Til forside
tax.dk - skat og afgift
Ligningsvejledningen 2012-2
<< indholdsfortegnelse >>

D.E.9 Caymanøerne

Bekendtgørelse nr. 9 af 12. januar 2010 af aftale mellem Danmark og Caymanøerne om oplysninger i skattesager.

Bekendtgørelse nr. 10 af 12. januar 2010 af aftale mellem Danmark og Caymanøerne til undgåelse af dobbeltbeskatning af fysiske personer.

Bekendtgørelse nr. 11 af 10. januar 2010 af aftale mellem Danmark og Caymanøerne til undgåelse af dobbeltbeskatning af foretagender, der driver skibe eller fly i international trafik.

Bekendtgørelse nr. 12 af 10. januar 2010 af aftale mellem Danmark og Caymanøerne om adgang til gensidig aftaleprocedure i forbindelse med regulering af forbundne foretagenders fortjeneste.

Bemyndigelse til at tiltræde skatteaftalerne er givet ved Lov nr. 1077 af 20. november 2009, der trådte i kraft den 25. november 2009.

De nævnte aftaler er alle trådt i kraft den 6. februar 2010 og har virkning fra 1. januar 2011.

For så vidt angår aftalen om oplysninger i skattesager har denne virkning fra 6/2 2010 i forbindelse med skattestraffesager for skatteperioder der begynder på eller efter den 1. januar 2004.

Aftalen om oplysninger i skattesager, der i det væsentlige følger OECD-modellen, skal sikre, at skattemyndighederne i Danmark og på Caymanøerne giver hinanden bistand i skattesager. Bistanden kan bestå i, at parterne udveksler oplysninger efter anmodning, eller at embedsmænd fra den ene part deltager i undersøgelser, som den anden part foretager på sit territorium. Efter anmodning fra skattemyndighederne i Danmark skal skattemyndighederne på Caymanøerne altså sende oplysninger til de danske skattemyndigheder. Hvis myndighederne på Caymanøerne ikke selv er i besiddelse af de anmodede oplysninger, skal de indhente oplysningerne fra personer og selskaber m.v. på Caymanøerne. Det gælder også, selv om myndighederne ikke selv behøver oplysningerne til beskatning på Caymanøerne. Caymanøerne har pligt til at sikre, at dens myndigheder har hjemmel til at indhente og videresende oplysninger, der besiddes af banker, andre finansielle institutioner m.v.

Aftalen om undgåelse af dobbeltbeskatning af fysiske personer regulerer beskatningen af visse indtægter for fysiske personer. Aftalens bestemmelser svarer i det væsentlige til de tilsvarende bestemmelser i OECD-modeloverenskomsten.

Indholdsfortegnelse:

Artikel 1:Fysiske personer omfattet af aftalen
Artikel 2:Skatter omfattet af aftalen
Artikel 3:Almindelige definitioner
Artikel 4:Skattemæssigt hjemsted
Artikel 5:Personligt arbejde i tjenesteforhold
Artikel 6:Bestyrelseshonorarer
Artikel 7:Kunstnere og sportsfolk
Artikel 8:Pensioner
Artikel 9:Offentligt hverv
Artikel 10:Studerende
Artikel 11:Ophævelse af dobbeltbeskatning
Artikel 12:Fremgangsmåden ved indgåelse af gensidige aftaler
Artikel 13:Ikrafttræden
Artikel 14:Opsigelse

Særlige bemærkninger - afvigelser fra OECD-modellen - praksis:

Artikel 5Artiklen indeholder en bestemmelse om arbejdsudleje.

Artikel 8Pensioner og lignende vederlag, udbetalinger under den sociale sikringslovgivning samt løbende ydelser kan beskattes der, hvorfra udbetalingen foretages. Udtrykket "løbende ydelser" er defineret i artiklens stykke 2.

Artikel 11Danmark ophæver som udgangspunkt dobbeltbeskatning efter creditmetoden. Hvis en fysisk person i Danmark modtager indkomst, som efter aftalen kun kan beskattes på Caymanøerne, anvendes exemption med progressionsforbehold.

