Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2017-1
<< >>

J.A.11.5.4 Kend din kunde

Indhold:

  • Registrering af spilleren
  • Legitimering af spilleren
  • Legitimering efter ankomsten
  • Procedure for politisk udsatte personer
  • Opbevaringspligt

Registrering af spilleren

Et kasino skal registrere følgende oplysninger om enhver ankommende gæst

  • navn
  • adresse
  • cpr. nr. eller anden lignende oplysning
  • ankomsttidspunkt

Kasinoet skal samtidigt foretage videoregistrering af gæsten.

Se BEK nr. 466/2016 §3 og § 4.

Adressen skal være spillerens permanente adresse (bopæl). En postboksadresse opfylder ikke kravet. I tilfælde af at spilleren er hjemløs, kan det accepteres, at gæsten registreres, selvom adresseoplysninger ikke foreligger. Spilleren kan i stedet indhente dokumentation fra kommunen, som bekræfter, at spilleren er hjemløs. Alternativt kan en person fra kommunen ledsage den hjemløse og bekræfte den hjemløses identitet. Indhentes oplysning om adressen ikke, skal tilladelsesindehaver kunne begrunde overfor Spillemyndigheden, at dette ikke er nødvendigt. Tilsvarende løsninger må findes ved andre tilfælde af umulighed. 

>Hvis kunden ikke har et CPR-nummer, skal anden lignende identifikationsoplysning indhentes. Det kan være personregistreringsnummer, som anvendes af de offentlige myndigheder i det pågældende land eller, hvis et sådant ikke anvendes, oplysninger om fødselsdato kombineret med fødested.<

Legitimering af spilleren

Ved registreringen skal gæsten fremvise legitimation, der bekræfter de registrerede oplysninger. Se BEK nr. 466/2016 § 3.

Ved "legitimation" forstås dokumentation for, at identitetsoplysninger er korrekte. Det kan eksempelvis være pas, kørekort og anden dokumentation indeholdende gæstens adresse.

At en kunde legitimerer sig vil sige, at kunden giver de krævede identitetsoplysninger og viser legitimation.

Kasinoet skal være overbevist om, at spilleren er den som spilleren udgiver sig for at være. Der må derved ikke være omstændigheder, der kan give anledning til tvivl om, at spilleren er den, som fremgår af legitimationsdokumenterne. Kasinoet bør nægte gæsten adgang, hvis der er tale om falsk identifikation eller utilstrækkelig identifikation.

Kasinoet skal i hvert enkelt kundeforhold kunne dokumentere over for Spillemyndigheden, at undersøgelsesomfanget (legitimationsproceduren) konkret har været tilstrækkelig i forhold til risikoen for hvidvask af penge og finansiering af terrorisme.

Kasinoet skal ud fra en risikovurdering stille yderligere krav til legitimation af spilleren i situationer, der i sig selv indebærer en øget risiko for hvidvask af penge eller finansiering af terrorisme.

Legitimering efter ankomsten

Kasinoet skal altid kræve, at en spiller legitimerer sig, hvis der er mistanke om, at en transaktion har tilknytning til hvidvask af penge eller finansiering af terrorisme.

Kasinoet skal også altid kræve ny legitimation, hvis der er tvivl om, hvorvidt tidligere indhentede oplysninger om spillerens identitet er korrekte eller tilstrækkelige.

Se BEK nr. 466/2016 § 3, stk. 3. 

Procedurer for politisk udsatte personer

Politisk udsatte personer defineres i overensstemmelse med hvidvaskloven og tilhørende bekendtgørelser. Denne vejledningstekst er derfor i overensstemmelse med Finanstilsynets vejledning til lov om forebyggende foranstaltninger mod hvidvask af udbytte og finansiering af terrorisme.

Se BEK nr. 466/2016 § 7, stk. 3.

Definition

Personer, som har eller har haft et højerestående offentligt hverv, sådanne personers umiddelbare familiemedlemmer eller personer, der er kendt som deres nære samarbejdspartnere.

Bemærk

Med en tilladelse i Danmark kan der ikke udbydes spil udenfor Danmarks grænser. Dette afsnit er derfor kun relevant ved registrering af personer, der opholder sig midlertidigt i Danmark.

Eksempler

Ved politisk udsatte personer, der har eller har haft et højrestående offentligt erhverv, forstås

  • statschefer, regeringschefer, ministre og viceministre eller assisterende ministre
  • parlamentsmedlemmer
  • højesteretsdommere, medlemmer af forfatningsdomstole og af andre højtstående retsinstanser, hvis beslutning kun er genstand for yderligere prøvelse under ekstraordinære omstændigheder
  • medlemmer af revisionsretter og af bestyrelser for centralbanker
  • ambassadører, chargès d'affaires og højtstående officerer i de væbnede styrker
  • medlemmer af statsejede virksomheders administrative, ledende eller kontrollerende organer
  • Hvis personen ikke har haft en højerestående erhverv i mindst et år, betragtes personen ikke længere som en politisk udsat person. De nævnte eksempler omfatter ikke embedsmænd på mellemniveau eller lavere.

