Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2021-1
<< >>

J.A.19.1.6 Betingelser for strafansvar

Dette afsnit handler om strafansvar ved overtrædelse af gældende lovgivning.

Afsnittet indeholder:

  • Generelt om straffebestemmelser i spillelovgivningen
  • Straffebestemmelser i spilleloven
  • Straffebestemmelser i pokerloven
  • Hvornår bliver en sag strafferetlig forældet?
  • Straffesagens forberedelse og undersøgelse
  • Sanktioner
  • Straffesagens afgørelse

Generelt om straffebestemmelser i spillelovgivningen

Dette afsnit giver en oversigt over de strafbare forhold og strafferammerne inden for spillelovgivning administreret af Spillemyndigheden.

Se også

Adgangen til at udstede administrative bødeforlæg er ikke udnyttet, og Spillemyndigheden kan derfor ikke udstede administrative bøder. Se også J.A.19.1.2 Straffeproces.

Hvem kan pålægges straf efter spillelovgivningen?

Bestemmelserne i spillelovgivningen vedrører alle fysiske eller juridiske personer (selskaber), der

  • udbyder eller arrangerer spil
  • formidler deltagelse i spil uden tilladelse
  • udbyder pyramidespil
  • reklamerer for spiludbydere uden tilladelse
  • stiller lokaler til rådighed for afvikling af spil uden tilladelse
  • i erhvervsmæssigt øjemed formidler deltagelse i et tilladelsespligtigt spil uden tilladelsesindehaverens godkendelse
  • søger erhverv ved spil, der ikke har tilladelse
  • varetager den daglige drift efter SPILL § 37 som bestyrer uden at være godkendt af Spillemyndigheden.

Strafansvaret er begrænset til forsætlige og groft uagtsomme overtrædelser.

Se SPILL § 59.

Se også

Straffebestemmelser i spilleloven

I det følgende omtales de specielle strafbare forhold, der indgår i spillelovens straffebestemmelse § 59.

Udbud af spil i strid med spilleloven

Når der skal tages stilling til en eventuel straf ved overtrædelse af SPILL § 59 og tilhørende bekendtgørelser, indgår

  • gerningsindholdet, det vil sige hvad der udgør en strafbar handling
  • tilregnelseskravet og
  • strafferammen for personer eller virksomheder

som væsentlige elementer.

Regel

Den, som har fået en tilladelse til at udbyde spil i Danmark, skal også fremadrettet sørge for, at spillene bliver udbudt, så de svarer til de vilkår, der er fastsat for tilladelsen, samt reglerne i dansk spillelovgivning.

Der straffes med bøde ved forsætlig eller groft uagtsom

  • tilsidesættelse af de vilkår, der er fastsat i tilladelsen, eller
  • overtrædelse af bestemmelser i spilleloven eller bekendtgørelserne, eksempelvis ved:
    • at udbyde spil til unge under 18 år, eller ved
    • at markedsføre spil i strid med de regler, der er fastsat i loven.

Bemærk

De ovennævnte forhold, som kan straffes med bøde, er oplistet i SPILL § 59, stk. 5, nr. 1 og 3.

Der kan fastsættes en højere straf end bøde, hvis dette fremgår af anden lovgivning end spilleloven.

Se SPILL § 59, stk. 5.

Ved forsætligt eller groft uagtsomt udbud af spil uden tilladelse er straffen bøde eller fængsel indtil 6 måneder. Straffen kan stige med indtil 1 år, hvis der er tale om gentagelsestilfælde, eller hvis udbuddet er af særlig omfattende karakter.

Se SPILL § 59, stk. 1 og stk. 3.

Se også

Strafferamme

Medmindre højere straf er forskyldt efter anden lovgivning, er straffen for at overtræde spilleloven fængsel eller bøde.

Dette gælder også ved udbud af spil i Grønland.

Nye eller ændrede vilkår for spiludbydere med en tilladelse

Er en spiludbyder idømt en bøde- eller en fængselsstraf for overtrædelse af spilleloven med tilhørende bekendtgørelser eller vilkårene i en tilladelse, har Spillemyndigheden mulighed for at:

  • fastsætte nye vilkår for tilladelsen eller
  • ændre de allerede fastsatte vilkår for tilladelsen.