Aftalen om undgåelse af dobbeltbeskatning af foretagender, der driver skibe eller fly i international trafik regulerer beskatningen af foretagender fra Danmark eller Caymanøerne, som oppebærer indtægt fra den anden part ved international trafik med skib eller fly. Aftalen har i princippet de samme regler, som findes i sædvanlige dobbeltbeskatningsoverenskomster efter OECD-modellen, for så vidt angår international skibs- og luftfart.

Indholdsfortegnelse:

Artikel 1:Definitioner
Artikel 2:Undgåelse af dobbeltbeskatning
Artikel 3:Fremgangsmåden ved indgåelse af gensidige aftaler
Artikel 4:Ikrafttræden
Artikel 5:Opsigelse

Særlige bemærkninger - afvigelser fra OECD-modellen - praksis:

Artikel 1Udtrykket "part" betyder Caymanøerne eller Danmark, alt efter sammenhængen.

Udtrykket "international trafik" betyder enhver transport med skib eller fly, der anvendes af et foretagende, som drives af en person, et selskab, eller enhver anden sammenslutning af personer, der er hjemmehørende i en part, med mindre skibet eller flyet udelukkende anvendes mellem steder i den anden part.

Udtrykket "indkomst ved drift af skibe eller fly i international trafik" betyder indtægter, bruttoindkomster og fortjeneste opnået ved:

  • sådan drift af skibe og fly til transport af pasagerer og gods
  • udleje af skibe eller fly ubemandet (on charter basis), når udlejen er af underordnet betydning i forhold til driften af skibe og fly i international trafik
  • salg af billetter og tilsvarende dokumenter og ydelse af tjenesteydelser, der er forbundet ved sådan drift, enten for foretagendet selv eller for ethvert andet foretagende, når sådant salg af billetter eller tilsvarende dokumenter eller ydelse af tjenesteydelser er direkte forbundet med eller af underordnet betydning i forhold til driften af skibe og fly i international trafik
  • brug, rådighedsstillelse eller udleje af containere (herunder anhængere og lignende udstyr) til transport af gods eller varer, når brugen, rådighedsstillelsen eller udlejen er direkte forbundet med eller af underordnet betydning i forhold til driften af skibe eller fly i international trafik
  • renter af midler, som er indsat direkte i forbindelse med driften af skibe eller fly i international trafik

Artikel 2Indkomst, som et foretagende, der drives af en person, et selskab, eller enhver anden sammenslutning af personer, der er hjemmehørende i en part, oppebærer ved drift af skibe eller fly i international trafik, kan kun beskattes i denne part. Det samme gælder fortjeneste ved afståelse af skibe eller fly eller rørlig formue, som er knyttet til driften af skibe eller fly i international trafik.

Aftalen om adgang til gensidig aftaleprocedure i forbindelse med regulering af forbundne foretagenders fortjeneste har til formål at skabe det internationale grundlag for, at et dansk foretagende eller et foretagende på Caymanøerne, der har interne transaktioner med et koncernforbundet foretagende i den anden part, kan få løst konkrete problemer med dobbeltbeskatning, som følge af uenighed mellem skattemyndighederne i Danmark og Caymanøerne om den korrekte prisfastsættelse for disse transaktioner.

Aftalen bygger på det såkaldte "arms længde princip" for transaktioner mellem forbundne foretagender, fx hvis et moderselskab i en part og et datterselskab i den anden part handler med hinanden på andre vilkår end de, der gælder i et frit marked. I så fald kan de to parters skattemyndigheder foretage en regulering af indkomsten og dermed af beskatningsgrundlaget, så indkomsten fastsættes, som den ville have været, hvis selskaberne havde handlet på almindelige markedsmæssige vilkår.

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning
Så grådige er dommerne: I strid med reglerne scorede dommer 444.873 kr. på bijobs

,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.

Folketingets Ombudsmand i redegørelse af 21. marts 2018

Skatteberegnere
Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Studerende
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier, obligationer og fordringer
Gaver, legater og gevinster
Arv og succession
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
 A B C D E F G H I J K L M O P R S T U V Æ Ø alle   Hyppigt stillede spørgsmål 
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.