt af udenlandske garantiorganisationer tilknyttet den samme internationale sammenslutning (IRU), som DTL er tilsluttet.

Systemet er en kæde af nationale garantisystemer og hviler derfor snarere på et internationalt end på et nationalt grundlag.

Garantikæden administreres af International Road Transport Union (IRU) i Genève, Schweiz.

Ansvarets indtræden

Den garanterende organisations ansvar over for det land, hvor afgangstoldstedet ligger, indtræder fra det tidspunkt, hvor TIR-carnetet er antaget af afgangstoldstedet. Når varerne transporteres under TIR-proceduren gennem et efterfølgende land, indtræder dette ansvar fra det tidspunkt, hvor varerne indpasserer.

I tilfælde af, at TIR-transporten har været suspenderet, indtræder ansvaret fra det tidspunkt, hvor TIR-carnetet er antaget af det toldsted, hvor TIR-transporten genoptages.

Ansvarets omfang

Den garanterende organisations ansvar omfatter ikke blot de varer, der er angivet i TIR-carnetet, men også varer, der ikke er angivet heri, men som befinder sig i den plomberede del af vejkøretøjet eller containeren. Ansvaret omfatter ikke andet gods.

DTL garanterer for toldskyld og andre afgifter, som der er stillet sikkerhed for, og som måtte forfalde til betaling, hvis der opstår uregelmæssigheder i dette land i forbindelse med TIR-transporten. 

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skatteberegnere
Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Studerende
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier, obligationer og fordringer
Gaver, legater og gevinster
Arv og succession
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.