Dette kan dog kun ske, hvis det er nødvendigt for at forebygge yderligere overtrædelser.

Dette gælder også ved udbud af spil i Grønland.

Se SPILL § 64.

Spiludbydere uden en tilladelse

Selvom der udbydes spil uden en påkrævet tilladelse mv. efter spilleloven, kan overtræderen straffes særskilt for overtrædelse af SPILL § 59.

Dette vil sige, at selvom spiludbyderen ikke har en tilladelse efter spilleloven, kan overtræderen både straffes for at udbyde spil uden tilladelse og for at overtræde øvrige bestemmelser i spilleloven. Dette gælder eksempelvis for at udbyde spil til unge under 18 år.

Dette gælder også ved udbud af spil i Grønland.

Udbud af spil uden tilladelse

Dette afsnit beskriver gerningsindhold (hvad der udgør en strafbar handling), tilregnelseskrav og strafferamme for personer eller virksomheder, der udbyder spil uden den nødvendige tilladelse fra Spillemyndigheden.

Se også

  • Afsnit J.A.2.3 Tilladelsespligtigt spil om, hvilke spil der er omfattet af spilleloven og lov for Grønland om visse spil.
  • Afsnit J.A.19.4.1 om forbuddet mod at reklamere for spil og spiludbydere, som ikke har den påkrævede tilladelse til at udbyde spil.

Regel

Udbud eller arrangering af spil i Danmark eller Grønland kan kun ske med en tilladelse fra Spillemyndigheden, medmindre andet fremgår af spilleloven, lov for Grønland om visse spil eller bekendtgørelser til lovene.

Bemærk, at udover spilleloven kan Spillemyndigheden udstede tilladelse efter lov om offentligt hasardspil i turneringsform (pokerloven).

Derudover kan visse spil udbydes med politiets tilladelse efter forlystelsesbekendtgørelsen.

For lokale puljevæddemål på cykelløb på bane, hundevæddeløb på væddeløbsbane, kapflyvning med duer og hestevæddeløb, er der i visse tilfælde krav om godkendelse fra politiet på det sted, hvor løbene finder sted. Når begivenheden ikke foregår på en ikke-afgrænset bane, må indsatsen ved væddemål kun ske på et sted, der er godkendt af politiet og kun på selve dagen for begivenheden og med politiets tilladelse den forudgående dag.

Se SPILL § 13, stk. 3.

Det er strafbart at overtræde forbuddet mod udbud eller arrangering af spil uden tilladelse fra Spillemyndigheden.

Se SPILL § 59.

Se også

Hvornår udbydes et spil i Danmark?

Spilleloven retter sig som udgangspunkt mod spil, der udbydes eller arrangeres på dansk territorium.

Se SPILL § 2, som også regulerer spørgsmålet om spil på fartøjer.

Spil via internettet anses for at være udbudt i Danmark, hvis spillet er rettet mod det danske marked, eksempelvis ved at spiludbyderens hjemmeside er skrevet på dansk, at spillerne kan få råd og vejledning på dansk (dansk kundeservice), eller spiludbyderens udbud af væddemål har en sammensætning, hvor det fremgår, at spillet er rettet mod danske spillere.

Det er en forudsætning, at spillet er tilgængeligt fra Danmark. 

Samme type elementer indgår i vurderingen af, om et spil udbydes i Grønland.

Se også

Afsnit J.A.2.1 Geografi om spillelovens geografiske anvendelsesområde.

Strafferamme

Hvis forbuddet mod at udbyde eller arrangere spil uden den nødvendige tilladelse overtrædes, kan dette straffes med bøde eller fængsel indtil seks måneder. Under skærpende omstændigheder, herunder navnlig i gentagelsestilfælde, eller når lovovertrædelsen har haft særlig omfattende karakter, kan straffen stige til fængsel i indtil et år. Se SPILL § 59, stk. 1 og 3.

Udbud eller arrangering af spil på Grønland uden tilladelse straffes med bøde. Se SPILGRØL § 45, stk. 1, nr. 1.

Under skærpende omstændigheder, herunder navnlig i gentagelsestilfælde, eller når lovovertrædelsen har haft særlig omfattende karakter, kan der idømmes foranstaltninger efter kriminallov for Grønland.

