Til forside
tax.dk - skat og afgift
Ligningsvejledningen 2012-2
<< indholdsfortegnelse >>

D.E.38 Japan

Bekendtgørelse nr. 132 af 16. december 1968 af DBO af 3. februar 1968. Skd.cirkulære nr. 104 af 31. marts 1970 (vejledning). Protokol af 3. februar 1968 vedrørende kontinentalsoklen.

Det japanske skattesystem er beskrevet i Skat.Udland 1997, 67.

Indholdsfortegnelse:

Artikel 1: De af DBO''en omfattede personer.

Artikel 2: De af DBO''en omfattede skatter.

Artikel 3: Almindelige definitioner.

Artikel 4: Skattemæssigt hjemsted.

Artikel 5: Fast driftssted.

Artikel 6: Indkomst af fast ejendom.

Artikel 7: Fortjeneste ved forretningsvirksomhed.

Artikel 8: Skibs- og luftfart.

Artikel 9: Indbyrdes forbundne foretagender.

Artikel 10: Udbytte.

Artikel 11: Renter.

Artikel 12: Royalties.

Artikel 13: Kapitalgevinster.

Artikel 14: Frit erhverv.

Artikel 15: Personligt arbejde i tjenesteforhold.

Artikel 16: Bestyrelseshonorar.

Artikel 17: Kunstnere og sportsfolk.

Artikel 18: Private pensioner.

Artikel 19: Offentlige hverv, og pensioner.

Artikel 20: Professorer.

Artikel 21: Studerende.

Artikel 22: Andre indkomster.

Artikel 23: Metoder til ophævelse af dobbeltbeskatning.

Artikel 24: Ikke-diskriminering.

Artikel 25: Fremgangsmåde ved indgåelse af gensidige aftaler.

Artikel 26: Udveksling af oplysninger.

Artikel 27: Personer ansat ved diplomatiske og konsulære repræsentationer.

Artikel 28: Territorial udvidelse.

Artikel 29: Ikrafttræden.

Artikel 30: Opsigelse.

Særlige bemærkninger - afvigelser fra OECD-modellen og praksis:

Artikel 2DBO''en omfatter ikke formueskat. (Se dog artikel 8, stk. 3).

Artikel 3Dødsboer anses for at være selskaber i DBO''ens forstand.

Artikel 4Dobbeltdomicilsituationer for fysiske personer løses ved gensidig aftale på grundlag af OECD''s regelsæt i artikel 4, stk. 2. Den interne japanske beskatning af non-permanent resident taxpayers omfatter dels indkomst fra kilder i Japan, dels fra kilder uden for Japan, som udbetales i eller overføres til Japan, jf. ToldSkat Nyt 1993.15.753, (TfS 1993, 403 (TSS)).

Juridiske personers skattemæssige hjemsted er der, hvor hovedkontoret er beliggende.

Artikel 5Tilsynsvirksomhed i forbindelse med bygnings-, anlægs- og monteringsarbejder udgør et fast driftssted efter 12 måneder.

Virksomhed bestående i formidling af engagementer for de i artikel 17 omhandlede kunstnere udgør et fast driftssted.

Et anlægsarbejde i Danmark ville statuere fast driftssted, idet det samlede projekt ville forløbe over mere end 12 måneder. Årsagen til de inaktive perioder var derimod uden betydning. TfS 1999, 409 (LR).

Artikel 8Fortjeneste ved skibs- og luftfartsvirksomhed beskattes i den stat, hvor foretagendet er beliggende.

Fortjeneste erhvervet fra partrederier og andre foretagender med mere end én deltager kan kun beskattes hos den enkelte deltager eller interessent i forhold til dennes ideelle ejerandel, når selskabet er oprettet i medfør af lovgivningen i dette land, og det ikke udgør en selvstændig skattepligtig enhed.

Artikel 10Kildelandet har beskatningsretten til udbytte med 10 pct. i moder-/ datterselskabs forhold og 15 pct. i alle andre tilfælde.

Artikel 11Kildelandet har beskatningsretten til renter med 10 pct.

Renter, der betales til en af staterne, en politisk underafdeling eller Industrialiseringsfonden for Udviklingslandene er fritaget for beskatning i kildestaten.

Artikel 12Kildelandet har beskatningsretten til royalties med 10 pct.

Royalty-begrebet omfatter også betalinger i henhold til en totalbefragtningskontrakt (bareboat charter) vedrørende skibe og luftfartøjer.

Endvidere er beløb ved afståelse af enhver forfatterret, enhver ret til kunstnerisk eller videnskabeligt arbejde, herunder spillefilm, ethvert patent, varemærke, mønster eller model, tegning, hemmelig formel eller fremstillingsmetode omfattet af royalty-begrebet.

Artikel 13Hvor en person har fortjeneste ved salg af aktier i et selskab hjemmehørende i det andet aftaleland, kan dette land beskatte fortjenesten, når den pågældende og dennes nært tilknyttede personer har ejet mindst 25 pct. af selskabets samlede kapital i hele det pågældende indkomstår, og når de aktier, den pågældende og sådanne nært tilknyttede personer har afhændet inden for det pågældende beskatningsår, sammenlagt udgør mindst 5 pct. af selskabets fulde aktiekapital.

Artikel 15183-dages-reglen anvendes i forhold til kalenderåret.

Artikel 16Bestemmelsen omfatter også vederlag som medlem af et repræsentantskab for et selskab.

Artikel 19Vederlag til offentligt ansatte kunstnere og sportsfolk er omfattet af bestemmelserne i denne artikel og ikke af artikel 17.

Artikel 20Vederlag for midlertidig undervisning eller forskning ved universiteter mv. i en periode på indtil 2 år kan kun beskattes i bopælsstaten.

Skatterådet bekræftede i SKM2008.435.SR, at spørgeren, der var forskudsregistret som skattefritaget efter professorreglen i artikel 20 i den dansk-japanske dobbeltbeskatningsoverenskomst, ikke ville blive efterbeskattet, hvis han efter 2 ansættelser af hver 1 års varighed som post doc ved et dansk universitet på ny søgte og fik stillingen efter genopslag. Han kunne således anvende professorreglen de første to år efter tilflytning til Danmark og derefter blive genansat på almindelig indkomstbeskatning. Skatterådet bemærkede, at professorreglen kun finder anvendelse ved midlertidige ophold, og det blev lagt til grund, at det ikke allerede ved begyndelsen af spørgerens ophold her i landet kunne påregnes, at opholdet ville strække sig ud over to år.

Artikel 23Dobbeltbeskatning ophæves efter credit-metoden.

Dog skal bopælslandet give fuld exemption for indtægt for kilder, der er omfattet af artikel 19, stk. 1, 2. pkt. og artiklerne 20 og 21.

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning
Så grådige er dommerne: I strid med reglerne scorede dommer 444.873 kr. på bijobs

,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.

Folketingets Ombudsmand i redegørelse af 21. marts 2018

Skatteberegnere
Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Studerende
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier, obligationer og fordringer
Gaver, legater og gevinster
Arv og succession
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
 A B C D E F G H I J K L M O P R S T U V Æ Ø alle   Hyppigt stillede spørgsmål 
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.