Til forside
tax.dk - skat og afgift
Ligningsvejledningen 2009-2
<< indholdsfortegnelse >>

Luxembourg

Bekendtgørelse nr. 95 af 23. september 1982 af DBO af 17. november 1980. Skd.cirkulære nr. 74 af 28. april 1982 (vejledning).

Selskabsskatteprocenten til staten i Luxembourg er 22 pct. Hertil lægges et 5 pct. arbejdsmarkedsbidrag beregnet af selskabsskatten ( 1,1 pct. af indkomsten) og kommunale skatter (f.eks. City of Luxembourg 3 pct. x 2,25 = 6,75 pct.). Hvis den skattepligtige indkomst ikke er mere end EUR 15.000 er selskabsskatten 20 pct. af indkomst op til EUR 10.000 og 26 pct. af resten. Der er ingen carryback-regler for tilbageførsel af underskud til tidligere år med positiv indkomst.

Indholdsfortegnelse:

Artikel 1: De af DBO'en omfattede personer.

Artikel 2: De af DBO'en omfattede skatter.

Artikel 3: Almindelige definitioner.

Artikel 4: Skattemæssigt hjemsted.

Artikel 5: Fast driftssted.

Artikel 6: Indkomst af fast ejendom.

Artikel 7: Fortjeneste ved erhvervsvirksomhed.

Artikel 8: Skibs- og luftfart.

Artikel 9: Indbyrdes forbundne foretagender.

Artikel 10: Udbytte.

Artikel 11: Renter.

Artikel 12: Royalties.

Artikel 13: Kapitalgevinster.

Artikel 14: Frit erhverv.

Artikel 15: Personligt arbejde i tjenesteforhold.

Artikel 16: Bestyrelseshonorar.

Artikel 17: Kunstnere og sportsfolk.

Artikel 18: Pensioner og offentlige sociale sikringsydelser.

Artikel 19: Offentlige hverv.

Artikel 20: Studerende.

Artikel 21: Andre indkomster.

Artikel 22: Formue.

Artikel 23: Metoder til ophævelse af dobbeltbeskatning.

Artikel 24: Ikke-diskriminering.

Artikel 25: Fremgangsmåden ved indgåelse af gensidige aftaler.

Artikel 26: Udveksling af oplysninger.

Artikel 27: Bistand til opkrævning af skat.

Artikel 28: Personer ansat ved diplomatiske og konsulære repræsentationer.

Artikel 29: Territorial udvidelse.

Artikel 30: Ikrafttræden.

Artikel 31: Opsigelse.

Særlige bemærkninger - afvigelser fra OECD-modellen og praksis:

Artikel 3

DBO'en omfatter den danske kontinentalsokkel. Ifølge slutprotokollen finder DBO'en ikke anvendelse på holdingselskaber, omfattet af den særlige luxembourgske lovgivning. Heller ikke på indkomst som personer, hjemmehørende i Danmark, erhverver fra sådanne selskaber eller på aktier eller andre kapitalbeviser i selskaber af denne art.

Artikel 8

Danmark har beskatningsret til den danske andel af fortjenesten, som erhverves af SAS.

Artikel 10

Kildelandet har beskatningsretten til udbytte med 5 pct. i moder-/datterselskabsforhold og med 15 pct. i andre tilfælde.

Hvis betingelserne i EU's moder/datterselskabsdirektiv er opfyldt, har den stat, hvor datterselskabet er hjemmehørende, ingen beskatningsret til udbytte, der udloddes til moderselskabet, se nærmere om disse betingelser under afsnit S.A.2.6 Udbytteindtægter.

Vedrørende tilbagesøgning af dansk udbytteskat, se afsnit D.D.2 OECD's modelkonvention, artikel 10.

Artikel 11

Renter kan kun beskattes i bopælslandet.

Artikel 12

Royalties kan kun beskattes i bopælslandet.

Artikel 15

Danmark har beskatningsretten til lønindkomst, som en i Danmark hjemmehørende person har optjent ved arbejde om bord på et af SAS' luftfartøjer i international trafik.

183-dages reglen anvendes i forhold til kalenderåret.

Artikel 18

Sociale sikringsydelser, som f.eks. folkepension kan kun beskattes i kildelandet.

Artikel 19

Vederlag til offentligt ansatte kunstnere og sportsfolk er omfattet af bestemmelserne i denne artikel og ikke af artikel 17.

Artikel 23

Dobbeltbeskatning undgås som hovedregel ved creditmetoden.

Indkomst omfattet af artikel 18, stk. 2 (sociale pensioner) og artikel 19 (offentlige vederlag) lempes dog efter exemption (ny metode).

Ifølge slutprotokollen skal et dansk moderselskab, der modtager udbytte fra sit datterselskab i Luxembourg have lempelse ikke blot for den luxembourgske udbytteskat, men også for den underliggende selskabsskat. Ved creditlempelsen for udbytteskat skal der ses bort fra den midlertidige skattegodtgørelse, der er givet i Luxembourg.

Endvidere er der i protokollen en bestemmelse om matching credit for så vidt angår indkomst til personer, der i Luxembourg er indrømmet skattenedsættelse for investeringsfremmende foranstaltninger.

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning
Så grådige er dommerne: I strid med reglerne scorede dommer 444.873 kr. på bijobs

,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.

Folketingets Ombudsmand i redegørelse af 21. marts 2018

Skatteberegnere
Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Studerende
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier, obligationer og fordringer
Gaver, legater og gevinster
Arv og succession
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
 A B C D E F G H I J K L M O P R S T U V Æ Ø alle   Hyppigt stillede spørgsmål 
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.