Se SPILGRØL § 45, stk. 2.

Pyramidespil

Det er ikke kun arrangørerne af pyramidespillet, som kan straffes. Hvis den enkelte deltager hverver nye deltagere, vil dette også være strafbart. Selve deltagelsen i pyramidespillet er dog ikke strafbar, hvis deltagelsen alene består i at indbetale indskud.

Forsøg på at hverve nye deltagere er også strafbart.

Straffen for at udbyde pyramidespil er bøde eller fængsel indtil 4 måneder.

Se SPILL § 59, stk. 4.

Se også

Afsnit J.A.13 Pyramidespil Pyramidespil.

Deltagere i spil

Hovedregel

Som hovedregel kan deltagere i spil ikke straffes. Dette gælder uanset, om der er indhentet en tilladelse til spillet eller ej.

Undtagelse til hovedreglen

Som en undtagelse til hovedreglen kan deltagelse i ikke-tilladt hasardspil straffes efter straffelovens § 204, stk. 3. Se herom nedenfor under afsnittet "Udbud af poker uden bevilling".

Regel

Det er ulovligt at reklamere for spil og spiludbydere, som ikke har en tilladelse til at udbyde spil i Danmark. En reklame er derfor ulovlig, når der reklameres for spil, som udbydes uden den nødvendige tilladelse.

Se SPILL § 59, stk. 5, nr. 4, og SPILGRØL § 45, stk. 1, nr. 5.

Strafferamme

En overtrædelse af bestemmelserne kan straffes med bøde, medmindre der er fastsat en højere straf efter anden lovgivning.

Bemærk

Ved en straffesag nedlægges ofte påstand om konfiskation af den ulovlige indtægt. Udover konfiskationspåstanden nedlægges også påstand om bødestraf. Her skal der tages hensyn til de almindelige principper i straffeloven og virksomhedens omsætning. Ved udmåling af bøde, herunder tillægsbøde, skal der tages særligt hensyn til størrelsen af en opnået eller tilsigtet økonomisk fordel.

Se SPILL § 62 og SPILGRØL § 48.

Formidling af deltagelse i spil uden tilladelse

Regel

Det er ulovligt at formidle deltagelse i spil uden tilladelse. Se SPILL § 59, stk. 2, og SPILGRØL § 45, stk. 1 nr. 5.

Strafferamme

Overtrædelse af bestemmelserne kan straffes med bøde, medmindre højere straf er forskyldt efter anden lovgivning.

Bemærk

Ved en straffesag nedlægges ofte påstand om konfiskation af den ulovlige indtægt. Udover konfiskationspåstanden nedlægges også påstand om bødestraf. Her skal der tages hensyn til de almindelige principper i straffeloven og virksomhedens omsætning. Ved udmåling af bøde, herunder tillægsbøde, skal der tages særligt hensyn til størrelsen af en opnået eller tilsigtet økonomisk fordel.

Se SPILL § 62 og SPILGRØL § 48.

Straffebestemmelser i pokerloven

Dette afsnit handler om de specielle strafbare forhold, som indgår i pokerlovens (POKL) straffebestemmelse (§ 26), udover de almene strafbare forhold.

Se også

Afsnit J.A.14 Særligt om offentligt hasardspil i turneringsform.

Udbud af poker med bevilling

Regel

En bevillingshaver kan straffes, hvis bevillingshaver forsætligt eller groft uagtsomt overtræder visse bestemmelser i loven, eksempelvis giver personer under 18 år adgang til lokalet, hvor turneringen afholdes.

Se POKL § 26.

Deltagelse ved pokerturneringer

Enhver, der er til stede ved en offentlig pokerturnering, kan blive straffet med bøde, hvis denne undlader at vise legitimation på begæring af bevillingshaver eller Spillemyndigheden.

Se POKL § 26, stk. 2, og § 15, stk. 3.

Udbud af poker uden bevilling

Udbud af erhvervsmæssigt hasardspil uden bevilling kan straffes efter straffelovens § 203.

Bemærk

Efter straffelovens § 204 kan den, der yder husrum til samt deltager i ikke-tilladt hasardspil, straffes.