Ved umiddelbare familiemedlemmer forstås:

  • ægtefæller
  • registrerede partnere
  • børn
  • forældre

Ved nære samarbejdspartnere forstås

  • personer, der har ejendomsret til retlige enheder og retlige arrangementer, eller som på anden måde har nære forretningsforbindelser med en af de ovenfor nævnte personer
  • personer, der har ejendomsret til retlige enheder og retlige arrangementer, som er oprettet til fordel for en af de ovenfor nævnte personer

Krav om særlige procedurer

Hvis en kunde er bosiddende i udlandet, skal kunden oplyse følgende ved registreringen

  • nuværende stilling
  • om kunden har eller har haft et højtstående offentligt hverv, eller om kunden er i familie med eller har et nært samarbejde med en person, der har eller har haft et højerestående offentligt hverv.

Tilladelsesindehaveren skal i forhold til håndteringen af politiske udsatte personer

  1. have tilstrækkelige procedurer til at kunne afgøre, om kunden er en politisk udsat person bosiddende i et andet land, og
  2. indhente den øverste daglige ledelses godkendelse, når den politisk udsatte persons tranaktioner overstiger et beløb svarende til 2.000 euro inden for 24 timer, hvis gæsten fortsat skal have adgang til at foretage transaktioner. Ved den daglige ledelses forstås kasinoets ledelse eller chefen for kasinovirksomheden.

Se BEK nr. 466/2016 § 7, stk. 2

Hvis kasinoet har mange kunder bosiddende i udlandet, kan det være relevant at abonnere på service fra internationale informationsudbydere, der har specialiseret sig i at udarbejde og ajourføre lister over politisk udsatte personer.

Det kan også være relevant, at tilladelsesindehaveren rutinemæssigt søger efter kundens navn på internettet via en søgemaskine for på den måde at finde oplysninger om personen.

Andre oplysninger som kasinoet er i besiddelse af kan medvirke til at afgøre, om der skal foretages yderligere undersøgelser af, om kunden er en politisk udsat person.

Antallet af kunder bosiddende i udlandet samt karakteren af de lande som kunderne er bosat i kan øge sandsynligheden for, at der blandt kunderne er politisk udsatte personer, som ikke er opført på de private udbyderes lister. Dette kan ud fra en risikovurdering føre til, at kasinoet må samarbejde med lokale på stedet, fx advokater, bankforbindelse mv., for at få afklaret om der er tale om en politisk udsat person i det pågældende land.

Krav om oplysninger om formue- og indtægtskilder

Kasinoet skal træffe rimelige foranstaltninger for at indhente oplysninger om politiske udsatte personers formue- og indtægtskilder, der er omfattet af spilaktiviteten. Dette indebærer, at kunden skal anmodes om at fremskaffe de fornødne oplysninger. Disse oplysninger må herefter vurderes på baggrund af omstændighederne, herunder kundens transaktioner.

Se BEK nr. 466/2016 § 7, stk. 2, nr. 2.

Skærpet overvågning

Kasinoet skal løbende være opmærksom på forretningsforbindelsen med en politisk udsat person. Der skal etableres en konkret skærpet overvågning af forbindelsen med kunden.

Se BEK nr.466/2016 § 7, stk. 2, nr. 3.

Opbevaringspligt

Tilladelsesindehaver skal opbevare de registrerede oplysninger i 5 år fra tidspunktet for gæstens besøg, hvorefter oplysningerne skal slettes. Dette gælder også for de dokumenter og registreringer vedrørende en gæsts transaktioner.

Videooptagelsen der foretages i forbindelse med gæstens legitimering skal opbevares i 3 måneder,

Videoregistrering og -optagelser af transaktioner ved vekselkassen, transaktioner i forbindelse med spil ved spillebordene og optællinger, skal opbevares i 3 måneder efter optagelserne er foretaget.

Se BEK nr. 466/2016 § 11.

>

Dokumenter og registreringer vedrørende gæsternes transaktioner skal opbevares, så de kan fremfindes samlet i mindst 5 år efter transaktionernes gennemførelse.

Tilsvarende skal oplysninger og godkendelser vedrørende politisk udsatte personer og andre dokumenter, data og oplysninger samt resultater af undersøgelser afledt af kasinoets hvidvaskforpligtelser opbevares, så de kan fremfindes i mindst 5 år.

 

<

Bemærk

Indgår en videooptagelse i en klagesag, skal optagelsen uanset årsag, opbevares i 2 år, hvorefter de skal slettes.

Se BEK nr. 466/2016 § 11, stk. 3, 2. pkt.

Opbevaring efter ophør af kasino

Ophører kasinoet, skal den senest fungerende ledelse sørge for, at identitetsoplysninger m.v. fortsat opbevares i 5 år.

Se BEK nr. 466/2016 § 11, stk. 5. 

Se også

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skatteberegnere
Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Studerende
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier, obligationer og fordringer
Gaver, legater og gevinster
Arv og succession
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.