Straffelovens § 203:

"Den, som søger erhverv ved hasardspil eller væddemål af tilsvarende art, der ikke ifølge særlig bestemmelse er tilladt, eller ved at fremme sådant spil, straffes med bøde eller fængsel indtil 1 år.

Stk.2. Retten afgør, om det vundne udbytte skal inddrages eller tilbagebetales."

Straffelovens § 204:

"Den, som på offentligt sted yder husrum til eller foranstalter utilladt hasardspil, straffes med bøde eller fængsel indtil 6 måneder.

Stk. 2. Lige med offentligt sted anses foreningslokaler, når enten enhver eller enhver af en vis samfundsklasse som regel kan opnå optagelse i foreningen, eller utilladt hasardspil indgår i foreningens formål, eller der erlægges særlig betaling for deltagelse i spillet.

Stk. 3. Den, som på offentligt sted deltager i utilladt hasardspil, straffes med bøde."

Hvornår bliver en sag strafferetligt forældet

Se afsnit A.C.3.2.2 Strafferetlig forældelse, som også gælder på Spillemyndighedens område.

Straffesagens forberedelse og undersøgelse

Der henvises i det hele til vejledningens afsnit A.C.3.4 Straffesagens start, som finder tilsvarende anvendelse på Spillemyndighedens område.

dgangen til at udstede administrative bødeforlæg er ikke udnyttet, og Spillemyndigheden kan derfor ikke udstede administrative bøder. Se også J.A.19.1.2 Straffeproces.

Sanktioner

Der gælder en række regler ved udmåling af sanktioner for overtrædelse af reglerne i dansk spillelovgivning.

På Spillemyndighedens område er det politiet sammen med anklagemyndigheden, som vurderer, om en sag kan afsluttes med vedtagelse af en bøde, eller om sagen skal indbringes for domstolene.

Se også

Beregning af normalbøder

I sager vedrørende mindreåriges tilstedeværelse og manglende bemanding i spillehaller vil en bøde normalt blive fastsat på 10.000 i førstegangstilfælde, 20.000 kr. i andengangstilfælde og en tredjegangsovertrædelse vil medføre tilbagekaldelse af tilladelsen ifølge forarbejderne til spilleloven.

Se bemærkningerne til SPILL §§ 22 og 23.

På andre områder er der endnu ingen fast praksis.

Strafskærpelse

Udover de almindelige principper for straffastsættelse, som følger af straffelovens bestemmelser, skal der ved fastsættelse af bødestraffen tages hensyn til virksomhedens omsætning, herunder størrelsen af en opnået eller tilsigtet økonomisk fordel.

Se SPILL § 62.

Oversigt over afgørelser, domme, kendelser, SKAT-meddelelser mv.

Skemaet nedenfor viser særlig relevante afgørelser på området:

Afgørelse samt evt. tilhørende SKAT-meddelelse

Afgørelsen i stikord

Landsretsdomme

SKM2007.830.ØLR

Tiltalt for at have opstillet og drevet virksomhed med 17 gevinstgivende spilleautomater, herunder flere pokerautomater og lignende, uden tilladelse og godkendelse.

Frifundet i byretten, da det ikke blev anset for bevist, at der var forekommet gevinstudbetaling.

Ved landsretten blev det lagt til grund, at spilleautomaterne var gevinstgivende spilleautomater, da de kunne anvendes til en type spil som er omfattet af spilleautomatloven. Det var uden betydning, at kreditter alene blev afregnet ved tilgodehavendebeviser. Overtrædelsen anset, som en groft uagtsom overtrædelse af spilleautomatloven.

Formanden idømt bøde på 16.000 kr. Opstilleren idømt bøde på 13.000 kr. Derudover konfiskation af spilleautomaterne.

Straffesagens afgørelse

Følgende afsnit i den juridiske vejledning finder tilsvarende anvendelse på Spillemyndighedens område:

Adgangen til at udstede administrative bødeforlæg er ikke udnyttet, og Spillemyndigheden kan derfor ikke udstede administrative bøder. Se også J.A.19.1.2 Straffeproces.

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skatteberegnere
Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Studerende
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier, obligationer og fordringer
Gaver, legater og gevinster
Arv og succession
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.